Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition inceleme: Wii U için orijinal olarak piyasaya sürülen ve uzun bir süre platformda kısılı kalmış, serinin diğer oyunlarına kıyasla fantezi ve bilimkurgu janrlarını harmanlamak yerine, bilim kurgu tarafına ağırlık veren bu harika RPG’nin yeniden düzenlemesi ve mutlak versiyonu olarak Switch platformunda sonunda karşımıza çıkıyor. Üstelik fark yaratan birçok yenilik ve geliştirilmiş özellikler ve görseller ile. Monolith Soft tarafından geliştirilen bu oyun, sizleri benzersiz karakterlerle dolu, heyecan verici savaşlar sunan ve muazzam bir ölçekte anlatılan hikaye ve evrene davet ediyor.
İnceleme yazıma henüz başlamadan önce bu oyunu seri içinde farklı kılan en önemli unsurlardan birinin altını çizmek istiyorum. Bu oyun bir standalone hikaye. Bu demek oluyor ki; herhangi bir oyuncu, bir RPG hayranı, franchise içinde yer alan oyunları daha önce oynamış olma ihtiyacı duymadan, tamamen bağımsız olarak bu Chronicles X Definitive Edition oyunun sunduğu dünyayı tecrübe edebilir, efsanelerini keşfedebilir, her bir karakteri ile ayrı ayrı duygusal bağ kurabilir, kısaca tam dolu bir tecrübe yağayabilir. Bu sizin oynayacağınız ilk Xenoblade Chronicles oyunu olacak olsa bile. Size bekleyen muazzam ölçekli dünya, onlarca saatlik süreya yayılacak, sürekli sizi şaşırtacak ve yenilikler keşfedecek bir deneyim sunuyor olacak. Şimdi neden serinin hayranları ve seriye yeni gelen RPG hayranları bu oyunu mutlaka oynamalı, ondan bahsedeyim.
Maceranıza başladığınızda, sınırlı yeteneklerle donatılmış, kişiselleştirme için zengin seçenecekler sunan size özel bir avatar oluşturuyorsunuz.. Ancak, Mira'nın muazzam ölçekli dünyasında yer alan, zengin, çeşitli ve büyüleyici kıtalarında ilerledikçe, hem siz birçok farklı türde yeni yetenekler keşfederek gelişiyorsunuz hem de her biri savaş ve keşfi geliştiren benzersiz yetenekler sunan sekiz farklı parti üyesi takım oluşturarak zamanla daha da keyifli hale gelen bir oynanış tecrübe ediyorsunuz. İlk başta, savaş ve sınıflandırma sistemi yavaş görünebilir; tıpkı Xenoblade Chronicles 2 oyuunda olduğu gibi. Ancak söylediğim gibi, bu tamamlası onlarca saat alacak dev bir RPG, bu yüzden oyuncu sabrın bir erdem olduğunu hatırlamalı ve akışına bıraktığında kesinlikle cömert şekilde ödüllendirileceğini bilmeli. Oyuncu, daha derin oyun mekaniğinin kilidini açmak için önce tutorial sayılacak ilk iki-üç saatlik oynanış süresini hikayenin akışına bırakarak sabırla takip etmeliler.
Xenoblade Chronicles X'teki görevler çeşitli türlerde önümüze çıkıyor. Ana hikâye görevleri, olay örgüsünü ileri taşırken, bağlılık görevleri müttefiklerle olan ilişkilerinizi güçlendiriyor ve yüzlerce yan görev ise size oyun içi para birimi ve birçok ödüller sunuyor.
Definitive Edition’daki dikkatimi çeken bir iyileştirme ise, Follow Ball (Takip Küresi) özelliği. Wii U’daki orijinalinde oyuncuları yalnızca belirli yollar boyunca yönlendiren bu özellik, Definitive Edition sunumda artık parlak kırmızı bir çizgiyle doğrudan görevle ilgili öğelere yönlendirerek hikaye ile direk bağlantılı görevleri daha kolay erişilebilir hale getiriyor.
Wii U daki orjinal versiyonda oyun-içi interface karmaşıkdı ve kolay anlaşılır erişimin önüne geçiyordu. Definitive Edition ise bunu baştan sona elden geçirerek yenilemiş. Aksiyon sırasında dahi erişimler oldukça kolay. Filtre etme ve seçim yapmak kısa sürede oyuncuyu kendine alıştırıyor.
Oyuna başlamadan önceki bir endişem Wii U konsolun çift ve bağımsız ekran sunabilme özelliğinin, Switch’ in tek ekranına nasıl entegre edileceği yönündeydi. Zira Wii U size kontrolcu üzeri ekranda dev bir harita menusu sunuyor, burada kolayca fast-travel yapabiliyor, önemli noktaları işaretleyebiliyor, filtre edilebilir menulere oyunun ana ekranı kapandan kolayca erişebiliyordunuz. Definitive Edition bu eksikliği, harika bir menu interface tasarlayarak kapatmış. İkinci ekranın sunduğu özelliklerden mahrumiyet hissetmeden, oynanabilirlik olumsuz yönde etkilenmeden harita ve ve menu özelliklerine kolayca ve hızlıca erişebiliyorsunuz.
