Tweaktown'ın Kotaku haberine dayandırarak hazırladığı The Last of Us 2'nin yapım süreçleri haberinde, bizim evimize sokup, çok kısa sürede tamamladığımız, hatta kimi zaman kimsenin ne kadar emek ve para harcayarak o ürünü ortaya çıkartmasının zor olduğunu görmediğimiz bir yönü ortaya koyuyor. Aşağıdaki içeriğimizi okuyarak bunu daha rahat anlayabilir, en azından bir ürünü elimize aldığımızda hangi aşamalardan geçtiğini kolayca görebiliriz.
Oyun endüstrisi, gerçekten çok zorlu. İçinde yer alanları sömüren bir vampir gibi. Birçok stüdyo, yoğun çalışma koşulları ile çalışanlarını en son enerjisine kadar tüketiyor. Bir oyunun çıkabilmesi için, geliştiriciler zihinsel ve fiziksel bozulmalar, duygusal patlamalar ve genel halsizlik sonucu, depresyona yol açacak aylarca dur durak bilmeden çalışmak zorundalar. Peki, Naughty Dog böyle bir stüdyo mu?
Bu sorunun cevabını Kotaku'dan Jason Schreier'e eski bir Naughty Dog anlatmış. Anlatılanlardan derlediklerimizi aşağıda bulabilirsiniz.
Çalışanlar arasındaki genel fikir birliği basit bir sorudan ibaret: "Bunu ne kadar süre yapmaya devam edebiliriz?". Çalışanlar üzerinde baskı ciddi bir insan maliyeti yaratır. Zira oyun yapmak genellikle uzun süren çalışma saatleri gerektirir. Bizi uçuran şaşırtıcı AAA interaktif deneyimleri elde edebilmek için firma, ekipten sürekli fedakârlık ister. Geliştiriciler milyar dolarlık oyun endüstrisi için zamanlarını, ruhlarını ve zihinlerini evlerinin bir köşesinde bırakmalıdır.
The Last Of Us II için de durum çok farklı değil. Oyunun son ertelenmesi, firmadaki bu yorgunluğu ortadan kaldırmak için hiçbir şey yapamadı. Aslında, stüdyo bunu ikiye katladı. Temel olarak geliştiricilere oyunu bitirmek için değil, daha çok çalışmak için daha fazla zaman verdi.
The Last of Us II'den başka bir geliştirici, "Bu, her oyun için tekrar tekrar devam eden bir şey olamaz, çünkü sürdürülemez." dedi. "Belirli bir noktada, 'Bunu yapmaya devam edemiyorum. Yaşlanıyorum. Bütün gece kalamıyorum ve çalışamıyorum."
Belki de Naughty Dog'un acımasızlığına en zorlu açıklama, Twitter'da bazı hikayeler paylaşan eski animatör Jonathan Cooper'dan geliyor.
Cooper'a göre, geçen yılki The Last of Us II oyun demosu için, firma çalışanları inanılmaz bir özveri gösterdi. Naughty Dog, daha önce hiç olmadığı kadar, bu demoyu hazırlamak için inanılmaz zorlanıyordu. Bazı geliştiriciler kırılma noktalarını aştılar ve hastaneye kaldırılmaları gerekiyordu. Ve BioWare'in o zamandan beri stres kayıpları dediği şeylerden daha fazlası oldu.
"Geçen Eylül'de gösterilen demo için, oyun animatörleri şimdiye kadar gördüğümden daha fazla zorlandı ve tekrar ayağa kalkabilmek için haftalarca dinlenmeleri gerekti. Yakın bir arkadaşım fazla çalışma nedeniyle hastaneye kaldırıldı. O zamandan beri, hastalık kervanına katılan başkaları da oldu, "dedi Cooper.
Cooper, Naughty Dog'tan ayrıldı, çünkü onlar artık "en iyisi değiller" ve firma içndeki takımlar genellikle birbirlerinin yolunu engelleyip ve işin ilerleyeceği yolu tıkıyorlar. Bu, birçok gereksiz ve sıkıcı ek çalışmaya yol açıyor. Cooper tüm bu olaylardan sonra Naughty Dog'ten ayrıldı ve onu takip eden başkaları da oldu. Şirketin kıdemli animatörleri de ayrılık kervanına katılmış durumda.
Cooper "Ayrılmamın sebebi sadece en iyisi ile çalışmak istemem. Naughty Dog artık bu kategoride değildi. Los Angeles stüdyolarındaki çatırtılardan ötürü firmanın itibarı o kadar kötü bir hale geldi ki, projeyi tamamlamak için tecrübeli oyun animatörleri ile sözleşme yapmak yerine, film animatörlerine yönelmek zorunda kaldılar.” dedi. Ayrıca, "Süper yetenekli olsalar da, sahneleri birleştirmek için teknik/tasarım bilgi birikiminden yoksundular. Benzer şekilde, tasarım ekibi, anahtar rollerin yıpranmasını telafi etmek için, işinde yeterince yetkin olmayan kişiler ile çalışmaya başladı. Bu da projeye oldukça büyük zarar verdi" sözlerini ekledi.
Cooper, Naughty Dog'un "Sony'nin milyarları" yüzünden başarılı olduğunu söyleyerek sözlerini bitirdi. Platform sahibi, birinci taraf PlayStation oyunlarına muazzam miktarda para yatırabilir ve bu olmadan Naughty Dog'un böylesine büyük bir projenin altından kalkması pek mümkün değil.
"Naughty Dog daha iyi bir ekibe sahip olsa ve düşük vasıflı sözleşmeli animatörlere güvenmeseydi, The Last of Us 2'yi 2019'da tamamlayabilirdi" diyor Cooper. "Yetenekli olsalar da, başarıları büyük ölçüde Sony'nin sadece yeteneklerden ziyade gecikmeleri finanse eden zengin ceplerinden kaynaklanıyor. Daha yetkin bir ekip, bir yıl önce TLOU2 gönderecekti."
The Last of Us II, PlayStation 4'te 29 Mayıs 2020'yi yayınlanacak. Ama bilinmesi gereken şey o ki bu projeyi hayata geçirebilmek için birçok insan acı çekti.