World of Warcraft: Shadowlands - Chains of Domination ile ilgili ilk bilgileri edindiğimiz gibi Blizzcon 2021 etkinliğinde de oyunun yapımcıları ile konuşma fırsatı yakaladık. World of Warcraft: Shadowlands bildiğiniz gibi Kasım ayında çıkışını yaptı ve o günden beri oyuncular Shadowlands adı verilen diyarlarda Jailer’ın kuvvetleri ve diğer tehlikelere karşı mücadele veriyor. Kasım ayında çıkış yapan Shadowlands için birçok küçük güncelleme yapılmış olsa da, içerik ve düzenleme açısından ilk büyük güncelleme 9.1 güncellemesi ile gelecek. Yeni güncellemenin adı ise Update 9.1: Chains of Domination olarak belirlenmiş.
Yazının geri kalanında Update 9.1: Chains of Domination ile karşılaşacağımız yenilikler, sınıflar üzerindeki değişiklikler gibi bilgilerin bir özetini sunacağız. Ayrıca oyunun geliştirici ekibinde görev alan Baş Oyun Tasarımcısı Morgan Day ve Baş Hikaye Tasarımcısı Steve Danuser’a sorma fırsatı bulduğumuz sorular ile oyunun hikayesi ve gelecek güncellemelerde bizi neler beklediğine dair çeşitli bilgiler edindik.
Chains of Domination duyurusu, Blizzconline’ın açılışı ile yayınlanan ilk videoda yapıldı. Jailer’ın tutsaklarından biri olan Anduin’in kurtulduğunu ve bir şekilde Bastion’a ulaştığını gördüğümüz video, ardından gerçekleşen olaylar ile Jailer’ın planlarına dair fikir sahibi olmamızı sağladı. Hikaye içeriğine başka bir başlık altında, soru cevap etkinliğinde sorduğumuz soruları da ekleyerek değineceğiz. Gelin yeni güncelleme ile bizi neler bekliyor, The Maw’daki mücadelemiz nasıl devam edecek onlara bakalım.
Chains of Domination güncellemesi ile birlikte Jailer’ın hüküm sürdüğü The Maw’a geri dönüyoruz. Daha önce erişemediğimiz “Korthia, City of Secrets” bölgesine gidebilme şansına erişiyoruz. Seçtiğimiz Covenant’ların görevlerini yerine getirmiş ve Jailer’a karşı birlik olabilecekleri bir konuma getirmeyi başarmıştık. Toplu bir şekilde The Maw’a gelen Covenant’lar, The Maw’da geçirdiğimiz vakti daha rahat geçirmemizi sağlayacak. Daha önce burada geçirdiğimiz süreyi kısıtlayan “Eye of the Jailer” devre dışı kalacak ve artık bineklerimize binebileceğiz!
Oyuncuların uzun zamandır beklediği bir karşılaşma, Chains of Domination ile gerçek oluyor. Sactum of Domination ismindeki yeni raid, Shadowlands boyunca canımızı sıkan bir sürü rakipten intikamımızı alma fırsatı sunacak. Torghast boyunca peşimizi bırakmayan Terragrue, The Maw’da eziyet olan Eye of the Jailer, hala sorun yaratmaya devam eden Kel’Thuzad gibi rakiplerimiz var. Raidin son mücadelesi ise eski Horde savaş şefi Sylvanas Windrunner.
Yeni güncelleme ile birlikte Covenant Renown seviyelerinin artırılacağı, yeni görevler geleceği ve Torghast üzerinde bazı düzenlemeler yapılacağı da söyleniyor. En önemli kısmı en sona sakladım. Artık Shadowlands bölgesinde uçabileceğiz. Öncesinde covenant görevlerini tamamlamamız gerekeceği tahmin ediliyor ama bir kere uçma yeteneğini alınca Shadowlands’in gökleri bizim. Uçma özelliğinin yalnızca Shadowlands bölgelerinde çalışacağını, The Maw bölgesinde yalnızca yer binekleri kullanabileceğimizi belirtmeden geçmeyeyim.
