Cyberpunk 2077'de RTX ne kadar fark ediyor?

Ersin Kılıç 5.01.2021 - 14:14
Cyberpunk 2077'de RTX teknolojilerinin birçok örneği ile karşılaşıyoruz. Peki Gigabyte NVidia RTX 3080 modeli ile test ettiğimiz bu teknoloji oyunun atmosferine ne kadar etki ediyor?

Bir süre önce çıkan Cyberpunk 2077 oynanış dinamikleri ve mevcut hataları ile eleştirileri üzerinde toplasa da oyunun dünyası ve atmosferi en çok övülen özelliklerinin başında geliyor. Bu atmosferi sağlamlaştıran etkilerin en büyük nedeni ise RTX teknolojilerinde yatıyor. Biz de oyunu Gigabyte NVidia RTX 3080 Eagle modeli ile oynama şansına eriştik. Bu videomuzda da oyunun kullanmış olduğu RTX özelliklerine değinmek istedik.

RTX teknolojisi her ne kadar ışın izleme ile ön plana çıkıyor olsa da içerisinde çok farklı özellikleri barındırıyor. Bu detaylara geçmeden önce ışın izlemenin ne olduğundan kısaca bahsedelim. 

Cyberpunk 2077'de kullanılan RTX özellikleri

RTX nedir?

Basitçe örneklemek gerekirse, artık oyunlarda ışığın kaynağı belirleniyor ve bu kaynağın nasıl hareket edeceği vurgulanıyor. Geriye kalan işlemleri ve yansımaları ise Işın İzleme (RTX) teknolojisinin dinamik bir şekilde yaptığını görüyoruz. Örneğin Cyberpunk 2077'de kapalı bir alandasınız diyelim. Buradaki ışık kaynakları belirleniyor ve ışın izleme teknolojisi buradan meydana gelen yansımaları otomatik olarak ekrana getiriyor. Ya da dışarı çıkacağınız kapıdan içeri giren güneş ışığının yansımalarını çok daha net bir şekilde görebiliyorsunuz. 

Yeni nesil oyunların da bel kemiğini oluşturan Işın İzleme olayı, teknik detayların yanı sıra daha doğal ve gerçekçi görünümlü oyunları da karşımıza çıkarıyor diyebiliriz. Cyberpunk 2077 dünyasında ışıklandırma dışında atmosfere büyük etki eden global aydınlatma gibi özellikler de kullanılmış. Şimdi gelin bu özelliklere sırasıyla bakalım.

Cyberpunk 2077'de RTX ne kadar fark ediyor?

Işın izlemeli yansımalar

Yansıma olayı RTX tarafında en çok adı geçen özelliklerden birisi. Bu özelliğin en sık kullanıldığı alan cam pencere ya da krom, cilalı alanlarda karşımıza çıkıyor. Basitçe biraz önce de anlattığım gibi bu zeminler üzerine olan yansımaları görebiliyorsunuz.  Yani bir araç kaputunda reklam panolarını ya da dış çevrenin cam bir yüzeye olan yansımasını bu özelliğe örnek olarak verebiliriz.

Tabi bu örnekleri yerde biriken yağmur sularına ya da duvardan duvara yansıyan ışıklandırmalarla da genişletmek mümkün.

Cyberpunk 2077'de RTX ne kadar fark ediyor?

Ortam aydınlatma (Ray-Traced Ambient Occlusion)

Bu özellik direkt olarak objeler üzerindeki ya da içerisindeki gölgelendirmeyi etkiliyor diyebiliriz. Yani karakterlerin yüzlerindeki gölgelerden tutun da oyunda gördüğünüz her objenin ışık kaynağına göre farklı şekillerde gölgelenmesini sağlıyor. 

Masa üzerindeki eşyalar ya da çöp yığınları gibi kalabalık objeler üzerine etkisi daha net bir şekilde belli oluyor. Normalde farklı objeler tek bir yüzey gibi gözükürken bu aydınlatma sayesinde objeler birbirinden ayrılıyor. Kısacası objelerin içindeki ve çevresindeki küçük alanlarda gördüğümüz ışıklandırmaya etki ederek, gölgelerin doğru bir şekilde çoğalmasını ve objelerin daha doğal ve gerçekçi gözükmesini sağlıyor. 

