ArtılarBir önceki serideki hataların düzeltilmesi, ara yüzün geliştirilmesi
EksilerHasar modellemeleri biraz daha ileriye taşınabilirdi
Colin Mcrae serisi çıktığı zamanlardan itibaren oyuncuların gönlünde “Ralli
oyunlarının öncüsü” sıfatını kazanmıştır. Her serisiyle bize o atmosferi daha
iyi yaşatmış ve günün teknolojisinin nimetlerinden her daim en iyi şekilde
faydalanmıştır. Codemasters ismi aklımıza “İyi yarış oyunu yapan firma” olarak
kazınmıştır. Her ne kadar çeşitli dallarda yapımları önümüze sunsalar da, şahsi
fikrim seviye olarak yarış alanının başarısına diğer alanlarda ulaşamamışlardır.
Eski serileriyle tamamıyla ralli odaklı olan yapım, gün geçtikçe Off-Road
stilini de oyuna kazandırmıştır. İki sene önce çıkan DiRT ile oyunculara görsel
manada şölen yaşatan yapımcılar, optimizasyon sorunları ve rahat olmayan kontrol
sistemi konusunda tepki toplamıştı. Hakikaten yapımı klavyeyle oynamak zordu ki,
böylesi bir oyunda da kontrollerin başarısız olması, yapımı mükemmellikten
vasata doğru sürükleyebilirdi. Yıllardır oyunculara ralli yarışlarının tadını
hep iyi şekilde sunan bir firma için de, yapımı kusurlu yapmak büyük tepkilere
yol açıyor. Bu tür istisna yapımlarda oyuncuların beklentisi hep üst seviyelerde
seyrettiği için yapımcıların da işi gerçekten zor...
Kod ustaları
Beklentiler DiRT 2’ye saklanmıştı. Kuşkusuz Codemasters bir sonraki yapımda,
önceki yaptığı hatalara düşmeyecekti. İkinci oyun eylül ayında konsollara konuk
olmuş, PC’ye de DirectX 11 desteği nedeniyle 2 ay gecikmeye uğramıştı. Bu
gecikme durumlarına da PC oyuncularının artık pek hoşgörüsü kaldığını
düşünmüyorum. Piyasada hayli beklenilen projeler yapımcılar tarafından PC’ye geç
çıkarılıp, oyuncuları sıkıcı bekleyiş içine sokuyorlar. Bu bekleyişlerin birçoğu
da hayal kırıklığıyla sonuçlanıyor. Yalnız DiRT 2 için beklemeye değecek kadar
başarılı mıydı sorusuna rahatlıkla pozitif yönde cevap verebiliriz…
"Haritalardaki çevre detayları çok başarılı."
DiRT aslında başarılıydı. Kontrollerin zorluğunun yanı sıra yapımda bizi
yarışlara çekebilecek, o atmosferi yaşatacak bir ara yüz eksikliği vardı sanki.
Bu fark edilmiş olmalı ki DiRT 2’de başarılı bir ara yüze geçilmiş. Yapıma
girdiğinizde bir ofis içinde buluyorsunuz kendinizi. Ülkenizi adınızı yazıp,
çaylaklıktan profesyonelliğe doğru hızlı adımlar atıyorsunuz (Tabi ki yarışları
başarılı bir şekilde atlatırsanız). Yapıma artık çoğu oyunda görmeye alışık
olduğumuz Experience sistemi yani XP (Tecrübe puanı) entegre edilmiş. Oyun içi
aracınızla yaptığınız hareketlerle, yarış sonucunuzla veya çeşitli rekorlarla
XP’nizi artırabiliyorsunuz. XP’ler size level olarak yansıyor. Seviyeniz
arttıkça yeni araçlar, yeni Map’ler ve yeni arkadaşlar/rakipler ediniyorsunuz.
Yapımda yer alan mod sisteminin başarılı olduğunu, oyuncuya atmosferi daha iyi
yaşattığını söylemeliyim. Seviye atladıkça yeni ülkeler, yeni pistler,
turnuvalar vs... açılıyor. Daha fazlasını görmek için oyuna bağlanıyorsunuz…
Teknik detaylar
Aracımızı seçip oyuna koyulduğumuzda görüyoruz ki, DiRT 2’de grafiklerde
hissedilir değişiklikler söz konusu. Neon motorunun artık cılkını çıkaran
yapımcılar (Birçok yapımlarında bu motoru kullandılar) optimizasyon konusunda
baya yol kat ettiler. Artık daha fazla detayı, daha iyi grafikleri olan yapımı
siz daha üst seviye ayarlarda oynayabiliyorsunuz. Önceki seride yaşanan görsel
sorunlar, optimizasyon sıkıntıları DiRT 2’de tarihe karışmış. Optimizasyon
konusunda ve görsel manada yapım kuşkusuz çok başarılı olmuş.