Shadowlands’in ikinci raidi Chains of Domination güncellemesi ile birlikte geliyor. Blizzard’a göre bu raid WoW tarihinin en dramatik olaylarından birine şahit olmamızı sağlayacak. Son boss olacağı belli olan Sylvanas’ın kaderinin ne olacağı henüz belli değil. Torghast’ın en üst katlarında bulunan Sanctum of Domination’da karşılaşacağımız tüm bosslar açıklanmadı ama dikkat çekici isimler arasında kuleye tırmandığımız süre boyunca peşimizi bırakmayan Terragrue ve Naxxmaras’da işini bitirip Shadowlands’e gönderdiğimiz Kel’Thuzad’da bulunuyor. Raid içerisinde elde edeceğimiz zırhların tamamı “Domination” temalı olacak.
Shadowlands’e girmek için kullandığımız, Jailer’ın hüküm sürdüğü The Maw bölgesi de yeni güncellemeden nasibini alıyor. Jailer’ın zincirleri ile The Maw’a eklenen yeni bölge “Korthia, City of Secrets” bölgesinde Jailer’ın planlarını durdurmak için çalışmalarımıza devam edeceğiz. Covenant’ların yardımı ile Eye of the Jailer’dan kaçınmanın bir yolunu bulup daha uzun vakit geçirebileceğiz. Steve Danuser The Maw’ın biraz daha farklı hissettireceğini söylüyor. “Maw genel olarak hala daha tehlikeli bir bölge. Ama artık saldırıya geçtiğinizi, işlerin değiştiğini hissedeceksiniz. Covenant’lar ile yaptığınız hazırlıklar, verdiğiniz mücadeleler sayesinde gerçek bir ilerleme kaydettiğinizi fark edeceksiniz.”
The Maw’da vakit geçirdiğiniz süre boyunca sizi takip eden ve sürekli olarak sizi durdurmaya çalışan Eye of the Jailer, yeni güncelleme ile biraz daha kontrol edilebilir bir hal alacak. Bu sayede The Maw içerisinde daha uzun vakit geçirebileceğiz. “Ayrıca binekleriniz de sonunda çağrınıza kulak asacak” diyor Morgan Day. “Tabi öncesinde biraz ilerleme kaydetmeniz ve Covenant’lar ile birlikte çalışarak Jailer’a karşı mücadelede ilerleme kaydetmeniz gerekiyor.”
Torghast’ın sisteminde de bazı düzenlemeler yapılıyor. Torghast’ın şu haliyle bir zorunluluk gibi hissettirdiğinin farkında olan yapımcılar, bu konuda oyuncuların geri dönüşlerine dikkat aldığını belirtiyor. “Torghast’ta amacımız insanların zorlayıcı bir yerde olduğunu ve kaybettiğinde hiçbir ödül alamayacağı baskısını hissetmesiydi. Roguelike oyunları inceledik ve oyuncuların geri dönüşlerini de gördük. İnsanlar başarısız olsa bile bir ilerleme olmasını istiyor. Bu konu üzerinde çalışıyoruz.” Geri dönüşleri dikkate alan yapımcılar, başarısız olsanız bile bir miktar ganimet elde edeceğiniz bir sistem geliştirmiş. Ölüm sayacı ve Terragrue yerine yeni bir sistem geleceği tahmin ediliyor. Ayrıca Torghast’a yeni bir kanat daha eklenecek.
Son olarak yeni gelecek olan mega-zindan Tazavesh’den bahsedelim. Burası Shadowlands’in tüccarları diyebileceğimiz Broker’lara özel bir pazar alanı. Mega-zindan- içerisinde hem Broker halkı hakkında daha fazla bilgi edinirken, çok ilginç boss dövüşlerine şahit olacağız. İlk beş boss Tazavesh içerisindeki bir tur gibi olacak, Shadowlands’in farklı yerlerinden gelen ilginç tipler ile karşılaşacağız. Daha önce Dalaran’da benzerini yaptığımız, posta merkezinin sorunlarını çözmek gibi mücadeleler olacak. Ayrıca özellikle dikkat çekilen, bizi bir süreliğine Boralus’a da götürecek olan korsan ejderha dövüşünden de özellikle bahsediliyor.
Blizzconline sırasında yapımcı ekipten Steve Danuser ve Morgan Day ile gerçekleştirilen bir grup röportajında, aklımızdaki bazı soruları da sorma fırsat bulduk. Oyunun Baş Hikaye Tasarımcısı olan Steve Danuser ve Baş Oyun Tasarımcısı Morgan Day’e yöneltilen soruların çoğu Shadowlands diyarı ve hikayenin nasıl şekilleneceği hakkında oldu. Bu röportajdan topladığımız bilgileri de özetlemeden geçmeyelim.
