Savaşın çaresizliğini bize anlatmak isteyen ve güncel olarak Rusya-Ukrayna savaşına değinen Death From Above incelemesi ile karşınızdayız.
Death From Above bağımsız bir savaş oyunu. Oyunu bir kefeye koymak çok zor çünkü ne yazık ki oyun yapmak istediği hiçbir şeyi yapamıyor. Rusya-Ukrayna savaşında geçen oyunun her halinden belli ki oyun propaganda amaçlı yapılmış ve zannımca ne teknik ne de diğer unsurlar göz önünde bulundurulmamış. Zira ben oyuna katlanamadım. Burada siyasi olayları değil oyunları değerlendirdiğimiz için biz işin siyasi kısmına bu kadar değinmekle yetinip oyunun yapmaya çalıştıklarına bir bakalım.
Drone
Oyunun tek ve en temel mekaniği bir drone üstüne kurulu. Oyunu açtığınızda sizi birkaç çizim karşılıyor ve uzun lafın kısası esir düştüğünüz kamptan bir şekilde kurtuluyorsunuz, elinizde yalnızca bir adet drone ve sınırsız bomba mevcut. Oyun size ilk başta hemen komuta merkezi ile iletişime geçmek adına bir radyo kulesini aktif hale getirmenizi söylüyor. Sonrasında da tam manasıyla oyun başlıyor.
Oyunda yegâne amacınız bol bol düşman temizlemek. Düşman temizledikçe puan kazanıyor bu kazandığınız puanlarla da oyunu kaybetmemiş oluyorsunuz. Drone ’ununuz düşerse bu size eksi puan yazıyor. Düşmanları temizlemek hayli basit, çünkü oyunda ben yapay zekâ namına bir şey göremedim. Sadece sağa sola koşuşturan birkaç NPC ve onları vururken sinir harbi geçiren ben vardım. Kafası kopmuş tavuk gibi sağa sola koşuşturuyorlar sadece. Oyunda bir zorluk seviyesi olmadığı için bunu da böyle oynamak zorundasınız.
Gözüme çarpan bir diğer mevzu oyunun optimizasyonuydu. 3050Tİ’lı dizüstü bilgisayarımla oyunu oynadım ve fareyi her hareket ettirişimde inanılmaz FPS düşüşleri yaşadım. İlk başta çok gözüme çarpsa da sonradan alıştım. Benim alışmam büyük bir problem olduğu gerçeğini değiştirmez.
Oyunun temel mekanik fikri esasında çok özel geliyor kulağa. Elinize silah kapıp düşmana koşmaktansa elinize kumanda alıp drone ile çarpışmak hiç de fena bir fikir değil aslında lâkin oyun bu fikri çeşitlendirmek için o kadar bir şey yapmamış ki şaştım kaldım gerçekten. Örneğin drone’un bir bomba kapasitesi var. Oyunu oynadığım süre boyunca bu kapasite hiç yükselmedi hep aynı kaldı. Çok mu zordu en azından drone geliştirmesi oyuna eklemek anlamadım gerçekten. Sonrasında bu geliştirme oyuna ekleniyorsa da ben oynadığım kısa sürede göremedim.
Drone’dan fırlattığımız şey bomba olduğu için ve bu oyunun temel ve tek mekaniği olduğu için bomba hissiyatı çok önemli. Şaşırtıcıdır ki oyunda bomba mı atıyorum yoksa düşmanlara su balonu mu atıyorum anlam veremedim. Düşmanın beş metre yanına bomba atıyorum ve hiç umursamadan koşmaya devam ediyor. Hele bir çevre etkileşimi var ki sormayın gitsin. Üstü füze dolu bir askeri araca, evet füze, bomba atıyorum ve hiçbir şey olmuyor. Sanki boş araziye bomba sallıyormuşum gibi keyfimden.
Oyunda temel mekanikler her ne kadar kulağa eğlenceli gelse de bu mekanikleri inşa etmek için yapımcı arkadaşlar hiç uğraşmamışlar. Kaldı ki oyunun en temel mevzusu olan drone’a birkaç geliştirme koymaya bile erinmişler. Oyun Kickstarter kampanyasıyla bütçe bulmuş ama dediğim şeylerin bütçe ile alakası yok. Yine de oyunun test sürümünde olduğunu belirtelim.
Sonuç
Saydığım sebepler ve oyunun hiçbir şey için size sağa sola bomba attırmasını da çıkarsak elimizde sadece Rusya-Ukrayna savaşı propagandası yapan interaktif bir görsel sunu kalıyor elimizde. Firmanın niyeti savaş karşıtlığı bu anlaşılıyor ama gel gelelim elimizdeki ürün bir oyun olduğu için bunun gereksinimlerine yönelik bir ürün ortaya çıkması gerekiyor. Bu sebepten eğer fikir size ilgi çekici geldiyse – ki kesinlikle ilgi çekici – oyunun test sürümünü denememenizi ve tam sürümünü bekleyip sonradan edinmenizi tavsiye ederim.