1/3

Fifa Football 2005

Merlinin Kazanı 3.06.2010 - 12:31
FIFA yıllardır vaat ettiği gerçekçi futbolu bu kez yeşil sahaya sürebiliyor mu?
Platformlar PC
Fifa Football 2005
Merlin Puanı 79
Artılar Güzel grafikler, başarılı seslendirmeler. Stad, oyuncu ve forma tasarımları gerçekçi. Career modu.
Eksiler Bir iki maçtan sonra ezbere oynanış. Gerçekçilikten uzak oynanabilirlik.

Futbol; hayatımızın bir parçası. Onunla yatıp onunla kalkıyor, fiilen oynamasak bile çenemizi meşgul ederek hep futboldan bahsediyoruz. Başarıların ardından gururla geziniyor, yenilgilerin ardından sanki kendi suçumuzmuş gibi boynumuzu büküp kaçıyoruz tanıdıklarımızdan. Bu denli sevilen, bu denli takip edilen bir sporun oyunlarının da en az kendisi kadar ilgi görmesi gayet doğal olsa gerek. Sadece içeriğinin futbol olması, alınıp oynanması için yeterli sebep olsa da yıllarca hep daha iyiyi vermeye çalışan ve bunu yaparken de mümkün olduğunca gerçekçiliği ön planda tutmaya çalışan yapımcılar, gelişen teknoloji ile birlikte daha iyi örnekleri sundular bizlere.

Hiç şüphe yok ki; FIFA serisi futbol oyunları tarihinde çok önemli bir yere sahiptir. Yıllarca bize futbolu sevdirmiş, her sene ilerleyen grafik teknolojisi ve başarılı animasyonları ile gönlümüzde taht kurmuştur. FIFA’nın tarihine baktığımızda hep satış listelerinin en başlarında olduğunu, özellikle de 2000 yılından itibaren kulüp takımlarının formalarını birebir gerçek yapması ile fan sayısını iyiden iyiye arttırdığını görürüz. Ancak bu yükseliş gün gelir Pro Evolution Soccer’ın çıkması ile sekteye uğrar. Çünkü o güne kadar hiç bir FIFA oyuncusunun tatmadığı bir duyguyu vermektedir bu yeni oyun; gerçekçiliği...

Özellikle PES2’nin çıkmasının ardından futbol oynamayı sevenler iki cepheye ayrılır. FIFA’cılar ve PES’çiler. Genel kanı FIFA’cıların görselliğe ve gerçekçi takım kadrolarına ara sıra yapılan güzel hareketlere önem verdikleri, PES’çilerin ise; saha içi gerçekçi futbolun yansıtılmasına önem verdikleridir. Tarihler 2003’ü gösterdiğinde FIFA hiç olmadığı kadar kan kaybeder çünkü PES3 piyasaya çıkmıştır ve fan sayısını kat be kat arttırmıştır. Elbette FIFA’nın satış rakamları küçümsenecek derecede değildir ancak büyük bir düşüş trendine girdiği de aşikârdır. FIFA yapımcılarının bu düşüşe dur demek için çalıştığı ve nihayet FIFA 2005 ile PC’lerimizde buluştuğumuz güne geldi sıra. Yıllardır vaat edilen gerçekçi oyun ve taktiksel becerinin oyuna yansıtılmasını FIFA 2005’de bulabilecek miyiz bir bakalım.

FIFA görünüşe önem veren bir oyundur.

Electronic Arts’ın her sene çıkartmakta geç kalmadığı oyunların başında gelen FIFA, her sene mutlaka önemli bir yenilikle gelir, fanlarını ya sevince boğar ya da hayal kırıklığına uğratır. Bu sene FIFA’nın en büyük yeniliği; “Career Modu” ve oyun içi paslaşmalarda önemli yer tutan “topla buluşma anı”. Career Modunu daha detaylı bir biçimde yazının ilerisinde açıklayacağız, öncelikle oyunu 2004’ten ayıran, göze ilk çarpan detaylardan bahsedelim. Bu sene oynayacağımız FIFA’nın geçen senekinden pek bir farkı olduğunu söylemek mümkün değil. Kontroller aynı, görsel zenginlik artsa da animasyonlar çoğalsa da genel yapı hep aynı. Geçen oyunu oynarken nasıl taktik belirliyorsanız nasıl gol atıyorsanız aynen devam edebilirsiniz. Kontroller açısından ise yapımcıların gocunduğu taraf olmadığı bir gerçek. Çünkü bu sene kontrollerde hiç bir değişiklik yapmadıkları gibi menülerde mouse klavye ikilisini kullanmanın zorluğunu aynen geçen sen olduğu gibi yine yaşayacaksınız.

Menüyü bir kenara bırakıp oyun içine dönelim. “Topla buluşma anı” meselesine gelince; bu sene FIFA’nın saha içi oyunu etkileyecek en büyük kozu olan bu teknik sayesinde, oyuncunuza pas attığınız zaman topla buluşma anında estetik hareketler yapabiliyor, rakibimizden tek hamlede sıyrılıp alan boşaltabiliyoruz. Pası alan oyuncu kimi zaman topu kendinin ve rakibinin üzerinden atıp arkasını dönerek feyk atmış oluyor kimi zaman ise topu sağ tarafa yollayıp kendisi ise sol taraftan dolanarak rakibinin halk arasında “belini kırdı” diye tabir edilen hali almasına sebep oluyor. “Shift” tuşuna basılı tutarak yapabileceğimiz bu hareket çok güzel bir yenilik olsa da, fazla kullanışlı olmadığı da bir gerçek. Çünkü FIFA’nın en büyük eksisi olarak gördüğüm; istediğiniz adama tek tuşta pas verebilme ya da ara pas atabilme imkânı halen devam ediyor. Topu kontroldeki fazla kolaylık halen sürmekte. Demek istediğim bir oyuncuya top çarptı mı mıknatısla yapışmış gibi önüne düşüyor. Kısacası grafiksel yenilik dışında oynanışta kayda değer bir yenilik yok. Dolayısıyla FIFA’yı yıllarca oynamış olan oyuncular için daha ilk maçını farklı bir şekilde kazanması işten bile değil. Çünkü farklı hiç bir şey olmadığı gibi daha sert ya da daha akıllıca defans yapan bir yapay zekâ da çıkmıyor karşınıza.