Shadowlands’in hazırlanması sırasında World of Warcraft: Classic’ten etkilenen kısımlar olup olmadığına dair bir soru geldi. Classic çıktığı zaman çok heyecanlı olduklarını ve tüm ekip oynamaya başladıklarını söyleyen Steve, modern dönem için büyük bir ilham kaynağı olduğunu söyledi. “Oynanış ya da içerikleri birebir kopyalamadık, daha çok dünyanın canlılığı ve gördüklerimizden ne tür dersler çıkarabiliriz şeklinde bir etkisi oldu.” Morgan ise özellikle seviye atlama kısmındaki değişiklikleri Classic’ten ilham alarak yaptıklarını söylüyor. “Oyuncunun her seviye atladığında bir şeyler kazandığı, bir gelişme kaydettiği hissiyatını tekrar yaşayabilmesi için çalıştık.”
Oyuna kumanda desteğinin geldiği, bunun konsollarda World of Warcraft’ı görmemiz yönünde bir işaret olup olmadığı sorusu da soruldu. Morgan bu sistemin klavye + mouse kullanmakta zorlanan oyunculara rahatlık sağlamak için geldiğini söyledi. “Asıl amacımız oyunu daha ulaşılabilir hale getirmek. Konsollar için şu anda herhangi bir planımız bulunmuyor.”
Horde ve Alliance taraflarının geçen yıllar boyunca kimi zaman açıkça savaştığı kimi zaman ise ateşkes antlaşmaları ile birlikte çalıştığı ama kısa süre sonra tekrar birbirine girdiği malum. Peki oyunun ilerleyen aşamalarında iki taraftan oyuncular bir araya gelip ortak bir düşmana saldırabilecek mi? Steve Danuser bu konuda “Horde ve Alliance hikayenin en başından beri büyük önem taşıyan, Warcraft’ın temelini oluşturan kimlikler. Bunu bozmak istemiyoruz. Tabi diğer taraftaki arkadaşlarınızla oynamak istediğinizin de farkındayız. Üzerinde düşündüğümüz bir konu olsa da, şu an için açıklayabileceğimiz bir şey yok.” yorumunu yapıyor.
Covenant seçiminin çoğu oyuncu için bir tercihten öte, oynamak istediği sınıfa göre zorunluluk haline geldiğinden incelememizde de bahsetmiştik. Sınıfların covenant seçimini mecburiyet haline getiren seçimler konusunda bir değişiklik planlanması da sorulan sorular arasında. Morgan Day konu hakkında değişiklikler planladıklarını ama aceleye getirmek istemediklerini söylüyor. “Gelecek değişiklikleri bir hotfix ile yayınlayıp, oyunculara hazırlanacak zaman bile vermeden oyuna sunmak istemiyoruz. Yapacağımız değişiklikler ile Covenant seçiminin anlamlı olması için çalışıyoruz.” Steve’de konu üzerinde çalıştıklarını ve yeterince öne çıkamayan yetenekleri ilgi çekici hale getirmeye çalıştıklarını söylüyor.
Shadowlands ile birlikte Azeroth’un çok ötesinde bambaşka bir diyara geçiş yaptık. Daha önce tahmin bile edemeyeceğimiz durumlarda, beklemediğimiz kişiler ile karşılaştık. Hem Horde hem de Alliance liderlerinin tutsak edildiğini gördük ve onları Jailer’ın elinden kurtarmak için mücadele ettik. Chains of Domination videosu bize Jailer’ın Anduin için yaptığı planların, en azından şimdilik, işe yaradığını ve insan kralın kontrol altına alındığını gösterdi.
Anduin’i gördüğümüzde ilk aklımıza gelen, gelecekte bir raid dövüşünde kendisi ile mücadele edip etmeyeceğimiz oldu. Daha önce ele geçirilen eski müttefikler ile mücadele etmiş olsak da (Dranosh Saurfang gibi) Alliance lideri ile mücadele etmek başka bir seviyeye taşıyor. Steve olacakların basit bir şekilde gerçekleşmeyeceğini söylüyor. “Anduin’in hala orada olduğunu ve kısa bir süreliğine kendi benliğine döndüğünü sinematikte görebiliyoruz. Güncelleme sonrasında gerçekleşecek olaylar sonucu birçok şey göreceksiniz. Anduin tamamen gitmiş değil ve bu olayı basit bir dövüş ile sonlandırmayı düşünmüyoruz.”
