Bir oyunu kötü yapmak hiç de imkansız değildir. Yapmanız gereken olmayacak
vaatler vermek, şaşalı bir site hazırlamak, orada burada çıkıp ilginç
açıklamalar yapmak ve birkaç adet ekran görüntüsü koymak yeterlidir. Oyuncular
yapılan bu gösteri ve reklamlar sonrasında, yapım için “Süper olacak” ibaresini
kullanır. Beklenir, aylar gelir geçer ve oyun piyasaya çıkar. Tabii yapılan
reklamların etkisiyle çıkar çıkmaz güzel bir satış yapılır. Ancak gelgelelim
yapımın koca bir balon olduğu ortaya çıkınca, hayal kırıklığı oluşur. Eski
grafikler, söylenen sözlerinin %1’nin bile olmayışı, oynanış vs… hepsi
berbattır. Bunu ünlü bir oyun firmasının yapması büyük bir itibar kaybı (Bkz-
John Romero ve Daikatana), tanınmamış bir firmanın yapmış olması ise daha oyun
piyasasına girmeden ölmesi demektir. Bu senaryo Alliance: Future Combat’ta yer
alıyor.
Giriş
G2 Games’in yapımcılığını üstlendiği Alliance, 2008 yılında geçiyor. İran,
Afganistan, Hindistan ve Çin arasındaki bölge; Kuzey Djombystan'ın Demokratik
Cumhuriyeti haline gelir. Amerika, KDDC topraklarında bir üst kurar. Bu üstte
silah denemeleri vs… yapılmaktadır. Bu sırada “Özgürlük savaşçıları” denilen bir
grup buranın yerini öğrenir ve baskın yapar. Amerika ordusu bu baskında zayıf
düşer, ortaya büyük bir kriz çıkmadan önce AEGIS isimli özel kuvvetlerini buraya
gönderir ve curcuna başlar.
Her zaman derim senaryo da önemlidir, ancak klişe bile olsa bunu iyi bir oynanışla birleştirmek durumu kurtarır. Alliance: Future Combat bunu yapamıyor, aslında hiç birşey yapamıyor. Klasik bir
kriz çıkma senaryosu üstüne, berbat bir oynanışı getiriyor. Oyunun ilk ofsayt
kısmını grafikler oluşturuyor. Atmosferi ilk olarak hissettirecek olan
grafikler, kendini bile göstermeyi ancak başarıyor. Kötü derece çevre
tasarımı ve modellemeler gözleri okşuyor, bunların üstüne insanın içini de
karartıyor. Diğer ilginç nokta ise grafiklerin ciddi anlamda kötü olmasına
karşın, sistemi aşırı kasması. Sen hem eski moda grafikleri önümüze sür, hem de
yeni jenerasyon gibi kas.
Ne devrim ama
Gelelim asıl önemli noktaya. Yapımcıların öve öve bitiremediği ve hiçbir RTS’de
şuana kadar olmayan sesle kontrole. Oyunu yüklediğiniz zaman, sesle komuta için
bilgisayara özel bir ara birim daha yükleniyor. Teoride bu arabirim çalışarak,
sizin temel olan “Attack, Stop, Move” komutlarını kullanmanıza; hatta daha da
ileri giderek kameranın yakınlaşıp uzaklaşmasına kadar, bazı yerleri sesle
komuta etmenizi sağlayacak. Fakat bu tamamen teoride olan bir şey, sesle komut
çalışmıyor. Yapımcılar sanki sesle komutu duyuralım, ufak bir ara birim koyalım
belki yediririz mantığına kaçmışlar.
Sesle komut çalışmamasına rağmen, grafiklerin berbatlığına aslında sesler de
eklenebilir. Ancak Alliance: Future Combat’ta kötünün iyisi olarak sesler
sayılabilir. Patlama ve çarpışmaların efektleri hiç değilse birbirini
tekrarlamıyor, ayrı yapılmış. Seslendirmeler de hani bu oyunda o kadar eksiden,
az bucuk artı olan kısımlardan sayılabilir.
Sonuç
Birimleriniz arada sırada kabızlık yapıp verdiğiniz emirlere karşı gelseler de,
genel olarak işlerini yapmaya çalışıyorlar. Yapay zekanın bu oyunda işi yok,
zaten o da alıp başını gitmiş. Elimde şuana kadar oynadığım en kötü RTS’lerden
biri geldi ve geçti. Bir süre dayanabildiğim Alliance işkencesine, sonunda onu
bilgisayardan kaldırarak kurtulabildim. Bolca verilen sözler sonunda, boş bir
yapım karşımıza çıkıyor.