Özellikle PC oyuncuları için, oyunların grafik ayarları menüsü her zaman büyük bir gizem, tutku ve stres içeren bir tecrübe olmuştur. Oyunların özellikle PC platformunda görsel anlamda güçlü olması, elimizdeki sistemin ise genel de bu ayarları "köklemeye" yetmemesi, bizleri bu menüde uzun süre boyunca tutmaya başarmıştır ki, ben bazen oyunu oynadığım süreden çok bu menüde zaman harcamışımdır.
Bugün ise bu ayarları kısıtlı bilgim ile sizlere basit bir şekilde açıklamaya çalışacağım. Sık sık gördüğümüz o Anti-Aliasing nedir, Shadow Quality ne işe yarar, Anisotropic filtering'i açsam nolur açmasam nolur gibi sorulara yanıt bulmaya çalışacağız.
İşte "oyunlardaki grafik ayarları ne işe yarar" sorusunun nacizane cevapları:
1. Anti-Aliasing
Büyük ihtimalle hepimizin yakından tanıdığı Anti-Aliasing terimi, oyunlardaki 3B nesnelerin kenarlarındaki kırılmayı azaltmaya yarayan bir yumuşatma teknolojisidir. Günümüzde FXAA gibi nesneleri sadece bulanıklaştırarak yumuşatan AA teknikleri olsa da, bunlar MSAA gibi nesneleri daha yüksek çözünürlükte render'layıp, ekran çözünürlüğümüzde yansıtmadığı için, yeteri kadar kaliteli sonuçlar vermez. Ama şunu da unutmamak gerekir ki, Anti-Aliasing teknikleri, FXAA hariç sistemi en çok zorlayan etkenlerin başında gelir. Eğer yeteri kadar güçlü bir ekran kartına sahip değilseniz, Anti-Aliasing ayarınızı FXAA'de tutmak oldukça faydalı olacaktır.
12. Texture Filtering
Anisotropic, Bilinear ve Trilinear gibi seçenekler ile karşımıza çıkan bu ayar, kısaca açıklamak gerekirse bize yakın olmayan kaplamaların, sistemi yormamak adına düşük çözünürlükte gözükmesini engeller. Anisotropic filtering bu etkenin en güçlü olduğu durum iken, 16x'e alındığında gözümüzün görebileceği en güzel görüntü ve kaplama kalitesini bizlere sunar. Oyunlardaki performans etkisi ise oldukça düşüktür. Bu sebepler bu ayarı daima en üst seviyede tutmanın bir dezavantajı olmaz.
23. Texture Quality
Oyunlardaki tüm nesneler, öncelikle bir geometrik şekil olarak hazırlanır, daha sonra ise üzerine boyama, yada gerçek anlamı ile kaplama yapılır. Örneğin oyun içerisinde gördüğünüz bir kitap, üzerinde herhangi bir Texture yok ise, yalnızca bir diktörtgenden ibaret olarak kalır. Üzerine Texture uygulanan bu diktörgen, bizlere bunun bir kitap olduğunu gösteren en önemli etkendir. Texture Quality ise bu geometrik şekillere uygulanan bu kaplamanın genelde çözünürlüğünü bildirir. Her ne kadar son zamanlarda Bump Mapping gibi teknikler de bu ayara dahil olsa da, bunlara ayrı bir maddede değineceğiz. Uzun lafın kısası Texture Quality, oyundaki nesnelerin bizlere ne kadar net ve detaylı sunulacağını seçtirir. Kaplama kalitesinin performansa etkisi ise, genelde ekran kartımızın VRAM'i ile orantılıdır. VRAM'imiz yüksekse, ayarın performansa etkisi de o kadar düşebilir.
34. Texture Bump Mapping
Bir önceki maddemiz olan Texture Quality'nin bir alt ayağı olan bu efekt, oyunlarda genelde seçenek olarak sunulmaz. Bunun yerine Texture Quality yükseldikçe aktif olan bu efekt, kaplamalara basit bir üç boyut ilizyonu vererek, ortam ışığının kaplamayı basitçe değiştirebilmesini sağlar. Örneğin yarıklarla dolu bir duvarın üst tarafından ışık vurduğunda, duvarın yarıklarında sanal bir gölgelendirme oluşur. Görsel anlamda etkisi çok büyüktür, ayar sunulursa ilk açılması gerekenlerden biridir.
45. Parallax Mapping
Tıpkı Bump Mapping gibi bir efekt olan Parallax Mapping, kaplamaları çok daha gelişmiş ve oyuncu odaklı olarak üç boyutlu bir hale getiren bir efekt olarak karşımıza çıkıyor. Tıpkı Bump mapping gibi ışığa göre şekil değişen kaplamaları bize sunan Parallax Mapping, ayrıca kamera hareketlerine göre de tepki verebiliyor. Özellikle GTA V'de Micheal'ın evinin önündeki çimler, çakıl taşları, Parallax Mapping aktif olduğunda inanılmaz gözüküyor.