Yarış oyunlarında şöyle bir sıkıntı vardır. Hızlı oyunlardır ve gözünüzü yoldan ayıramazsınız.
Hani şöyle bir etrafa bakayım nasıl çizilmiş, nasıl parlatılmış demek gibi bir
lüksünüz pek olmaz. Fakat DiRT 2’de çevre detayları gözünüzü yoldan alıp,
dikkatinizi dağıtabilir.
En yakınınızdaki yolda bulunan küçük çakıl parçalarından, en uzakta bulunan
dağlar tepelere kadar her şey üzerinde uğraş verilmiş, detaylardan kaçınılmamış
olduğunu hissediyorsunuz. Hani oyunlarda bir mantık vardır; PC’lerimizin daha
verimli, daha performanslı kullanılması için uzakta bulunan nesneleri her daim
kırpmıştır yapımcılar. Neon motorunun nimetlerinden iyi faydalanan Codemasters,
DiRT 2’de ayrıntıları had safhada kullanmış görünüyor. Bundan iyisi Şam’da
kayısı cinsinden grafikler konusunda aslında pek söylenesi bir şey kalmıyor.
Kısacası Codemasters, görsel manada bize şölen yaşatıyor. Yalnız hep içimde
kalmıştır: Şu ralli oyunlarında toprak ve çamur hissinin bize yaşatılacağı
günleri dört gözle beklemekteyim…
Yarış oyunlarında hiç göz ardı edilmemesi gereken bir konuda seslerdir. Bu
konuda da Codemasters işin ehli bir firma. Her seride zaten bu konuda başarılı
oldu. DiRT 2’de de ses konusunda benim kulağımı ısıran ya da suratımı ekşiten
bir ses gelmedi. Başarılı motor sesleri, arka plandaki sesler (Turbo sesi, çakıl
ve taş sesi gibi), çarpma sesleri dahası aracın yolla etkileşimi her şey çok
başarılı. Oyun müziklerinin de çok iyi seçildiğini, ralli atmosferini bize iyi
yaşattığını söylemeden geçmekte, emeğe saygısızlık olur.
"Kokpit kamera açısı atmosferi bize en iyi şekilde hissettiriyor."
Oynanış
Önceki yapıma nazaran, DiRT 2’de klavyeyle kontrolde ciddi rahatlama söz konusu.
Araçların kontrollerinin, sürüş fiziğinin başarılı olduğunu söylemeliyim.
Kontrollerde yapacağınız ince ayarlarla aracınızın kontrolüne iyice hâkim
oluyorsunuz. Oyunda hasar sisteminde bazı değişiklikler göze çarpıyor. Önceki
serilerde var olmayan, Codemasters’ın Grid yapımıyla oyunculara sunduğu
“Flashback” (Süreyi geri alıp, geriye aldığınız süreden devam etme) özelliğinin
varlığına güvenilerek hasar sisteminde değişikliğe gidilmiş. DiRT’te önümüze
sunulan detaylı araç hasar sistemi, yerini daha profesyonel sistem olan
“Minor-Major”a bırakmış. Profesyonel derken şu manada söylüyorum; bir ralli
pilotu hasar konusunda yarış anında çok fazla bilgiye sahip olamaz. Önünde hasar
durumunu gösteren raporlar bulunamaz. Bu nedenle yarış içinde yardımcı pilotun
da arada sırada söylediği sözlerden de çıkarabildiğimiz üzere hasar durumunu
“Az” ya da “Çok” şeklinde görebiliyoruz. Zaten yaptığımız güçlü kazalarda yarış
dışı kalıp Flashback’i kullanarak geri sarabiliyoruz. Yalnız şunu da
hatırlatmakta fayda var, zorluk seviyesini artırdıkça Flashback hakkımızın
azaldığını, dahası en üst seviye zorluk olan Hardcore’da, Flashback’in
olmadığını hatırlatayım.
Son söz
DiRT 2’de ufak tefek eksiklikler olsa da, hissedilir derecede rahatsız edici
kusurlar söz konusu değil. Yarış meraklılarının kaçırmaması gereken bir yapım
önümüze sunulmuş. Codemasters beklentileri olumlu yanıtlamış.