Call of Duty, Doom, Counter Strike, Quake, Battlefield ve Half Life gibi birçok oyun serisinde bizlerle oyun karakterlerinin bakış açılarını paylaşan geliştiriciler birçok insanı oyunlarını oynamak üzere cezbetmeyi başarmıştır. Peki oyun dünyasının en popüler türlerinden biri olan FPS nedir?
İngilizcesi “First Person Shooter” olan oyun türü aksiyon oyunları arasında oldukça yaygın. Türkçe karşılığı “Birinci Şahıs Nişancı” olarak ifaede edilmektedir. FPS oyunlarında tipik olarak oyuncuya aksiyonun içerisinde olma hissi verilmeye çalışılır.
Bir FPS oyunu birinci şahıs bakış açısından olaylara katılma imkanı veriyorken oyun karakterinin kollarını ve o sırada elde bulundurulan silahı veya nesneyi gösterir.
Oyun kumandası veya bilgisayar klavyesiyle farklı yönlere hareket ederken daha gerçekçi bir oyun deneyimi sunmak için genellikle hafif bir sol-sağ sallanma hareketi de ekrana yansıtılır. Bu sarsıntılar oyuncunun koşma, yürüme veya isabet alma durumlarına göre daha çok veya daha az şiddetli olabilir.
Gerçekçilik hissi oyuncunun ekranına vurulma anlarında yansıyan kırmızılıklar, ıslanma durumunda ekranı kaplayan damlalar veya soğukluk hissedilmesi durumunda mavi buzlanma efektleri ile güçlendirilebilir. Ayrıca nefes ve ayak seslerine de daha ayrıntılı yer verilir.
Valorant - FPS Nedir?
FPS oyunları genellikle iki oyun moduna sahiptir. Bunlar görev modu veya çok multiplayer yani çok oyunculu olabilir. Görev modunda bir kişilik oyun deneyimi amaçlanır.
Normalde bu mod gittikçe zorlaşan ve nihai bir hedefe ulaştıran çeşitli bölümleri içerir. Bu bölümler sırasında oyuncu karakterin hikayesiyle meşgul edilir.
Çok oyunculu modda birkaç kişi birlikte oynamak üzere ağ bağlantıları üzerinden bir araya getirilir. Eskiden LAN bağlantıları daha popüler bir seçenek oluştururken günümüzde insanlar ev ağları üzerinden oyunun merkezi bir sunucusuna bağlanırlar.
Çok oyunculu olarak daha kısa olan ama daha çetin bir oyun deneyimi sunan farklı seçenekler mevcut:
First Person Shooter yani FPS özellikle oyuncuya sunduğu bakış perspektifini ifade eder. İlk olarak Nişancı oyunlarında yer verilen bu konsept 1992 yılında çıkan “Wolfenstein 3D” ile sağlamlaşmıştır.
Günümüzde sadece aksiyon değil araba yarışı ve başka spor oyunlarında da birinci şahıs bakış açısıyla oynamak mümkün.
First Person Shooter'ın ne olduğunu öğrendiğimize göre en popüler yapımlara bakalım. Aşağıda yazdıklarımızın bunlara örnek olan yapımlardır. Her sene birbirinden güzel bir çok yapım çıksa da, bunlar uzun süredir listenin ilk sıralarını zorlayan Ücretli FPS oyunları.
FPS, kısaltması "Frames Per Second" olan bir terimdir ve oyunlarda grafiklerin akıcılığını ve hareketliliğini ölçmek için kullanılır. Frame Per Second, saniyede görüntülenen kare sayısını ifade eder. Örneğin, 60 FPS, her saniyede 60 kare gösterildiği anlamına gelir.
Daha yüksek FPS değerleri, daha akıcı bir oyun deneyimi sağlar ve tepkilerin daha hızlı ve daha doğru olmasına olanak tanır. Ancak, değerin yüksek olması için bilgisayarın donanımının da yeterli güce sahip olması gereklidir.
