Sinema sektörü ve bilgisayar oyunları arasındaki paralellik son sürat devam
ediyor. Bir filmin sadece gişe gelirinden değil; dvd, cd, video kaset ya da
orijinal soundtracklerini satarak da para kazanmayı başaran yapımcılar, artık
oyun sektörüne de el attılar. Üstelik film gösterime girmeden en az bir oyunun
piyasada bulunmasını farz kıldılar. Bunun son örneği de 26 Kasım’da gösterime
girecek olan “Alexander the Great” (Büyük İskender) filminin senaryosundan
nasibini almış, Alexander oyunu oldu. Aslında bu dönemde film ile birlikte 3
adet aynı hikayeyi benimseyen oyun piyasaya çıkıyor. Fakat sadece Ubisoft’un
dağıtımını üstlendiği “Alexander”, isim haklarına sahip. Haliyle aralarındaki en
iddialıları da bu oyun oluyor.
Dünyayı sallayan adam; İskender…
Milattan önce 356… Makedonya’nın başşehri Pella’da doğan bir bebek, yakında
medeni dünya’nın kokulu rüyası olacağının ilk çığlıklarını atıyor. Daha 12
yaşındayken savaş için eğitim gören ve 20 yaşında iken tahta geçen genç
imparator, öncelikle Yunan şehirlerini daha sonra Anadolu boylarını İranlılar’ın
zulmünden kurtarıyor. Kısa ömrü içerisinde sayısız muharebelerden alnı ak çıkan
İskender, sınırlarını Mısır’a kadar ilerletip deyim yerinde ise; “Dünya’yı
titretiyor”. Oliver Stone gibi usta bir yönetmen tarafından film olarak
hazırlanan bu destansı hikayeye kısa bir süre içinde şahit olacağız. Senaryosunu
ve kahramanlarının seslendirmelerini aktörlerlerden alan oyun ile bu savaş
destanını önce PC’lerimizde yaşıyoruz.
Savaşlar, işgaller ve kahramanlıklar içeren bu kısa yaşam; bilgisayar oyunu
olarak hazırlanınca, kaçınılmaz olarak gerçek zamanlı strateji (RTS) kimliği
kazanıyor. Yıllarca alışık olduğumuz RTS yapısını ne eksik ne de fazla yansıtan
Alexander, eklenen güzel grafik efektleri ve filmden alınmış videolarla biraz
daha “sevilebilir” hal kazanıyor. Genel olarak baktığımızda; yıllardır alışık
olduğumuz 2 boyutlu RTS oyun sistemini sonuna kadar kullanan Alexander, tüm
askeri birimleri 3 boyutlu tasarlayıp, sis, toprak ve benzeri efektler ile
süslemekten daha ileri gidemiyor. Orijinal filmin etinden, sütünden, hatta
posasından bile yaralanan oyun, daha fazla görev içermek adına senaryoyu allak
bullak edip, araya giren çeşitli konuşmalarla konu bütünlüğünü sağlamaya
çalışmış.
Üretim planlaması
Alexander’ın oynanış açısından pek fazla açıklanacak noktası yok. Hayatınız
boyunca bir kez olsun RTS oynamışsanız kolayca anlayabileceğiniz tarzda kontrol
sistemi sunuluyor. Askeri birimler, siviller ve kahramanlardan oluşan birlikler
mevcut. Yine her RTS’de olduğu gibi burada da sivil insanlar çevredeki
kaynakları topluyor, binalar yapıyorlar. Kaynaklarımız ise; yiyecek, odun, taş,
mermer ve altından oluşuyor. Genelde her birini toplamak için ilgili yere bina
kurmak gerekiyor. Örneğin, altın toplamak için sarı taşlarla gösterilen
bölgelere altın madeni kurmak gerekiyor. Odunları ise; tıpkı Age of Empires
serilerinde olduğu gibi, ağaç gördüğümüz her noktada toplayıp ana binamıza
taşıyabiliyoruz. İşin kaynak toplama kısmı son derece basit. Üstelik ekranın
yukarısında kaynak miktarımızı gösteren sütunda; kaçar insanın o iş için
çalıştığı da parantez içinde gösteriliyor. Kesinlikle kullanışlı bir ayrıntı.
Asker üretimi ve savaş kısmına gelince. Asker üretmek yine alışık olduğumuz RTS
mantığını izliyor. Barrack, Stable gibi binalar yapıyor ve her binanın kendine
ait olan birimini üretiyoruz. Birim üretmek ise farklı bir yöntem izliyor.
Örneğin Barracks’a girip bir askeri üretmek için tıkladığımızda paramız ve
kaynaklarımız el verdiği ölçüde binadan hiç durmadan asker çıkıyor. Ta ki biz
tekrar binaya gelip adam üretme tuşuna sağ tuşla tıklayıp iptal edene kadar.
Diyelim ki; 10 adet kılıçlı birime ihtiyacınız var. Binanızda asker üretimi
tuşuna bastınız ve askerler bir bir çıkmaya başladı. Haritanın diğer ucundaki
savaşla ilgilenirken, çıkan askerleri durdurmayı unutursanız; barracks’a geri
döndüğünüzde, binanın önünde 50-60 adet askerin çıkmış olduğuna şahit
olabilirsiniz. Çok fazla asker üretmeye ihtiyaç duyanlar için güzel bir durum
olabilir ancak en güçsüz biriminizden gereksiz yere fazlasıyla üretirseniz sizin
için çok da iyi olamayacağı aşikâr. Zira oyunda, toplam asker sayımızı
kısıtlayan ev miktarı mevcut.