1/2

World Rally Championship 4

Can Gülay 3.06.2010 - 12:31
Colin McRae Rally 2005'in ardından WRC4'te yeni yarış etabına hızlı bir giriş yaptı!
Platformlar PlayStation 2
World Rally Championship 4
Merlin Puanı 88
Artılar Gerçekçi oynanış ve kaliteli grafikler bir rally oyunundan bekleneni fazlasıyla karşılıyor.
Eksiler Aracınız bazı küçük çarpışmalarda zaman zaman anlamsız bir şekilde 180 derece dönme eğilimi gösterebiliyor, ayrıca seyircilere dikkatli bakarsanız kartondan yapılmış gibi durdukları göze çarpıyor.

Rally denince PC ve konsol oyuncuları için genelde akla gelen ilk isim Colin McRae Rally'dir. Bunun sebebi de Colin McRae'nin hemen her sistemde boy göstermesinden ileri gelmektedir. Tabi PlayStation 2 sahipleri için durum biraz farklı; çünkü PS2'de rally, World Rally Championship demektir. Geçtiğimiz günlerde çıkan Colin McRae Rally 2005'in ardından WRC4'te yeni yarış etabına hızlı bir giriş yaptı ve bu iki oyun arasında sıkı bir mücadele başladı.

Hemen doğrudan FIA lisansını elinde bulunduran WRC4'ün oyun modlarına bakarsak göze çarpan iki seçenekle karşılaşıyoruz. Bunlar Championship ve Events modları. Championship modunun anlatılacak tarafı yok tabi, sezon boyunca farklı ülkelerde bir çok parkurda sıkı bir doğa mücadelesine girişirken bunun oynanışa etkiyen kısmı bizi ilgilendiren bölüm oluyor. WRC4'teki ilk etabınıza başladığınızda kontrollerin önceki WRC oyununa göre çok fazla değişmediğini görüyorsunuz, yani oynanış bakımından ciddi bir değişiklik göze çarpmıyor, ancak bir kaç etaptan sonra bazı dengelerin hassaslaştığını fark ediyorsunuz. Bu dengeleri burada tarif etmek biraz zor ama eğer önceki WRC oyununu oynadıysanız bu yeni oyunda bazı noktalardaki değişimleri uygun anlarda hissediyorsunuz. Gerçi yine de çok fazla bir değişiklik bulunmamakta... Oynanışı CMR ile karşılaştırdığınızda ise bence WRC her zaman olduğu gibi yine bir adım öne çıkıyor. Hani çıkıp gerçek bir rally'de yarışmış değilim fakat CMR 2005'i de denemiş biri olarak WRC4'ün oynanış bakımından daha gerçekçi kontroller sunduğunu söyleyebiliyorum. İki oyun arasındaki fark ise; WRC'de aracınızı kontrol ettiğinize daha çok inanıyorsunuz. Yanlış anlaşılmasın WRC'nin kontrolleri daha zor ya da daha kolay demiyorum ama kontroller CMR'den daha gerçekçi geliyor. Mesela CMR'yi oynarken zaman zaman aracın bir kalıp sabun gibi sabit şekilde kaydığını düşündüğüm anlar oldu, fakat WRC'de böyle bir şey pek söz konusu değil bence. Bu arada CMR'yi de kötülüyormuş gibi durmayayım çünkü CMR'de kendini kanıtlamış bir oyun, sadece WRC bana kalırsa bu konuda daha önde, ayrıca FIA’nın resmi oyunu olması nedeniyle de bu özelliğini sonuna kadar kullanıyor.

Toprak, kar, çamur...

Etaplar sırasında pist yüzeyi farklılık gösterdiği zaman haliyle oynanıştaki değişiklik de daha bir su yüzüne çıkıyor. Kısacası toprak ya da çakılların olduğu bir pistte belli bir açı ile kıvrılan virajı dönmenizle, aynı açıda olan karlı bir virajı dönmeniz arasında bariz farklılık oluyor. Bazı virajlarda hız dengesini kuramayıp aracınızın yol tutuşunu sağlayamadığınızdan dolayı -ki bu ilk başlarda sık yaşayacağınız bir durum- kontrolü kaybettiğinizde savrulup bir yere toslamanız da çok olası. Tabi bu durum karşısında alınan hasar, beraberinde oynanışa da yansıyan bir etki getiriyor. Aldığınız bir hasar sonucunda, mesela elektronik arızası olursa bu olay göstergelerinizin düzgün çalışmasını engelleyebiliyorken, süspansiyon veya şanzıman arızası araç kontrolüyle hızlanma sürelerini değiştiriyor. Bu olayın stratejik boyutu ise şu: Her etap sonunda aracınızı belli miktarda onarabiliyorsunuz; fakat alınan hasarlar çok farklı noktalardansa ve haddinden fazlaysa akıllı onarımlar yapmalısınız. Mesela eğer sonraki turda bol virajlı bir etap sizi bekliyorsa ve süspansiyon sorununuz varsa bu öncelikli olarak öne çıkmalı. Kolaylık olsun diye otomatik tamir seçeneğiniz de bulunmakta ve bu seçenek onarımı tüm kriterle göre ortalama bir şekilde gerçekleştirmekte; fakat dediğim gibi hasar farklı bölgelerde ve ağırsa yarışacağınız etaba göre manuel onarım yapmak daha iyi sonuç verecektir.

Championship'in ardından ''Events'' ise ikinci oyun modumuz. Bu modda kendi içinde Pro Driver Challenge ve Super Special Challenge olarak ikiye ayrılıyor. Bunlardan Pro Driver, bir nevi Gran Turismo'nun ehliyet testlerini andırıyor, mesela bol virajlı bir etabın çok küçük bir bölümünü 20-25 sn. gibi bir zamanda bitirmeniz istenebiliyor, bunun yanında daha yarışa başlarken zorluk olsun diye aracınız hasarlı olabiliyor. İstenenleri de yaptıkça çeşitli puanlarla ödüllendiriliyorsunuz ve yeni aşamalara geçiyorsunuz. Super Special ise genelde zamana karşı yapılan yarışlardan oluşuyor, Pro Driver'dan farkı ise uzun parkurlarda yarışmanız ve görevi tamamlamadan diğer seviyeye geçememeniz. Bu arada oyundaki hemen her modu 4 oyuncuya kadar oynayabilme imkanınız var ama hanginiz sıra beklemek ister bilemem. Sadece Head to Head'de bölünmüş ekranda karşılıklı olarak yarışabiliyorsunuz. Tabi rally parkurları dar olduğundan dolayı birbirinizi ghost olarak görüyorsunuz, dolayısıyla fiziksel temasınız mümkün olmuyor.