Özel İnceleme
XCOM: Enemy Unkown ve Enemy Within’de mücadelesini verdiğimiz o savaşı kaybetmiş durumdayız oyunun daha başında. XCOM projesi ve projeyi destekleyen konsey dağılmış, ekibimizin bir kısmı ölmüş, bir kısmı ele geçirilmiş, sağ kalan bir avuç elemansa gizlenmekte... Bu sırada uzaylılar karşılarındaki en büyük engel ortadan kalkınca iyiden iyiye insanlığı asimile etmeye başlamış. Gen klinikleri, dostane bir gülüş ve “biz aslında size yardım etmeye gelmiştik” kisvesi altında ADVENT adını alarak insanlık üzerindeki deneylerine devam etmekteler... Durum çok vahim anlayacağınız. Ancak neyse ki “gizlenmekte” olan bir avuç eski XCOM üyesinin bunun böyle devam etmesini izlemeye hiç niyeti yok. Bu yüzden de o büyük yenilginin 20 yıl sonrasında, aldıkları bir istihbarat doğrultusunda son bir umutsuz operasyona girişiyorlar. İşte bu noktada resme biz dahil oluyoruz. 20 yıl önce XCOM birliklerini yöneten kumandan olarak bir kez daha bir avuç elit askerin yönetimini ele alıyor ve bu sefer gölgelerden savaşarak dünyamızı geri almaya çalışıyoruz.
“Gölgelerden savaşarak” derken şaka yapmıyorum. Önceki oyunlarda düşmanın nereden çıkacağını bilmeden haritayı karış karış uzaylı bulmak için arardık da bir anda köşeden başını çıkartan mutonların, sectopodların arasında bulurduk ya hani kendimizi... Şimdi roller tam anlamıyla tersine dönmüş durumda. Hali hazırda bir bölgeye konuşlanmış ya da o bölgeyi korumakta olan uzaylılar bizim ekibimizin varlığından habersiz bir şekilde devriye gezerken tuzak kurmanın, sürpriz saldırı yapmanın avantajını kullanıyoruz artık XCOM 2’de. Eh, savaşı kaybetmiş olmanın XCOM kaynaklarına indirdiği sağlam darbeden sonra pahalı araştırmaların, MEC zırhlarının falan olmasını beklemiyordunuz herhalde? Haliyle tekrar eski gücüne ve etkisine kavuşana kadar eldeki kırıntılarla, düşmanınızdan tırtıkladıklarınızla hayatta kalmaya çalışıyorsunuz önce bir süre. “Concealed” modundayken düşman varlığımızdan habersiz olduğu için belli bir bölgeye yerleşip “Overwatch”a yatarak düşmana pusu kurabilmek güzel bir yenilik olmuş. Doğru şekilde kullanabilirseniz bazen turlarca sürecek savaşı daha başlamadan bitirebiliyorsunuz bu sayede. Ancak gizlilik bozulduğunda hayat ciddi anlamda zorlaşıyor. Zira düşmanlarımız artık yerleşik olmanın avantajıyla destek kuvvet çağırabiliyorlar. Üzerinize akın akın yağan düşmanlara karşı tutunmaya çalışmak da zaten yıpranmış bir ekibin sonu olabiliyor zaman zaman.
XCOM projesine tekrar hoş geldiniz kumandan...
Geçtiğimiz hafta “ufak” bir XCOM 2 ön izlenimi yaptığımızda orada da söylemiştim: Söz konusu yeniden yapım olunca gözümün önünde oluşan resimde kocaman bir XCOM yazısı var. Zira çıkışı 1994 yılına dayanan UFO: Enemy Unkown (Kuzey Amerika’da X-COM: UFO Defense adıyla çıktı ve daha sonra seri X-COM adıyla devam etti) günümüze ancak bu kadar güzel uyarlanabilirdi sanırım. XCOM: Enemy Unknown adıyla yeniden doğan seri, kısa bir süre içinde XCOM: Enemy Within adında bir de ek pakete kavuştu; böylece Firaxis, sağlamından kurduğu temellerin üzerine güzelinden bir de kat çıktı... Eğer bu iki versiyondan herhangi birini oynadıysanız XCOM serisinin o pek meşhur “Ironman” moduna da aşinasınızdır. Bu modda sadece tek bir kayıt slotunuz mevcut ve haliyle bir askeriniz uzaylılardan birinin attığı lazere kazara kafa atarsa oyunu geri yükleyip o askerinizi kurtarma gibi bir şansınız yok. Eh, XCOM’un zorlu ve oyuncunun gözünün yaşına bakmayan yapısını da düşünürsek Ironman oyuncularının bir çoğunun oyunlarının hüzünlü bir şekilde yenilgiyle sona ermesi kaçınılmaz bir durum. XCOM 2’nin çıkış noktası da tam olarak bu...
“Gölgelerden savaşarak” derken şaka yapmıyorum. Önceki oyunlarda düşmanın nereden çıkacağını bilmeden haritayı karış karış uzaylı bulmak için arardık da bir anda köşeden başını çıkartan mutonların, sectopodların arasında bulurduk ya hani kendimizi... Şimdi roller tam anlamıyla tersine dönmüş durumda. Hali hazırda bir bölgeye konuşlanmış ya da o bölgeyi korumakta olan uzaylılar bizim ekibimizin varlığından habersiz bir şekilde devriye gezerken tuzak kurmanın, sürpriz saldırı yapmanın avantajını kullanıyoruz artık XCOM 2’de. Eh, savaşı kaybetmiş olmanın XCOM kaynaklarına indirdiği sağlam darbeden sonra pahalı araştırmaların, MEC zırhlarının falan olmasını beklemiyordunuz herhalde? Haliyle tekrar eski gücüne ve etkisine kavuşana kadar eldeki kırıntılarla, düşmanınızdan tırtıkladıklarınızla hayatta kalmaya çalışıyorsunuz önce bir süre. “Concealed” modundayken düşman varlığımızdan habersiz olduğu için belli bir bölgeye yerleşip “Overwatch”a yatarak düşmana pusu kurabilmek güzel bir yenilik olmuş. Doğru şekilde kullanabilirseniz bazen turlarca sürecek savaşı daha başlamadan bitirebiliyorsunuz bu sayede. Ancak gizlilik bozulduğunda hayat ciddi anlamda zorlaşıyor. Zira düşmanlarımız artık yerleşik olmanın avantajıyla destek kuvvet çağırabiliyorlar. Üzerinize akın akın yağan düşmanlara karşı tutunmaya çalışmak da zaten yıpranmış bir ekibin sonu olabiliyor zaman zaman.