56. Tessellation
DirectX 11 ile hayatımıza giren Tessellation efekti, yukarda belirttiğimiz Bump Mapping ve Parallax Mapping'in en kaliteli hali. Kaplamalara sanal bir 3 boyut efekt vermek yerine, gerçekten tüm kaplamaları üç boyutlu bir hale getiren bu efekt, özellikle ağaçlarda, taş duvarlarda, çatılarda vb. objeler üzerinde inanılmaz bir etki sağlıyor. Efektin direkt olarak ekrandaki poligon sayısına da etki etmesi dolayısı ile, performans üzerindeki etkisi de yüksek oluyor. Eğer güçlü bir ekran kartınız varsa, bu ayarı kesinlikle açık tutmanızı öneririm.
67. Ambient Occlusion
Geldik oyunlardaki görsel anlamda en etkileyici, performans olarak da en büyük etkiye sahip efektlerden birine. Ambient Occlusion'ın görevi, geometrik şekillerin birleşim çizgilerine, gölgelendirme uygulayarak çok daha gerçekçi bir görüntü sunmak. Şöyle ki evinizdeki duvarların birleştiği noktalarda gördüğünüz karartı ve hafif gölgelenme, Ambient Occlusion efekti sayesinde oyunlarda da karşımıza çıkıyor. Özellikle son yıllarda Nvidia'nın geliştirmiş olduğu HBAO+ tekniği ise, Ambient Occlusion'ın ne kadar etkili olabileceğinin kanıtı. Eğer sisteminiz yeterince güçlü ise, Ambient Occlusion, ilk açmanız gereken ayarlardan biri.
78. Lighting Quality
Oyunlardaki ışıklandırmaların kalitesini ayarlayan bu seçeneğimiz, oyunların en etkileyici görsel efektlerinden olan ışıklandırma kalitesine etki ayarlarımızdan biri. Ayarı yükselttikçe destekleyen yapımlarda ışığın nesneler üzerindeki etkisi de değişebilir. Hatta yeni nesil oyunlarda, ayar yükseltildikçe ışık hüzmeleri dahi görülebilir hale gelebilir.
89. Shadow Quality
Gelelim hem bizim, hem de ekran kartlarımızın korkulu rüyası, gölgelendirme kalitesine. İsminden de anlaşılabileceği gibi gölgelendirme kalitesi, oyunlarda ışığın vurduğu nesnelerin karşı tarafında oluşan gölgelerin, ne kadar kaliteli olacağını belirlemeye yarıyor. Genellikle oyunlarda Shadow Quality artırıldıkça, gölgelerin çözünürlüğü de artar, bu sayede gölgelerin kenarlarında, Anti-Aliasing eksikliği hissetmeyiz. Ancak bu çözünürlük arttıkça, ekran kartı üzerine düşen yük de eş zamanlı olarak artacağı için, FPS'mizde de ciddi düşüşler meydana gelir. Son yıllarda gölgelendirme konusundaki en büyük yenilik ise, Nvidia'nın HFTS teknolojisinden geldi. HFTS ile birlikte gölgeler, cisme yaklaştıkça netleşirken, uzaklaştıkça daha bulanık bir hal alıyor. Buda bizlere çok daha gerçekçi bir gölgelendirme sunuyor. Nvidia'nın HFTS teknolojisini ise ilk olarak Tom Clancy's The Division'da görme şansına eriştik.
910. Resolution
Grafik ayarları galerimizin ilk bölümünün son maddesi, ekranımızdaki piksel sayısını ve dolayısı ile netliğini belirleyen çözünürlük oluyor. Ekran kartlarımızın adeta suyunu sıkan çözünürlük ayarı, ekran kartının kaç adet pikseli çizip monitörümüze yansıtacağını belirliyor. Çözünürlük arttıkça da ekran kartımıza binen yük artıyor, dolayısı ile FPS değerlerimiz de dibe vuruyor. Ama her ne olursa olsun, oyunlarımız çözünürlüğünü, ekranımızın verebileceği maksimum değerde tutmak, daima temiz bir görüntü almak için 1 numaralı etken.
nasıl grafik hatası? benim en sevdiğim ayarlardan biri. Işığı vurduğu yüzeyden geri yansıtır böylece netlik azalır ama ortam daha güzel gözükür . Bu ayarı ve ayarın etkisini ilk defa Counter-Strike: Source'da gördüm. Music Racer gibi synthwave türü oyunlarda da etkisi büyüktür.
MK Okuru26.03.2016 14:38
Bildigim kadarıyla oyunun grafiklerini sunduğunda ortaya çıkan patlama ışık efekti çoğunlukla oyunlarda bunu fixliyorlar. Optimizasyon sorunları oluyor. Bazı oyun yapımcıları bunu bir ayarmış gibi sunuyor. Yani gereksiz uğraşılmamış grafik hatası diye biliyorum ben.
Korsana bulaşmayım diyorum ama grafiklere bakıyorum böyle oynamak için benim 5000tl'ye PC toplamam lazım PS4 alsam 3 tane oyun 1000tl'yi buluyor zaten. En sonunda kırık PS3 aldırtacaklar bana orjinal PS3'ümü satmıştım. İlerde PS4 kırılırsa kimse kusura bakmasın gözüm kapalı alırım.