Küresel Aydınlatma (Ray-Traced Global Illumination)

Küresel aydınlatma aslında oyunun çehresine, daha geniş kapsamlı etki eden bir teknoloji. Küresel aydınlatma her ışık kaynağı için meydana gelen küçük değişiklikleri bile hesaplayarak atmosferin daha doğal gözükmesini sağlıyor. 

Örneğin kaldırımlarda ya da köprü ayaklarında her köşenin farklı bir tonlamaya sahip olduğunu görebilirsniz. Çünkü ışık ayağın her yüzeyine eşit bir şekilde vurmaz. Küresel aydınlatma ışığın yapılar üzerinden gerçekçi bir şekilde yansımasını sağladığı gibi, ışığı emer ve çevrelerini doğal olarak yumuşak, ince tonlu gözükmesini sağlar. 

Cyberpunk 2077'de RTX ne kadar fark ediyor?

Dağınık aydınlatma (Ray-Traced Diffuse Illumination)

Yaygın aydınlatma ışıklandırmanın çok daha gerçekçi ve gerçek zamanlı olmasını sağlayan bir özellik. Işığın kaynağına bağlı olarak düştüğü noktayı ve buradan oluşacak yansımaları dinamik bir şekilde ekrana yansıtıyor. 

Cyberpunk dünyasında bildiğiniz gibi şehrin dört bir yanında neon ışıklar, tabelelar ya da farklı ışık kaynakları görmek mümkün. Bu özellik bu yoğun ışık kaynaklarından gelen yansımaları gerçekçi bir şekilde yansıtmak için kullanılıyor. Yani mor ışıklı bir tabela gördüğünüzde onun duvara da mor bir ışık yaydığını görebiliyorsunuz. Tabi bu kadar farklı, dağınık ışık kaynağı olunca her kaynak için farklı bir yansıma görmek de mümkün oluyor. Bu özellik Night City'i bütünleştiren bir atmosferin oluşmasını sağlıyor da diyebiliriz.

Cyberpunk 2077'de RTX ne kadar fark ediyor?

Işın izlemeli gölgelendirme (Ray-Traced Shadows)

Gölgelendirme yıllardır farklı teknolojiler kullanılarak karşımıza çıkan bir olgu. Gigabyte NVidia RTX 3080 Eagle modeli ile yaptığımız testlerde RTX teknolojisi sayesinde tıpkı ışıklandırmada olduğu gibi gölgelendirme tarafında da atmosferi bütünleştiren etkiler görmek mümkün. Yani ışığın vurduğu noktaya göre daha gerçekçi gölgeler ile karşılaşıyoruz. Bu obje gölgelerinin tek tek gözükmesinin ve doğru yansımasının yanı sıra daha yumuşak ve gerçekçi gözükmesini de sağlıyor.

Cyberpunk 2077'de RTX ne kadar fark ediyor?

Grafik detayları ve DLSS

Oyunun grafik ayarlarında birçok seçeneğe müdahale etmeniz izin verilmiş. Işın izlemenin katmanlı yapısından tutun gölgelendirmeye olan etkisine kadar tüm seçimlere müdahale edebiliyorsunuz. Düşük, orta, yüksek ve ultra seçimleri dışında Işın izleme seçeneği için RTX Yüksek ve RTX Ultra seçimlerine de yer verilmiş. DLSS teknolojisi ise uzek detaylardaki keskinliği sağladığı gibi performansa da büyük oranda etki ediyor. DLSS kısmında dengeli, görsellik, performans ve ultra performans seçenekleri bulunuyor. Tabi sisteminiz iyi ve RTX 3080 gibi güçlü bir karta sahipseniz direk olarak görselliğe önem verebilirsiniz. DLSS açıkken otomatik ayarda bile tutsanız 20-25 FPS fark ettiğini görüyorsunuz. 

Kısacası atmosfere de etki eden bu teknolojiler oyunun bütünlüğüne de büyük bir katkı sağlamayı başarmış diyebiliriz. Ben Gigabyte NVidia RTX 3080 Eagle modeli ile oynadığım için oyundan alabileceğim tam performansı aldım, bu konuda minimum hatayla da karşılaştığım için kendimi şanslı hissediyorum. Kısacası tüm bu özellikleri görmek için RTX destekli bir karta ihtiyacınız olduğunu da hatırlatalım. 

