SD Gundam Battle Alliance, mecha anime dendiğinde akla ilk gelen isim olan Gundam’ın en yeni oyunu olarak karşımıza çıkıyor. Biraz olsun anime ile haşır neşir olmuşsanız mutlaka Gundam ismine denk gelmişsinizdir. Bir sürü farklı içerik ile karşımıza çıkan Gundam’ın anime serisi ile benim ilişkim ise biraz zayıf. Mecha animelerini çok sevmediğimden pek fazla izlememiş olsam da hem Gundam modelleri yapmayı severim hem de PSP döneminde çıkmış oyunların büyük çoğunluğunu zevkle oynamıştım.
SD Gundam Battle Alliance serinin farklı hikayelerinden isimleri ve olayların bir araya geldiği bir aksiyon oyunu. Yapımında, daha önce PSP için çeşitli Gundam oyunlarında çalışmış ve yakın zamanda yayınlanan Triangle Strategy oyununda da gördüğümüz Artdink isimli geliştirici firma görev almış. Gundam hayranlarının ilgisini çekecek bir içerik ile karşımıza çıkan oyun nasıl olmuş, gelin birlikte bakalım.
One Year War döneminde başlayan oyun, ana karakterimiz ve yardımcısı Juno Astarte’nin kendilerini tamamen farklı bir yerde bulması ile başlıyor. Normalde çoktan gerçekleşmiş olayları, o sırada canlı olmaması gereken insanları gördüğümüzde bir gariplik olduğunu anlıyoruz. G:Universe adı verilen dünyadayız ve burada Gundam ile alakalı tarihi olayların kayıtları bulunuyor. “Breaks” adı verilen sorunlar yüzünden bu tarihi kayıtlarda, normalde gerçekleşmemesi gereken olaylar oluyor ve biz de bunları çözmek için bir yapay zeka ile birlikte çalışıyoruz.
Dev robotların kontrolünü alıp düşmanlara ve diğer robotlara karşı savaşma fikri hoşunuza gidiyorsa, bu oyunda aynı fırsatı elde edeceğinizi düşünüp heyecanlanabilirsiniz. Bu heyecanınızı en başta dizginleyelim, SD Gundam Battle Alliance’ın robotları ve dünyanın geri kalanı oldukça küçük. “Superior Defender” veya “Super Deformed” isminin kısaltılmış adı olan SD serisi Japonya’da kapsül makinalarında satılabilecek seviyede küçültülmüş ve daha sonra farklı alanlarda da karşımıza çıkmaya başlamış olan Gundam modellerini içeriyor. Açılış videosunda kocaman video gözünüzün önünde küçülünce şaşırmayın yani.
Hikayede bahsi geçen “Breaks” yüzünden farklı serilerden Mobile Suit’ler ve pilotları ortaya çıkıyor ve simülasyondaki tarihi olayların gidişatını değiştirecek etkiler bırakıyor. Tabi ki bu durum basit bir problem değil ve ilerledikçe daha fazla şey öğreniyorsunuz. Burada önemli olan, olayların size ne kadar ilgi çekici geldiği oluyor. Ben zaten Gundam dünyasıyla fazla ilgili değilim, hikayedeki sunumunun büyük oranda karşılıklı konuşan karakterler olması da tempoyu çok düşürüyor.
Gundam hayranı olanların ilgisini çekecek olaylar, seçtiğimiz diyaloglar ve karakterler arası konuşmalara sıkıştırılmış güzel espriler var ama genel olarak hikaye ilginç değil. Konuşmalar gereğinden uzun tutulmuş. Gundam hayranı değilseniz ilginçliğini çabuk kaybediyor.