Shadowlands evrenin birçok farklı bölgesinde hayatını kaybedenlerin ruhlarının geldiği diyar olarak geçiyor. Warcraft tarihinde önemli olaylar gerçekleştiren ve hayatını kaybeden isimlerin bazılarını görme şansına eriştik bile. Battle for Azeroth’da Sylvanas’a karşı mücadele ederken hayatını kaybeden Varok Saurfang ve Legion’da Gul’dan’ın ellerinde hayatını kaybeden Varian Wrynn gibi isimleri görme ihtimalimiz var mı? Shadowlands’in hikayesini planlarken tarih boyu ortaya çıkmış birçok ismi ele alma fırsatları olduğunu fark ettiklerini ama bunun bir hatıra geçidi haline gelmesini istemediğini söylüyor. “Varok ve Varian’ın hikayeleri tatmin edici bir şekilde tamamlandı. Artık Uther ve Draka gibi, hikayesi tam olarak işlenmemiş karakterlere odaklanmak istiyoruz. Bazı göndermeler ve geçmişten isimler görebilirsiniz ama daha fazlası olmayacaktır.” Morgan ise geçmişteki bazı karakterler ile karşılaşacağımızı söylüyor. “Örneğin Sanctum of Domination’da Kel’Thuzad ile karşılaşacağız.” Ayrıca daha sonra gerçekleştirilen Q&A sırasında Garrosh Hellscream gibi isimlerin de bahsi geçmişti. Kişisel olarak Varok Saurfang’in sonunu merak etsem de, hikayenin yalnızca nostaljik isimler üzerinden gitmemesini memnun edici buluyorum.
Denathrius’un mağlup edilmesi ile birlikte anima sorunun azalacağı ama kıtlığın hala sona ermediği de belirtiliyor. Steve bu konuda “Artık oyunda daha fazla anima elde edebileceksiniz ama hikaye açısından sorun çözülmüş değil. Ruhların doğrudan Maw’a gitmeye devam etmesi asıl problem ve çözülene kadar Covenant’lar eski gücüne ulaşamayacak.” açıklamasını yapıyor.
World of Warcraft: Shadowlands için yayınlanacak olan Chains of Domination güncellemesi oyunda ciddi değişiklikler vaadediyor. Tabi ki oyuncular çok daha fazlasını istiyor, örneğin karakter özelleştirmeleri konusunda diğer ırklara göre daha az seçeneğe sahip olan Allied Race ırkları için yeni bir güncelleme gibi. Yapımcılar da bunun farkında ama gelecek yenilikler arasında bunların olmadığını söylüyorlar.
Son olarak Blizzconline öncesinde ortaya çıkan spoiler içerikli haberler ve oyun datalarını tarayarak saklanan süprizleri internete yayan kişiler hakkında bir soru soruldu. Steve bazı şeylerin özellikle gizlendiğini, bu sızıntıların hikaye açısından oyunculara zarar verdiğini söylüyor. “Bazı şeyleri PTR’da göstermememizin sebebi, tüm oyuncuların aynı anda tecrübe etmesini istememiz. Oyuncuların o hissiyatı yaşamasını istiyoruz.” Bu konuya katılmadan edemiyorum. Anduin’in ortaya çıktığı sahneyi, yayınlanan spoiler içerikli görüntüleri görmeden izleyenlerin yaşadığı şaşkınlık ile sürprizi öğrenen oyuncular arasındaki fark çok büyük.
Chains of Domination güncellemesi için kesin bir tarih yayınlanmadı. Öncesinde bazı değişikliklerin yayınlanacağı 9.0.5 güncellemesi Mart ayı içerisinde kullanıcılar ile buluşacak. Güncellemenin yayınlanmasından kısa bir süre sonra 9.1 güncellemesinin PTR sunucularında denemeye açılacağı söyleniyor. PTR sunucularından alınan geri dönüşlere göre yapıalcak düzenlemeler sonrasında güncelleme resmi sunuculara gelecek. Genelde PTR süreci 1.5 ya da 2 ay sürebiliyor. Bu yüzden güncellemeyi en erken Mayıs ayı içerisinde görme ihtimalimiz büyük.