id Software, DOOM'u mükemmel bir şekilde geri getiriyor
id Software'in yapımcılığını üstlendiği ve Bethesda'nın da dağıtımını yapacağı DOOM'un çıkışına tam 79 gün kaldı ve her geçen gün ben de dahil, bu oyunu yaklaşık 10 senedir bekleyen insanların heyecanı kat kat artıyor. Peki halihazırda DOOM hayranı olan bizleri bir kenara bırakalım. Biz zaten bu listedeki her şeyi ezberledik sayılır. Peki DOOM serisine bu yeni oyun ile bir şans verecek olanlar, ne bulacaklar bu oyunda? Yani tamam DOOM geliyor da, nesi bu kadar iyi olacak bu oyunun diye soranlar varmış duyduğuma göre.
Şanslıyız ki Bethesda ve id Software kafa kafaya verip 'gelin çocuklar, yeni DOOM'u sevdirecek 22 neden bulup oyunculara neyimiz varsa gösterelim' demişler. Neden 22? Çünkü Doom serisi tam 22 yaşında! Biz de Merlin'in Kazanı olarak İngilizce bilmeyen okurlarımız için bu 22 maddelik listeyi Türkçe'ye çevirdik. Gelin bakalım, hep beraber yeni DOOM'da bizleri ne gibi güzellikler bekliyormuş görelim!
NOT: Galerideki bazı sayfalarda kırmızı ile yazılmış bazı kelimeler bulacaksınız. Onlara tıkladığınızda konu ile alakalı gifleri görebilirsiniz.
1Yumruklarınız
DOOM her zaman, iç organların ortaya çıktığı yakın mesafeli çarpışmalarla alakalı olmuştur. Başka hiçbir şey, size yaklaşmakta olan bir iblisin etli boğazına şöyle okkalı bir yumruk çakmaktan daha samimi hissettiremez. Yeni oyunda bu yakın dövüş saldırılarını biraz daha ileri taşıdık. 'Glory Kills' denilen bu yeni özellik sayesinde DOOM'da artık harika görünen ve harika hissettiren (güvenin bize, bunları gerçekleştirmesi çok eğlenceli) vahşi saldırılarımız olacak. Üstelik bu saldırıların aynı zamanda önemli bir unsur olarak stratejik önemi de bulunacak. Çünkü 'Glory Kills' yardımıyla öldürdüğünüz her iblis daha fazla can paketi ve mermi düşürecek. Oyunun ana yapımcılarından Marty Stratton bu yeni saldırı tarzını 'gerçekleştirdiğiniz her seferinde vücudunuzda dolaşan bir adrenalin hissi' olarak anlatıyor. Daha da önemlisi, bu özel saldırılar çevreye duyarlı olacak (baktığınız yöne göre animasyonlar her seferinde değişecek) ve çatışmanın temposunu hiçbir şekilde düşürmeyecek.
2Animasyon üzerinden kurulan egemenlik
'Glory Kills' demişken, yeni DOOM'da bu özel saldırıların her birinin kendine has bir animasyonu olacak. Tıpkı oyunun geri kalanındaki animasyonların da her birinin kendine has olacağı gibi. Her biri, piyasadaki en sıkı animasyon ekiplerinden birisi tarafından özenle hazırlandı. Animasyon ekibinin kıdemli üyelerinden birisi olan Brett Paton: "Hareket yakalama teknolojisinden tutun, etraftaki kanlı modellerin tasarlanmasını ve daha sonra bunların oyuna adapte edilmesini sağlayan türlü türlü insan var ekibimizde. Takım olarak, genel aksiyonu ve hareketi yavaşlatmayacak kesintisiz, şiddet dolu bir yakın saldırı sistemi yaratmaya çalışıyoruz. Zaten id'in de ünlü olduğu nokta bu." Ayrıca Paton'un dediğine göre ekip, ilham için sadece DOOM'un geçmişine değil, aynı zamanda id Software'in son başarılı oyunlarından birisi olan Rage'e de bakıyormuş. Rage, yapay zekası ve animasyonları açısından oldukça beğenilmişti.