SD Gundam Battle Alliance aksiyon - rol yapma oyunu türünde bir oyun ama oynanış biraz musou oyunlarını da andırıyor. Seçtiğimiz zırha (Mobile Suit’lere kısaca böyle diyeceğim) binip istediğimiz geliştirmeleri yaptıktan sonra savaş alanına gidiyor ve büyük düşmanlar gelene kadar çevredeki daha güçsüz düşmanlar ile dövüşerek ilerliyoruz. Yanımıza iki yardımcı daha ekleniyor ve üç kişilik küçük bir takım haline geliyoruz.
Görevlere başlamadan önce çeşitli zırhlar seçim yapma şansımız var, hikayede ilerleyip görevleri yerine getirdikçe yenileri de açılıyor. Yakın dövüş, uzun menzilli ve dengeli sınıflarından bir sürü farklı zırh seçeneğimiz var. Oyunda Gundam serisinin çeşitli hikayelerinden ve farklı zamanlardan açabileceğimiz 60’ın üzerinde zırh var. Bunların bazıları gizli ve diğerleri DLC ile ekleniyor. Her zırhın kendine özel yetenekleri ve zayıf noktaları var.
Çok fazla zırh demek oyunu oynama süresine pozitif etki edecek bir özellik olabilirdi ama değil. Oyunun bu zırhlar ile ilgili iki büyük sorunu var ve bu yüzden yeni zırhlar her zaman sevindirmiyor. İlk olarak herhangi bir görevde açtığınız zırhlar 1. seviyede başlıyor, oyunun sonlarında bile. Oyunda topladığımız para birimini kullanarak onları uygun seviyeye getirmemiz gerekiyor. Resmen oyuncuya “grind yapın işiniz ne?” demişler. İkinci problem ise zırhların çok büyük farklar sunmaması. Görsel fark ve bazı özel yetenekler var ama ne olursa olsun sonuçta oynayış biçiminizi çok büyük bir şekilde değiştirmiyor. En azından benim “şunu deneyeyim” diyerek geliştirdiklerim genelde benzer çıktı.
Dövüşlerde düşmana otomatik olarak kilitleniyoruz ve kimi zaman bu sistem çılgın bir şekilde rastgele düşmanlara kilitlenmeye başlıyor. Zaten istediğim düşmana bir kerede kilitlenmeyi de bir türlü başaramadım, hem yavaş hem de hedeften sapıyor. Yakın dövüşlerde kilitlendiğimiz hedefe doğru atıldığımız için garip sahneler ortaya çıkabiliyor. Dövüşler genelde sıkıcı değil ama çok güçlü vurup aşırı büyük can havuzu olan, aşırı dayanıklı bosslar sinir bozucu.
Başlarda uzun menzilli zırhları tercih ettim ama silahların çoğu düşmanları vurmakta zorlandığından yakın dövüşe yatkın zırhlara geçiş yaptım. Güçlü düşmanları vur-kaç tipi saldırılar ile dövmek eğlenceli oluyor ama boss dövüşlerinde düşmanın dengesini bozup büyük saldırılar yapmak çok vakit alıyor. Düşmanın staminası çok fazla, saldırıları güç - hız dengesine sahip değil ve canları çok yüksek. Eşit seviyelere gelmenin bile grind gerektirdiği oyunda, dövüşleri rahat geçmek istiyorsanız daha fazla grind yapmak gerekiyor. Tabi Dark Souls tarzında oynayıp karşı saldırılar ve mükemmel bloklar ile rakibe saldırıp, yardımcıların desteğiyle arkadan ekstra hasar vurmak da mümkün ama savaşın temposunu düşürüyor.
Oyunu diğer oyuncular ile birlikte co-op olarak oynayıp grind kısmını ve boss savaşlarını daha çekilebilir hale getirebilirsiniz. Bir noktadan sonra oyun ciddi bir zorluk sıçraması yaşadığı için bu seçenek iyi olabilir. Oyun zaten arkadaşlarla birlikte oynanacak şekilde tasarlanmış, yanınızdaki iki yapay zeka kontrollü yardımcı da bunu gösteriyor. Yardımcıların yapay zekası çok kötü ve sadece “yeteneğini kullan” gibi basit emirler verebiliyoruz, o da ayrı bir sıkıntı.
