Belki de çok genç sayabileceğimiz ancak Dünya'da etkisi önemli derecede artan video oyunları endüstrisi, her geçen gün gelişmeye ve değişmeye devam ediyor. Dönem dönem grafik teknolojileri, animasyonlar, oynanış deneyimleri gibi teknik kolları, bazen ise ele aldığı konular ve uygulama şekilleri değişiyor ve gelişiyor. Uzun yıllardır üç farklı koldan -mobil, PC ve konsol- kullanıcıların huzuruna çıkan oyunlar, şimdi aynı anda çoklu platformlara yöneliyor. Yani konsol üreticileri, PC platformunun değerini ve potansiyellerini daha iyi anlamaya başlıyor.
Son dönemlerde siz değerli oyuncular da fark etmişsinizdir; konsol üreticileri artık yeni oyunlarını ve hatta eski oyunlarını dahi PC platformuna getirmeye gayret ediyor. Bunu en net şekilde Sony'nin son bir buçuk yıldır izlediği politika ile anlıyoruz. Hali hazırda Microsoft, Xbox ile birlikte PC platformuna da oyunlar çıkardığı için, burada güçlü bir rol oynuyor dememiz doğru olmaz. Ancak Sony, yıllardır PlayStation platformuna özel olarak yayınladığı oyunları PC platformuna getirmeye başlayınca, bu konudaki eğilimi de belirlemiş oldu.
Aslında "zorunda kaldı" deyimi durumu açıklamak için fazla net ve sert olsa da, sektörün yönelimleri bunu gösteriyor. Yeni nesil teknolojilerle birlikte yükselen oyun geliştirme maliyetleri, Sony gibi devleri bile oyunlarını çoklu platformlara yayınlamaya teşvik etti. Bununla kalmayıp sevilen eski oyunlarını da video oyunlarının en geniş pazarlarından biri olan PC platformunda yayınlamaya başladılar. Bu durum, PlayStation özel oyunlarının PC platformuna gelmeye başlayacağı haberleriyle kartopu gibi büyüyerek ilerledi. Days Gone'un PC sürümünün çıkmasının ardından PlayStation oyunları teker teker PC platformunda boy göstermeye başladı. Öyle ki 2018'de yılın oyunu seçilen God of War bile, artık PlayStation özel oyunu değil.
PlayStation CEO'su Jim Ryan, neden özel oyunların PC'ye getirildiği sorulduğunda "Sanırım bazı şeyler değişti" demişti. Değişen, elbette artan oyun geliştirme maliyetlerinin altında ezilen konsol platformundaki satışlardı. Şirketler artık oyunlarını daha geniş kitlelere sunarak gelirlerini artırmayı hedefliyor. Days Gone ile başlayan bu furya şimdilerde önemli PlayStation oyunlarının hem konsol, hem de PC için çıkmasıyla devam ediyor.
Bu sırada Microsoft cephesinde de farklı gelişmeler yaşandı. Bildiğiniz gibi tarihler 10 Mart 2021'i gösterdiğinde, şirket Bethesda'yı satın alarak büyük bir hamle yaptı. Özellikle RPG severlerin ve PC oyuncularının favori geliştiricilerinden biri olan Bethesda hali hazırda elinde The Elder Scrolls, Fallout gibi önemli serileri bulunduruyordu. Tabi bu oyunlar, vaktiyle PlayStation konsolları için de çıkmıştı. Ancak gözler bu satın alımın ardından Microsoft'a döndü ve yeni oyunların Xbox ve PC platformuna özel olarak çıkacağı söylentileri yayılmaya başladı. Bir detayı fark ettiniz mi? İki dev konsol üreticisi de artık PC platformunun planlarda bulunmadığı oyunlardan bahsetmiyor. Bu da yıllardır süregelen konsol savaşlarının bittiğini, kazananın ise PC platformu olduğunu gösteriyor.
Konsol cephesinde bunlar yaşanırken, yıllardır PC platformunu domine eden Steam devinin sahibi Valve ise, kendi konsolları Steam Deck için özel oyun çıkarmayacağını duyurdu. Çünkü Valve, yıllardır bu büyük gücün ve potansiyelin farkındaydı, aynı zamanda hepsini elinde tutuyordu.
