Oyunlardaki Frame Rate Nedir?

Emre Günen 26.05.2015 - 11:40
Frame Rate Nedir? Peki, aynı zamanda Saniyelik Görüntü Sayısı anlamına gelen bu kavram hayati derecede önemli mi?

Son dönemlerde oyun dünyasının en çok konuştuğu konularda biri "Frame rate nedir?", yani "Saniyelik Görüntü Sayısı" oldu çıktı. Hemen her yeni duyurulan oyunun ilk bakılan özelliği olduğu gibi, gerek PC'lerde gerekse oyun konsollarında en önemli performans kriteri olarak belirlendi. Peki, nedir bu ekran yenileme sıklığı? Nasıl oldu da bu özellik bu kadar önemli hale geldi?

Saniyelik Görüntü Yani Frame Rate Nedir?

60 FPS'den aşağısına kılımı kımıldatmam

Aslında uzun yıllardır konuşulan bir konudur FPS hızları. Özellikle oyun turnuvalarında yüksek FPS elde etmenin maçları kazanmak için kilit nokta olduğu söylenir. Bazı oyuncular 30 FPS'nin altına düşmesi durumunda oyun oynamayı reddeder. Günümüz oyun dünyasında ise resmen gövde gösterisi halini alan, optimizasyon ve performans kriteri şekline bürünen bu veri, "60 FPS kral", "30 FPS çöp" haline dönüşüverdi.

Kısıtlı donanım içeriği ile belli bir standart oluşturmaya çalışan konsol dünyası, bugüne kadar 30 FPS'yi yeterli olarak görmüştü. "İnsan gözü 25 FPS'den fazlasını göremez!" şeklindeki yaygın bilinen hatadan faydalanıp, 30 FPS'nin üstüne çıkmak yerine görselliği biraz daha yukarıya çekmeye çalışırlardı konsol oyun yapımcıları.

Frame Rate Nedir?

Yukarıdaki örnek ile üç farklı FPS oranını ve bu oranlar arasındaki farkı gözlemleyebilirsiniz.

Özellikle PC oyun donanımlarının alıp başını gitmesi ve oyunlarda bol keseden FPS sunması, 30 FPS'nin üzerine çıkınca bariz biçimde akıcı görüntülerin oluştuğunu ve görsel yönden çok daha etkileyici bir hal aldığını da ispatlamış oldu. Hal böyle olunca 30 FPS üstü görüntüler gittikçe yaygınlaştı ve 60 FPS şeklinde bir standart ortaya çıktı.

120 Hz monitörü olmayana kız vermezler

Şurası bir gerçek ki 60 FPS seviyesinde oyun oynamaya başlayan biri, aynı oyunu 30 FPS'de oynamak istemeyecektir. Sunulan akıcılığın cazibesine kısa yoldan kapılmak son derece olası. Ancak 60 FPS'nin üstüne çıktığımız anda ise işin farklı bir yüzü ortaya çıkıyor. O da monitörlerin kendi yenileme sıklığı...

Burada iki farklı tekniği açıklamak lazım. Oyunlar konusunda bahsettiğimiz FPS, ekran kartının monitöre saniye başında gönderdiği ekran sayısıdır. Monitörlerde bahsettiğimiz 'Hz' miktarı ise, monitörün saniyede başına yenileme sıklığıdır. Haliyle, 60Hz monitörü olan bir kişi, ekran kartı ne kadar yüksek miktarda FPS elde etse de 60 FPS'den ötesini gözlemleyemeyecek, fazladan gönderilen görüntüler monitörün yenileme sıklığının yetmemesinden ötürü yok olup gidecektir.

Saniyelik Görüntü Yani Frame Rate Nedir?

İşte tam bu noktada önemli bir hamle ortaya çıkıyor: 120Hz destekli monitör alma mecburiyeti...

Eğer tam bir yüksek FPS düşkünüyseniz ve 60 FPS'nin üzerine çıkan "cengaver" bir sisteme sahipseniz, 60Hz monitör kullanmanız el freni çekik vaziyette otomobil kullanmaya benzeyecektir. Ne zaman ki 120Hz monitöre geçeceksiniz, işte o zaman freni aşağı indirip son sürat yola çıkacaksınız demektir.

Yukarıdaki görüntü ile 20'den 120'ye kadar olan FPS farkları sergileniyor. Birçoğumuzun 60Hz monitör kullandığını varsayarsak, 60 ile 120 FPS arasındaki farkı da göremeyeceğimiz anlamına geliyor. Eğer monitörünüz 120Hz ve yukarısını destekliyorsa, 60 ve 120 FPS arasındaki akıcılık farkını hissedeceksiniz.

Saniyelik Görüntü Sayısı neden önemli?

En basit anlatımı ile FPS miktarı, görüntüleri daha erken gözlemlemek anlamına geliyor. 30 FPS hızındaki bir oyunda her görüntü 0,033 saniye boyunca ekranda kalırken, 60 FPS hızına çıktığınızda her görüntü 0,016 saniye sonra değişiyor. Tek kişilik oyunlarda büyük bir fark ortaya çıkmazken, aynı internet hızına sahip iki oyuncu arasındaki maçta, 60 FPS hızına sahip bilgisayarı kullanan kişi 0,016 saniye daha erken reaksiyon gösterebiliyor. Saniyenin 100'de 1'i kadar hız kazanmak kaç maç kazandırır bilinmez, ama sırf bu minik fark yüzünden pek çok online oyuncu 60 FPS'yi ve 120Hz monitörü kendine standart olarak belirliyor.