3BFG
Adı bile yetiyor. (Bilmeyenler için BFG'nin açılımı Big F**king Gun'dır) Bu bir silah, büyük bir silah... ve iblisleri noktalama konusunda oldukça etkili bir silah. Genel Yönetmen Garrett Young, BFG'yi tek bir cümle ile anlatmayı başarıyor. "BFG, ilk DooM zamanında evrenin en güçlü silahıydı ve hala da öyle." Başka söze gerek yok.
4Cehennem
Sahip olabileceğiniz tüm güce ihtiyacınız olacak. Özellikle de cehennemin derinliklerine inerken. Alevlerle kaplı yolculuk, serinin uzun süreli hayranlarına oldukça tanıdık gelecektir. Tasarımcı ekip, cehennemin tıpkı 22 sene önce hissettirdiği havayı tekrar yakalayabilmek için çok çalıştı. Ayrıca bu eski tasarımı yeni, modern ve daha realistik bir tasarım ile birleştirdi. Çevre Tasarım ekibinin lideri Lear Darocy, "Cehennemin DOOM oyuncusunu çeken asıl şey olduğunu" söylüyor. "Tasarımcı ekip, bu halihazırda var olan atmosferi yeni nesile aktarırken çok eğlendi ve yeni oyuncuların da DOOM evreni ile en iyi şekilde tanışabilmesi için oyun motorunun gücünü sonuna kadar kullanıyor."
5DOOM Marine
Cehennemden bahsetmişken, DOOM Marine'den başka o alevlerle çevrili tehlikeli diyara göğüs gerebilecek daha iyi birisini bulamazsınız. Neden mi? Yapımcı ekibin kıdemli üyelerinden birisi olan Sean Bean bunu tek bir cümle ile açıklıyor: "Cehennem sizden korkuyor ama incinmez olduğunuzdan değil, daha hızlı, daha güçlü, daha zeki ve çok sinirli olduğunuz için korkuyor."
6Savaş Sanatı
İblis ordularıyla tek başına yüzleşen yalnız bir figür olan DOOM Marine bir yana, bir oyunun yapımında öyle her şeyi tek bir kişi kotaramaz. Pacific Rim gibi başarılı Hollywood yapımları ve oyunlar arasında mekik dokuyan Sanat Yönetmeni Hugo Martin kendisini birden id Software'in sanat ekibini yönetirken bulmuş ve görünen o ki bu ekip, en iyiyi başarabilmek için çok sıkı bir şekilde çalışıyor.
Bu olmazsa olmazlarımızdan birisi, çünkü Darocy'nin dediğine göre amaçları tıpkı ilk oyunda olduğu gibi çıtayı bir kez daha yükseltmekmiş. "Tarihi tekerrür ettirip DOOM'u bir kez daha popüler kültür ile tanıştırıp markayı tekrar canlandırmak konusunda üzerimizde hayli büyük, motive edici bir baskı var. Takım çalışması gerektiren zorlu bir sipariş üzerinde çalışıyoruz. Teknik bakımdan kendimizi sürekli zorluyor ve sanatımızı geliştirmek için yeni yönler öğreniyoruz."
7Popüler Kültür İkonu
Elbette DOOM zaten bir popüler kültür ikonu. Sadece Dwayne Johnson'un başrolünde oynadığı filmi yüzünden değil. Veya orijinal oyunun denenebilecek her cihazda çalışabiliyor olması yüzünden değil. DOOM popüler kültür açısından hep hayatımızdaydı. Onu televizyondaki sitcom dizilerinde bile görebiliyorduk. Paton gülerek, 'DOOM, Friends'de bile vardı. Hatta Chandler bir bölümde DOOM oynadı!" dedi.