Elbette PC platformuna yönelen konsol üreticileri bunun meyvesini çok güzel yedi. Sony, geçtiğimiz Mayıs ayında PC için yayınladığı oyunların satış rakamlarını paylaştı. Sony'nin PC oyunlarından elde ettiği gelir, 2020'den 2022'ye kadar neredeyse 10 katına çıktı. God of War, Days Gone ve Horizon: Zero Dawn gibi önemli oyunlarını PC platformunda da yayınlayan Sony, bunun ödülünü hemen aldı. Bu da şirketin müteakip dönemlerdeki politikasında elbette belirleyici rol oynadı. Tabi bu, bütün önemli oyunlarını hemen PC platformuna getireceği anlamına gelmiyor. Çünkü hala elinde önemini koruması gereken PlayStation 5 gibi bir konsol var. Mesela God of War Ragnarök, PlayStation 4 ve PlayStation 5 konsolları için 9 Kasım'da çıkacak. İlerleyen yıllarda PC platformuna gelmemesi işten bile değil. Yine de Sony'nin hali hazırda PlayStation konsolu bulunan oyunculara öncelik tanıması gerekiyor. Şirket her ne kadar oyun gelirlerini artırmak istese de, göz ardı edemeyeceği bir konsolu olduğunu da biliyor.
PC platformunda bir tarafta yılların devi Valve, Steam mağazasıyla oyuncuların alışkanlığı haline gelmişti. Ancak hisselerinin büyük çoğunluğu Tencent'te bulunan Epic Games de hiç hafife alınacak bir rakip değil. Özellikle dağıttığı ücretsiz oyunlarla çok kısa bir sürede büyük kitlelere hitap eden yeni vitrin, bazı oyunları da kendi içerisinde özel olarak yayınlamaya başladı. Yani konsollara yönelik özel oyunlar neredeyse bitme noktasına gelirken, PC içerisinde "Epic Games Store özel oyunları" kavramı boy göstermeye başladı. Bunun ilk canlı örneği, Total War Saga: TROY ile karşımıza çıkmıştı. Yayınlandığı ilk gün platformda ücretsiz olarak herkese dağıtılan oyun, sonrasında 12 ay boyunca Epic Game Store'a özel olarak kaldı. Ardından ise diğer platformlarda satışına başlandı.
Epic Games'in aynı zamanda popüler çok oyunculu yapımların geliştiricilerini satın alıp, oyunları sadece kendi platformunda oynattığını da görüyoruz. Kendi oyunları Fortnite büyük kitlelere hitap etmeye başladıktan sonra Rocket League ve Fall Guys oyunlarını da Epic Games Store'a alıp, ücretsiz olarak yayınladılar. Şirketin büyümek ve potansiyel müşterileri artırmak için gösterdiği bu çaba, bahsi geçen iki oyunun da Steam'de ücreti mukabilinde oynanırken, kendi platformlarında ücretsiz olmasıyla sonuçlandı. Ancak yine de teknik eksiklikleri ve oyuncuların zamanla kazanılmış alışkanlıkları nedeniyle, PC'de istedikleri gücü elde edebilmiş değiller. Hala Steam, PC'nin en güçlü dijital oyun vitrini olarak varlığını koruyor.
Konsol savaşları yerini PC pazarından daha fazla pay almaya çalışan iki şirketin savaşına bırakmış durumda. Hala konsollar için özel oyunlar gelse de bilgisayar oyuncuları biliyor ki, yarın bu oyunları kendi platformlarında da oynayabilecekler. Tabi bunun için beklemek istemeyen kullanıcıların, şirketlerin de istediği gibi hala konsola yönelme şansı var. Yine de artık her video oyununun kaderi, er ya da geç PC platformunda boy göstermek olacak. Bütün bu karışıklık ve ticari manevraların sonunda ise kazanan oyuncular oldu. Platformu fark etmeksizin her oyuncu mutlaka denemek istediği oyunları oynamak için bir şans bulabiliyor. Durum böyleyken, bize de olanı biteni izleyip, mutlu bir tebessüm ile beklemek düşüyor.