Yüksek FPS miktarı oyuncular arası rekabetin dışında akıcılık konusunda da fark meydana getiriyor. Yüksek ekran yenileme oranı, daha akıcı görselleri de beraberinde getiriyor ve özellikle ileriki dönemlerde yaygınlaşacak olan sanal gerçeklik cihazları için de olmazsa olmazların başında gelecek. Şu anki teknolojiye göre VR, yani sanal gerçeklik cihazları 90Hz yenileme sıklığını standart olarak belirleyecek gibi duruyor.

İşin aslı, oyunlarda 30 FPS civarlarında dolaştığınız müddetçe bir sorun yok demektir. 25 FPS'nin altına düşmeniz halinde ise takılmalar ve kesik görüntüler gözünüzü rahatsız etmeye başlayacaktır. 40 ile 60 FPS arasında gidip gelmek ise göz zevkini artıracak, akıcı oynanış hissi oyundan aldığınız keyfi üst düzeye çıkarmaktan başka bir işe yaramayacaktır.

60 FPS'nin üstüne çıkmak ise, 120 Hz ve üstü monitör içeren üstün bir bilgisayar konfigürasyonuna sahip kişilere ise hazdan başka bir şey sunmayacağı ortada...

Yorumlar 81
MK Okuru
MK Okuru 21.11.2024 14:37
Kalan Karakter: 300 Gönder
MK Okuru
MK Okuru 27.05.2015 05:07
Amma sallamışsınız. 25 FPS'nin altına düşmeniz halinde ise takılmalar ve kesik görüntüler gözünüzü rahatsız etmeye başlayacaktır öyle mi? Sinema filmleri saniyede standart 24 frame'dir. Oyun oynarken daha yüksek fps'ye ihtiyacımız olduğu doğru olsa da 24 ile de gayet iyi bir deneyim yaşanabilir.
MK Okuru
MK Okuru 3.10.2020 08:02
Sinemacılar 24 FPS'i rahatsız bulacağımızdan dolayı yenilenme oranını 3 katına çıkarırlar ve bir nevi 72 FPS ile izlemiş oluruz. Fikri olmadan konuşmayı çok seven milletiz. Neden böyleyiz moruk?
Kalan Karakter: 300 Gönder
MK Okuru
MK Okuru 2.06.2015 14:20
belki bende sorun var bilmiyorum ama ben yukardaki oyunlarda 30 ile 60 arası hiç bir fark görmedim ama şu çizgisel olarak gösterilen tabloda fark belli oluyor tabi ..bu arada konsolcu değilim 3500 tl lik pc den yazıyorum
MK Okuru
MK Okuru 3.06.2015 23:04
ama satsam 350 tl etmeyecek bir pc den yazıyorum bunu da eklemek isterim
Kalan Karakter: 300 Gönder
MK Okuru
MK Okuru 27.05.2015 14:03
Ulan oyunlar, teknoljiler grafiksel yapıdan gelişiyolar, bizim bilgisayar gelişemiyo(sağlamken neden değiştiriyim pc mi?).
Benim için 10 fps de yeter ben yine oynayabilirim.
MK Okuru
MK Okuru 3.06.2015 23:02
bazen 10 fps de olmuyo hacı. bir pcm bir laptopum var, Kök Tengri seni inandırsın DOS takılıyom başka oyun açmıyor.
rapper256
rapper256 3.06.2015 19:44
10 FPS'te 1 dakikada 2 adım gidersin artık. :D
MK Okuru
MK Okuru 27.05.2015 14:56
tam benim kafa helal olsun
Kalan Karakter: 300 Gönder
ultrAslan
ultrAslan 27.05.2015 12:05
Eğer oyun kare-saniye olarak 25'in altına düşmüyorsa ben her türlü oynarım abi. Benim için ekstra akıcılık değil sadece gözümle algılayabildiğim temel akıcılık oranı yeterli. Zaten konsolda oyun oynuyoruz herkes aynı oranda oynadığı içinde işin online kısmında problem yaratmıyor. Oyunlarda gözü yoracak kadar kare-saniye düşmesi olmuyor. Benim gibi bu konulara takılmayan birisi için konsol biçilmiş kaftan.
rapper256
rapper256 3.06.2015 19:46
PC benim için biçilmiş kaftan çünkü benim için önemli olan şey oyunları sunulan maksimum görsellikle birlikte senin de dediğin gibi gözümle algılayabildiğim temel akıcılık oranı yeterli fakat 25 FPS bu oranı sağlayamıyor ne yazık ki. 30 FPS bu oranı sağlayabiliyor bildiğime göre. ^^
Kalan Karakter: 300 Gönder
MK Okuru
MK Okuru 1.06.2015 11:42
Niye bilmiyorum ama 60 fps hoşuma gitmiyor. HD tv kanallarda bir şey izlerken fazla yapmacık geliyor mesela. Çok hızlı geliyor. Alışkanlık meselesi heralde çünkü yıllarca 30 fps de izledik, oynadık.
rapper256
rapper256 3.06.2015 19:39
Aynen, katılıyorum. Oyunları bilmem fakat mesela reklamlarda hani kamera çekimleri oluyor ya, işte o kamera çekimlerini izleyince normal reklamdan daha hızlı görünüyor. Tam açıklayamıyorum pek hatırlamadığım için fakat reklamdaki video, görüntüler daha yavaş çünkü 30 FPS'te çekilmiş ve sorun yok fakat dediğin gibi kamera arkası görüntüler sanırım 69 FPS olduğu için yapmacık geliyor ve ben de sevmiyorum bu durumu. Filmlerin ve dizilerin 30 FPS'te çekilmesinin nedeni hataların en aza indirgenmesiymiş. Bir arkadaşım demişti. Ben de çok şaşırmıştım reklamlarda kamera arkası görüntüyü gördüğüm zaman ve aradaki farka anlam verememiştim.
Kalan Karakter: 300 Gönder
Frame Rate Nedir?
İlginizi Çekebilir