8FPS'yi popülerleştiriyor
DOOM'un popüler kültürde nasıl bu kadar yaygın olduğunu anlamak çok da zor değil. DOOM ilk FPS oyunu olmasa da (aslen id Software'in Wolfenstein'ı bu türü başlatan oyun olarak kabul edilir) FPS türünü popüler hale getiren ilk oyun olmuştur. Aslında FPS isminin de oturaklı hale gelmesi çok uzun sürmüş. DOOM'dan sonra çıkan ve neredeyse aynı türde olan her oyun gerek topluluk, gerekse eleştirmenler tarafından DOOM klonu olarak etiketlendiği için FPS türü bir süre ilerleyememiş. Peki DOOM'u bu kadar özel kılan neydi? Ses yönetmeni Chris Hite'a göre, bunun sebebi DOOM'un duruşuymuş. "Günümüz kültürü ve çevresi 22 yıl öncesine göre çok değişik olsa da, türe yapılan saygısızlık her zaman var olacaktır. Sadece grafiksel teknolojiye yer veren oyunlar birer tuzatkan başkası değil. DOOM'u harika kılan şey bundan çok daha fazlası. DOOM ve id Software, her zaman akıntının tersine yüzen bir bütün olarak gelmiştir benim gözüme. Herkes sağa gidiyorsa, biz hep sola gittik. DOOM'un kendine has bir samimiyeti, 22 yıl önceki halinin aynısını yansıtan bir doğallığı var. Oyuncular bunu direkt olarak hissedebiliyor. Bence her şey bir yana, bu anlattığım, DOOM'u hem eski hem de yeni nesil için eşsiz kılan başlıca etken."
Sean Bean "Zamanında DOOM'a benzer hiçbir şey, ama hiçbir şey yoktu. Anlamsız, hızlı, heyecan verici ve rakipsizdi... ve çok ama çok zordu. DOOM artık bir parçamız haline geldi." diye ekledi.
9Shotgun / Super Shotgun
DOOM'un sahip olduğu popülaritenin bir kısmını, kültleşmiş silahlarına da bağlayabiliriz. Özellikle aralarında en kültleşmiş olanı; Shotgun (Super Shotgun da var tabii). Bir oyuncak üzerinden modellenen bu silah (orijinali hala id Software'in ofisindeki rafların birinde durmakta) zamanında çok canlar yaktı. Yeni oyunda da bu görevi layığıyla yerine getirmeye devam ediyor. Yapımcı ekipteki herkes silahın verdiği nostaljik ve sert histen oldukça memnun görünüyor.
10Geniş iblis dağarcığı
Yolunuzda size engel olmaya çalışan tehlikeli düşmanlarınız yoksa, birbirinden güçlü silahlara sahip olmanızın da bir anlamı olmaz. DOOM, ele avuca sığmayan büyük iblis listesini olduğu gibi geri getiriyor. Revenant, Mancubus, Pinky, Imp ve Cacodemon gibi efsane yaratıklar yeni oyunda da karşımıza çıkacak. Düşmanları tasarlayan ekip, eski DOOM oyunlarından büyük oranda esinlenmişler ama aynı zamanda yeni oyuna adapte olmalarını sağlamak için şöyle güzel bir şekilde hepsini tekrar elden geçirmişler. Takımdaki herkesin kendine has, favorisi olarak belirlediği bir düşman varmış. Yani yeni DOOM'da karşımıza bol bol, çeşit çeşit düşman çıkacak.
11Testere
Evet, geri döndü. Evet, hala aynı vahşeti yaşatabiliyor. Ama bu sefer oyunda stratejik bir yeri de olacak. Oldukça sınırlı bir yakıt tankına sahip olsa da, en ihtiyacınız olan zamanda iblisleri tek vuruşta iç-dış temizlemenizi ve büyük miktarda mermi almanızı sağlayacak.
12Bir fikir cephaneliği
Oyunun yapımında emeği geçen herkesin kendine has farklı fikirleri var. Bir şey tasarlanırken, araya giren başka birisi sayesinde tasarlanan şey çok farklı bir boyuta gelebiliyor. Bu da fikir konusunda çeşitliliği ve yenilikçiliği artıran en büyük etkenlerden birisi. Takımın amacı hep en iyi fikri keşfedip, oyunu da bu bağlamda en iyi hale getirebilmek.