Yüksek FPS değerleri almak için aşağıdaki adımları izleyebilir, oyunlardaki FPS değerlerini artırabilirsiniz:
Yukarıdaki adımları takip ederek, değerlerinizi artırabilir ve daha akıcı bir oyun deneyimi elde edebilirsiniz. Ancak, donanımınızın limitleri olduğunu da unutmayın. Düşük bir sonuç alıyorsunuz diye bilgisayarınızı pencereden fırlatıp yeni oyun bilgisayarı almanın bir anlamı yok.
Bu sorunun cevabı, oyunun türüne ve oynanışına bağlı olarak değişebilir. Genel olarak bu değerler oyun deneyiminin akıcılığı ve hareketliliği açısından önemlidir. Oyunlar için hedeflenen değerler şunlardır:
FPS değerleri, oyunun türüne ve oynanışına bağlı olarak değişebilir. Örneğin, birinci şahıs nişancı oyunlarında yüksek sonuçlar tercih edilirken, strateji oyunlarında 30FPS bile yeterli olabilir. Ayrıca, oyun oynarken FPS değerleri sürekli olarak dalgalananır ve bu normal bir durumdur. Önemli olan, oyunun akıcı bir şekilde oynanmasıdır.
GeForce Experience, NVIDIA ekran kartları için bir yazılımıdır ve kullanıcıların oyun deneyimlerini optimize etmelerine yardımcı olur. Bu yazılım, oyunların performansını artırmak için bazı özellikler ve ayarlar sunar. GeForce Experience üzerinden ayarları yapmak için aşağıdaki adımları takip edebilirsiniz:
Ayrıca bu uygulamada bulunan başka seçenekleri de kurcalayıp değerlerinizi sizin için en uygun seviyeye getirebilirsiniz.
AMD Radeon Adrenalin yazılımı ile FPS ayarları yapabilirsiniz. İşte adımlar:
Her sayfasında bir resim bulunan bir kağıttan oluşan defter sayfalarını hızla çevirdiğinizde, görüntü canlanıp ve hareket ediyor gibi görünürdü. Video da bu şekilde çalışır. Video, ister dijital ister eski film olsun, belirli bir hızda sırayla izlendiğinde hareket yanılsaması yaratan durağan görüntülerden oluşan bir koleksiyondur. Görüntülerin her biri "kare" olarak adlandırılır.
Dolayısıyla kare hızı, görüntülerin ne kadar hızlı görüntülendiğini veya kitapta ne kadar hızlı "döndüğünüzü" ifade eder. Genellikle "saniye başına kare" veya FPS olarak tanımlanır. Dolayısıyla, bir video saniyede 24 kare ile kaydedilir ve oynatılırsa, videonun her saniyesinde 24 ayrı hareketsiz görüntü vardır.
Beyniniz, görüntülendikleri hız nedeniyle hareketin pürüzsüz olduğunu düşünmesi için kandırılır.
Bir videoyu izlemenin verdiği görünüm ve his kare hızından önemli ölçüde etkilenir. Çeşitli kare hızları farklı izleme deneyimleri yaratır, bu nedenle bir kare hızı seçmek genellikle videonun ne kadar gerçekçi görünmesini istediğiniz ve ağır çekim veya hareket bulanıklığı efektlerini kullanmayı düşünüp düşünmediğiniz gibi bir dizi farklı yönü göz önünde bulundurmayı gerektirir.
Örneğin Hollywood tarzı filmler genellikle saniyede 24 kare hızında gösterilir çünkü bu kare hızı insanların dünyayı nasıl gördüğüne yakındır ve oldukça sinematik bir estetik yaratır. Aynı anda çok fazla şey olduğu için, canlı filmler veya atletizm etkinlikleri veya video oyunları gibi çok fazla hareket içeren filmler bazen daha yüksek kare hızlarına sahiptir. Daha yüksek kare hızıyla hareket akıcı ve ayrıntılar keskin tutulur.
Ancak animasyonlu GIF'ler hazırlayanlar, dosya boyutunu küçültmek ve düşük kare hızı elde etmek için ayrıntılardan sıklıkla vazgeçerler.