Yorumlar 20
MK Okuru
MK Okuru 3.12.2024 20:23
Kalan Karakter: 300 Gönder
MK Okuru
MK Okuru 5.01.2021 18:48
Biz yeni nesili devrimsel grafiklerle beklerken yok ray tracing kapat 4K native'de oynatma yok performans modu yok ışın izlemeyi açarsan 30 fps'te oynarsın nası mühendislik kardeşim bu 7 yıl bekle eksik donanımla gel
MK Okuru
MK Okuru 26.01.2021 18:53
Benim tabiki benden başka gerçekleri söyleyen varmıki
MK Okuru
MK Okuru 6.01.2021 22:51
Yok bu real abinin konuşması gibi durmuyor
MK Okuru
MK Okuru 6.01.2021 12:36
Real abi sen misin?
Kalan Karakter: 300 Gönder
MK Okuru
MK Okuru 5.01.2021 20:26
RTX açık iken 22-25 fps, kapalı iken 55-60 fps alıyorum. bu kadar etki etmesi normal mi?
birde DLSS açınca oyunun kalitesi düşüyor gibi geldi bana( ama fps artıyor)

-------------------------------

O kadar fark olması normal değil, işlemciniz neydi acaba?
MK Okuru
MK Okuru 7.01.2021 10:42
Dlss zaten o işe yarıyor. Dinamik çözünürlük yerine rtx kartın yapay zeka ile pixel doldurarak bir tık daha kaliteli sonuç vermesi. Normal şartlarda son seviye donanıma sahipsen dlss açmadan oyunu native çözünürlükte oynayabiliyor olman lazım. Ama ne hikmetse son seviye teknoloji yetmiyor cyberpunka
MK Okuru
MK Okuru 6.01.2021 21:40
3800x ve rtx 2070s var bende aynı sorun bende de var maalesef. Ayrıca bana da DLSS açıkken kalite düşüyor gibi geldi.
MK Okuru
MK Okuru 6.01.2021 16:27
işlemci AMD Ryzen 3600X
Kalan Karakter: 300 Gönder
MK Okuru
MK Okuru 5.01.2021 14:38
İyide çizgi-film grafiklere rtx versen nolur vermesen.... bir kere ilk önce sen donanımları real foto oynattıracak bir sisteme kavuştur çevre detaylarını gerçek kaplamalarla donat çizgi-film karakterlere son ver ondan sonra rtx'i aç bak ne yaşıyosunuz siz ,,animasyona rtx hiç bi şekilde etki etmez.
MK Okuru
MK Okuru 6.01.2021 22:49
Katılıyorum real grafikler gelmeli
MK Okuru
MK Okuru 6.01.2021 13:58
Aynen katılıyorum bu real grafik olayı olmalı artık.Nadir 1-2 firma yakınlaşsada animasyon olaylarında halen kayarak giden adam görmek beni çileden çıkartıyor.Şu animasyonları milimetrik sapma olmadan yere basma hissi vs neden yapamazlar?
Bilgekhan
Bilgekhan 5.01.2021 18:53
Unreal abi gelmiş
MK Okuru
MK Okuru 5.01.2021 17:16
Kardeşim senin ailene gerçekten üzülüyorum.
Kalan Karakter: 300 Gönder
MK Okuru
MK Okuru 6.01.2021 19:18
Yansımalar dışında fark çok az 1080p 'de DLSS görüş mesafesini düşürüyor bulanıklık çok fazla DLSS quality seçilse bile off haliyle kıyaslanmayacak kadar kötü. DLLS ve RTX kapalı oynayan çok birşey kaybetmiyor hatta daha iyi görüş mesafesiyle daha net grafiklerle oynuyor.
Kalan Karakter: 300 Gönder
MK Okuru
MK Okuru 6.01.2021 13:39
1.04 canavar gibi rtx on 60 FPS oynarken, gelen yamayla 12-30 FPS zor alıyorum. Naptılar bilmiyorum ama çalışan da bozuldu. (Aslında biliyorum, AMD multithread ile alakalı bir ayar çektiler ve bozuldu.) Sanırım direkt downgrade de var
Kalan Karakter: 300 Gönder
Cyberpunk 2077'de RTX ne kadar fark ediyor?
İlginizi Çekebilir