13Dur durak bilmeyen çatışma hissi
DOOM'daki oynanışın köklerinde, ilk DOOM oyunu ile başlayan bir evrimin temelleri yatıyor. Sürekli olarak ilerleyen, dur durak bilmeyen çatışma hissi. Diğer FPS oyunları oyuncuyu eğilmeye, kalkmaya, sürünmeye, bir siper arkasında beklemeye zorlarken DOOM tamamen ilerlemeye ve yerinde durmamaya dayalı bir oyun olacak. DOOM; hep hareket halinde, düşmanınızdan daha hızlı ve sürekli saldırı halinde olmanız gereken bir oyun. Farklı silah çeşitleri ile düşmanları haşat ederken bir anda yakın mesafe saldırları ile ölümcül darbeler indirecek, aynı zamanda aksiyon hissini de hiçbir şekilde kaybetmeyeceksiniz. Oyun hiç hız kaybetmeden devam edecek.
14Yeni Single-Player silahları
Hareket etmek hayatta kalmak için altın kural olsa da, DOOM Marine'i yine de elde edebileceği her türlü ordu malzemesine ihtiyaç duyacak. Gelişmiş bir halde geri dönen klasik silahlara ek olarak oyunun single player moduna iki yeni silah daha eklenmiş. Gauss Cannon ve HAR (heavy assault rifle).
15Üzerinde büyük bir uğraş verilmiş sesler
Düşmanları pata küte temizlemek yetmez. Oyuncular DOOM Marine'i olmanın saf gücünü iç organlarına kadar hissetmek ister. Savaş alanını domine etme konusunda en önemli unsur ses efektleridir. Ses takımını yönlendiren amaç tam da bu olmuş. DOOM Marine'i olmanın verdiği fantastik güç hissini sesler ile sonuna kadar yansıtmaya çalışan takım, ortaya çıkan sonuçtan çok memnun. Eski ve yeniyi olabilecek en iyi şekilde harmanlamışlar.
16UAC
Aynen. UAC (United Aerospace Corporation) geri döndü. Kendileri DOOM Marine'inin de kolaylıkla fark edebileceği karanlık bazı işlerle uğraşıyorlar. Bu da doğal olarak Mars'ta büyük bir kaosa yol açıyor. Bu noktada da sizin göreviniz başlıyor.
17SnapMap
Yeni oyunla beraber gelecek olan SnapMap özelliği sayesinde isteyen herkes kolayca harita yaratabilecek. Single, multi, co-op ve diğer birçok iş için kullanabileceğiniz SnapMap özelliği oyunun yanında sınırsız bir şekilde erişime açık olacak. Bu özelliği kullanarak istediğiniz her türden haritayı tasarlayıp oyuna ekleyebileceksiniz. Bu da oyundaki sürekliliği devam ettirecek. Sürekli yeni mekanlar göreceğiz.
18Deathmatch
SnapMap kullanarak bir Deathmatch modu mu yaratmak istiyorsunuz? Hiç sorun değil. Ama hatırlamanızda fayda var, bu efsanevi multiplayer modu ilk olarak orijinal DOOM'da ortaya çıkmıştı. Mod o kadar popüler oldu ki, 1993'ün Ocak ayında dünya çapındaki iş sektöründe üreticiliğin bir süreliğine düşüş yaşamasına sebep oldu.
19Daha fazla multiplayer modu
Deathmatch, DOOM'daki üretkenlik katilleri..ehm.. modlarından sadece birisi. Oyuncular başka ne bekleyebilir? Oyunun multiplayer ekibi, hem yeni, hem eski nesil oyuncuların aynı oranda eğlenebileceği bir multiplayer modu yapmaya çalışıyor.
20Yeni multiplayer silahları
Yeni modlara, yenilikçi haritalara ve yine yenilikçi geliştirme seçeneklerine sahip olan DOOM'un multiplayer moduna ayrıca iki yeni silah daha ekleniyor. Static Cannon ve Vortex Rifle. Eubanks, "Oyunu oynayınca bu yeni silahları kullanmanın ne kadar zevkli olduğunu hemen anlayacağımızın" sözünü veriyor.
