Yetmişlerden beri satılan ve şu an bir hayli büyük marketi bulunan oyun konsolları, çoğu insan için hem eğlence hem de yapımcılar için geçim kaynağı olarak sayılıyordu. Tabii o sıralar aralarında yarışan yapımcılar, her sene bir üst seviyeye geliştirdikleri konsollar ile oyuncu kitlesini yüksek ve ekonomisini taze tutuyordu. Şayet, konsol marketine bir sürü konsolu aynı anda bulundurmaktan, ölüm döşeğinde olan yapımcıların yeni konsol çıkarması gibi durumlardan dolayı çoğu konsol satışa sunulmadı. Bu galerimizde ise satışa sunulmayan konsolların listesi mevcut. Atari Game Brain (1977) Atari Game Brain, 1970'lerin sonunda bulunan konsollardan farklıydı. O zamanlar piyasada büyük satışta bulunan Atari Pong, Stunt Cycle ve Video Pinball gibi konsollar oyun yüklü olarak gelirken Atari'nin 1977'te tasarladığı Game Brain, ilk kartuş kullanan konsoldu. Game Brain'in satışa sunulmamasının nedeni ise gelişen teknoloji ile birkaç ay sonra Atari 2600'ün piyasaya sürülmesi idi.
1Atari Cosmos (1981) Satışa sunulmadan önce Atari, Cosmos'u "Gelecekten gelen 3 boyutlu oyun konsolu" diye tanıtmıştı. Diğer el konsollarından farklı olarak hologram kullanan Cosmos, ne yazıkki Atari'nin umutlarını yarıda kesti. Önceden basılmış holografik görüntüleri ile fazla müşteri ve oyuncu çekeceğini zannederken, oyuncuların coşkusu aniden söndü, Atari de piyasadan çekmek zorunda kaldı.
2Ultravision Video Arcade System (1982) Amerikan çıkışlı Ultravision markası, VAS ile 1980'lerin en büyük sözünü vermişti. 10 inç renkli televizyon ve içinde kurulu bilgisayar ve işletim sistemi ile 80'lere damga vuracak bir oyun konsolu olarak bekleniyordu. Hatta Colecovision ve Atari 2600 kartuşlarını çalıştıracağı söz konusu iken, Ultravision fikirle beraber havaya karışıp kayboldu.
3Magnavox Odyssey 3 (1983) Oyun konsollarının atası olan Magnavox Odyssey, ilk ve ikinci konsolu ile konsol marketinde devrim yaratmıştı. Avrupa'da yayınlanan Videopac G7000 ile daha da popülerleşen Magnavox markası, Avrupada'daki ismi G7400 olacak olan Odyssey 3'ü çıkarma aşamasındaydı. Fakat 1983'te yaşanan oyun krizi ile konsolun satışa çıkarım aşaması iptal edildi.
4Konix Multisystem (1989) Daha öncesinde diğer sistemler için modül ve aparat çıkaran İngiltere tabanlı Konix markası, 80'lerin sonunda kendi konsolunu farklı bir yöntemle çıkarma aşamasındaydı. Konix'in "Multisystem" adını verdiği konsolun üç modu vardı: araba direksiyonu, bisiklet gidonu ve uçak joystick'i.
Eklenebilir floppy disk girişi, pedallar ve gerçek silah hissi veren light gun parçalarının da eklenmesi beklenirken, konsol çıkmadan önce Konix iflas etti ve bu farklı oyun konsolu tasarımı hiç gün yüzü görmedi.
5Taito WoWoW (1992) WoWoW ismi her ne kadar garip dursa da, 90'ların başında Japonya'da beklenen bir konsoldu. Geliştirici ASCII, arcade oyunları yapımcısı Taito ve Japonya'da bulunan WoWoW adlı kanalın birleşmesi ile ortaya çıkan konsol projesi, CD-ROM kullanıp televizyon uydusundan oyun indirecek kapasitedeydi. WoWoW konsolu toplumda birkaç görünümden sonra nedeni bilinmeyen bir şekilde ortadan kayboldu.
6Sega Neptune (1994) 90'larda baya bir meşgul olan Sega, aynı anda yaklaşık beş veya altı konsolun tamiri ve satışı ile ilgileniyordu (Sega Mega Drive, Sega Saturn, Sega CD, Sega 32X, 32XCD ve hatta bazı ülkelerde Master System halen yaygın kullanılan bir konsoldu). Neptune'ün kullanım amacı ise aynı anda hem Mega Drive kartuşu hem de 32x kartuşlarını aynı anda kullanmaktı, yani 32x aparatı almanıza gerek yoktu. Şayet, belirttiğim gibi Sega'nın çok konsolu ve aparatı markette bulununca kendine daha fazla iş çıkarmamak için Neptune'ü piyasaya çıkarmadı.
7Atari Jaguar Duo (1995) Atari Jaguar her ne kadar 64 bitlik kapasitesi ve CD aparatı olsa da ilgi görmedi ve yaşam süresi bir sene sürdü. Fakat halen oyuncularını geri kazanma faslında olan Atari, 1995'te Atari Duo'yu kısa süreliğine prototip olarak satışa sundu. Geri dönüş almayan Atari konsolu marketten geri almak zorunda kaldı.
8Panasonic M2 (1997) Panasonic, 3DO konsolu ile küçük bir hayran kitlesi toplamayı başarabilmişti. Zamanında Sega Saturn ve Playstation'u ile yarışan 3DO, bazı cross-platform (Need for Speed, Resident Evil) gibi oyunlara sahipti. Çıkışı 3DO'dan olan M2 ise, 1997'de daha azalan kitlesini bekliyordu, fakat Panasonic makinenin pek yaygın olmayacağını anladıktan sonra satışına birkaç gün kala çıkışını iptal etti. Fakat içinde kullanılan sistem, ATM veya bilgilendirme panolarına ve en önemlisi Panasonic FZ-21'e aktarıldı.
9Infinium Labs Phantom (2004) Diğer konsolların hikayelerinden baya bir faklı olan Phantom, 2004 senesinde televizyona bağlanabilen bilgisayar gibi bir tasarımla satışa sunulacaktı. Yeni oyunları internet üzerinden indirebileceğiniz konsolda (şu an kolaylıkla yapabildiğimiz bir şey), hem internet bağlantısı hem de çevrim içi oyun seçeneği de bulunacaktı. Yaklaşık 60 milyon dolar gibi bir bütçe ayıran Infinium Labs, konsolun çıkışına doğru aniden iflas etti ve beklendiği gibi konsol hiç satışa sunulmadı.
Ne güzel bir haber örneği bu. Hep birlikte belki ilk defa gördüğümüz konsolları görmeye fırsatımız oldu. Ufkumuz açıldı ve yeni şeyler öğrendik. Bunlar güzel şeyler. Örneklerinin çoğalması ümidiyle.
---------------------------------
Gel, bir de çayımızı içmiş olursun. Kadıköy'deyiz biz :)