Son olarak oyunda checkpoint sistemi olmadığını da belirteyim. Bazen görevler 15 - 20 dakika boyunca devam ediyor ve sonlara doğru ölürseniz bölümün en başına dönüyorsunuz. Tabi düşünüyorum “ne gerek vardı bu kadar uğraştırmaya” diye ama neyse.
SD Gundam Battle Alliance görsel açıdan gayet iyi duruyor, tabi oyunun grafik tarzından rahatsız olmuyorsanız. Küçük ve bakış açısına göre sevimli diyebileceğimiz modellerin birbirine girişmesini fazla ciddiye alamıyorsanız yapacak birşey yok, bana da garip geliyor ama görsel açıdan oyunu gayet beğendim.
Temiz animasyonlar, kaliteli ara sahneler ve karakter modelleri oldukça hoş gözüküyor. Zırhımızın özel yeteneklerini kullanırken çıkan sahnelerde karakter detaylarına ne kadar uğraştıklarını rahatlıkla görebiliyoruz.
Seslendirme ve müzik konusunda oyun çok iyi bir iş çıkarmış. Seslendirme yalnızca Japonca dublaj içeriyor ve gayet güzel yapılmış. Müzikler ise gayet güzel ve atmosferi tamamlayıcı bir iş görüyor. Oyunda bulunan Gundam hikayelerinin orjinal OST albümlerinden gelen müzikler, serinin hayranları için büyük bir artı olacaktır.
Ben Gundam serisinin büyük bir hayranı değilim ve oyunu indirip oynayana kadar SD’nin ne anlama geldiğini de bilmiyordum. Oyunun görsel tarzı beni şaşırttı ama kısa süre içinde alıştım ve oyunun sunduğu özelliklerden keyif almayı başardım.
Geniş bir Gundam yelpazesine sahip olan oyun bir sürü farklı Mobile Suit denememize imkan vermiş ama “denemek istiyorsan saatlerini harcayacaksın” diyerek bu imkanı biraz kısıtlamış. Yardımcılarda da aynı şekilde geliştirme özelliği koyarak “yeni taktikler için baştan aynı görevleri yap” mantığında hareket etmiş. Kötü yapay zeka, dengesiz zorluk ayarları ve inceleme boyunca saydığım sorunları görmezden gelmemi engelleyen en büyük etken ise oyunun fiyatı.
Bu oyun 30 - 40 dolarlık bir fiyat etiketi ile çıksa sunduğu içerik ve oynanışı ile seriyi seven ve sevmeyen herkese rahatlıkla önerebileceğim bir aksiyon-rpg oyunu olurdu. 60 dolarlık fiyat etiketiyle çıkan bir oyun olarak baktığımda ise yalnızca Gundam hayranlarına ve arkadaşlarıyla birlikte bu tarz bir co-op oyun oynamak isteyenlere önerebiliyorum. Ülkemizde Steam üzerinden 699 TL fiyat etiketi ile çıkan oyunu almadan önce seriyi ne kadar çok sevdiğinizi düşünmenizi tavsiye edebilirim.
Eğer ciddi bir Gundam hayranıysanız bu nota 10 puan daha ekleyebilirsiniz. Büyük bir Gundam hayranı değilseniz, musou tarzı oyunlardan ve ilerlemek için geri dönüp aynı bölümleri tekrar tekrar oynamaktan hoşlanmıyorsanız bir 5 puan daha kırabilirsiniz. Sonuç olarak herkese hitap eden bir oyun değil ama indirimde satın alıp deneyebilirsiniz.
-----------------------------------------
Çok söyledik, bir daha söyleyelim. Artılar eksiler oyunun puanına etki etmiyor. Sadece ön plana çıkan noktalarını o kısımda belirtiyoruz.
Yoksa 6 artı, 6 eksi olan oyunun mantıken 50 alması lazım ama öyle değil işte.