21idTech 6
DOOM'da güçlü olan şeyler sadece silahlar değil. Dünyanın en hızlı ve şiddetli nişancı oyunlarından birini yapmak için müthiş bir oyun motoruna ihtiyacınız vardır. Tüm DOOM oyunlarını ve beraberinde diğer stüdyoların da bazı oyunlarını geliştirirken kullanılan idTech, tam da böyle bir motor. Daha önce Crytek'te de çalışan birçok üyeye sahip olan id Software, idTech'in performansı konusunda oldukça iddialı görünüyor. Yeni DOOM demek, idTech 6'nın da gün yüzüne çıkacak olması demek. Diğer oyunlar düşük çözünürlüklerde 30 FPS civarı bir performans sunarken, DOOM her platformda 60 FPS'de oynanabilecek. Konsollarda da tamamen 1080p çözünürlük destekli olacak. id Software'in hedefi, 60 FPS ve 1080p'de görebileceğiniz en iyi oyunu yapmak.
22Bir oyun değil, yeni bir evre yaratılıyor
Marty Stratton tarafından yönetilen kemik kadronun yanı sıra, multiplayer modunu tasarlayan Certain Affinity ve SnapMap'ı tasarlayan Escalation Studios da oyunun yapımında büyük rol oynadı. Her yönüyle eşsiz ve yenilikçi, ama aynı zamanda köklerine sadık bir oyun yaratıyorlar şu anda. id Software DOOM'u yaratırken aynı zamanda yepyeni bir stüdyo da yaratmış oldu. Yeni üyeler, yeni fikirler ve yeni bir gelecek yarattılar. DOOM'un çıkışından sonra karşımıza daha birçok sürpriz ile çıkacaklarına şüphemiz yok.
Herşey güzel de KORKU ve KARANLIK öğeleri nasıl olacak acaba. Herşeyden önce de hikayesi kopyala yapıştır şeklinde öncekilerle aynı mı olacak. Dileğimiz umarım aynı olmaz. Hikayeye yeni birşey katılmassa çok büyük bir kayıp yaşanır. Oyun oynanır biter sonra multi oynanır sıkılılır ve kenara koyulur.
Dostum ben Doom a korku oyunu demedim zaten. Daha dikkatli oku. Ve doom hiç bir zaman önüne geleni tekmele oyunu olmadı olmayacakta. Doom 4 çıktığında zaten göreceksin. Önce sessiz bir ortam sonrada bol bol aksiyon. ve asıl doom doom 3 tür.
MK Okuru29.02.2016 19:52
13:47
Belliki asıl senin haberin yok
Evet doom'da bi hafif korku vardı ama hiç bir zaman korku oyunu olmadı. Doom 3 doom değildi ayrı bişeydi zaten.
Doom dediğin önüne gelene bin tekme kafasındadır.
MK Okuru27.02.2016 13:47
16:30 hocam belliki doom un ne olduğundan haberiniz yok. 2d oyunlarında bile doom hikaye olarak insanı etkilemiştir. Doom3 ile de zirve noktasına çıktı. Elbette aksiyon dolu sahneler olacak fakat sizindediğiniz gibi olmaz Serios Sam e döner oyun zevki kalmaz.
MK Okuru26.02.2016 16:30
DooM demek önüne geleni suratından vurmak demek Korku veya karanlık falan demek değil. Hikaye olmasa da olur.
günümüz fps oyunlarının geldiği noktada, doom'un rolü gerçekten çok büyüktür. oynanışıyla, haritalarıyla, atmosferiyle half life vb oyunlara ilham kaynağı olmuştur doom. doom 4'de gerçekten güzel görünüyor, ama bence asıl patlamayı oculus rift gibi vr cihazlarıyla oynanmaya başlandığında yapacak.
shooter simulator olacakmış gibi duruyor