Bu hikayede oyuncu, Dünya’dan kaçarak kurtulmak zorunda kalmış insanlığın, daha doğrusu insan ırkından geri kalanın, hayatta kalabilmesine ve Mira’ya adapte olabilmesine kendilerini adamış özel bir görev gücü olan BLADE birliğine katılıp, rol ve sorumluluklarını seçiyor. İster keşfedilmemiş bölgeleri araştıran bir Pathfinder (Öncü), ister yerel halkı gezegenin saldırgan yırtıcılarından koruyan bir Interceptor (Avcı), ister devasa Tyrant'larla savaşan bir Harrier (Avcı), ister nadir kaynakları toplayan bir Prospector (Madenci) olun, her sınıf bir diğerinden benzersiz avantajlar, yetenekler ve oynanabilirlik sunuyor.
Savaş sistemi, oyuncuların hem yakın dövüş hem de menzilli silahları ustaca kullanmalarını gerektiren dinamik-gerçek-zamanlı işleyen bir mekaniğe sahip. Bu gerçekten tüm karşılaşmaları oldukça keyifli ve biraz da çekişmeli hale getiriyor. — yakın dövüş silahları hızla Tension Points (TP) biriktirirken aynı zamanda engage halde bulunduğunun düşmanında ilgisini direk olarak parti içerisinde sizin üzerinize çekiyor, öte yanda menzilli silahlar ise daha az dikkat çekiyor, ancak buna karşılık TP birikimi de daha yavaş gerçekleşiyor.
Yeterli TP biriktirildiğinde, oyuncular saldırıları güçlendiren ve bekleme sürelerini azaltan Overdrive moduna giriyor. Overdrive mode, oyuncuların uzun süren karşılaşamalarda adeta birer yıkım makinelerine dönüşmelerini sağlıyor ve maksimum verimlilik için arsenalınızda o sırada yer alan her silahı ve özelliklerini sık kullanmayı gerektirir. Böylece kendinize favori belirlediğiniz bir silah ve onun özelliklerine mahkum kalmıyor, tüm arsenali kullanmayı tecrübe ediyorsunuz.
Savaş karşılaşmalarının bir başka mekaniğide Soul Voice. Savaş sırasında mekaniğe kısa süreli tuş tepkileri entegre eden bu özellik, başarılı kullanıldığında tüm partiye ek yüksek hasar puanları ve iyileştirme bonusları kazandırabiliyor. Süreli tepkimelere yanıt hızınız, gerçekleşecek olan hasarın boyutu ve isabetliliğini de olumlu veya olumsuz etkiliyor.
Yeni Quick Recast (Hızlı Yeniden Kullanım) özelliği, oyuncuların Y düğmesine basarak ARTS özelliklerininvbekleme sürelerini azaltmalarına yardımcı oluyor ve savaş sırasında stratejik yetenek kullanımınları ön plana çıkarıyor. ARTS size karşılaşmalarda büyük avantajlar getirebilecek, harika bir başka mekanik.
Hikayede ilerledikçe, oyunun akışını değiştirecek en önemli mekanik, Skell isimli devasa mekalara erişim sağlıyorsunuz. Bu mekalar, tıpkı avatarınız gibi tamamen özelliştirebilir ve geliştirilebilir. Skell’ler size harita üzerinde hızlı seyahat özelliği de sunuyor ve oyun bu noktadan sonra çok daha hızlı bir akışa ulaşıyor. Her Skell’in bir yakıt göstergesi var, bu da oyuncuların savaş ve keşif sırasında enerjilerini akıllıca yönetmelerini gerektirdiği hatırlatan bir mekanik. Skeller ile yapabilecekleriniz olağanüstü ama sınırsız değil. Skell’lerle donanmış oyuncu veya parti üyeleri, oldukça güçlü istatistiklere sahip miniboss’lar olan Mira’nın zorlu Tyrant’larını alt edebilir, onlarla başa baş kapışabilirsiniz. Ayrıca müttefiklerinize destek sağlayabiliyorsunuz. Ayrıca, oyuncu veya herhangi bir parti üyeniz Skell kaybedittiğinde oyun sona ermiyor, onu kurtarma veya tamir için New Los Angeles’a dönme şansına hala sahipsiniz.
Xenoblade Chronicles X, seride multiplayer/çok oyunculu özellik sunan tek oyun. Siz ve ek olarak 31 diğer çevrimiçi oyuncularla takım kurabilirsiniz. Birçok çevrimiçi oyun modu ve görevleri mevcut. Görevler tamamlayarak Ödül Biletleri ve BLADE Madalyaları kazanma fırsatları yakalıyor ve ekipmanlarınızı geliştirebiliyorsunuz. Küresel Nemesis savaşları, takım çalışmasını gerektirdiğinden heyecan verici ve uzun süreli çevrimiçi oyun deneyimleri sunuyor.
Definitive Edition, Wii U orjinal sürümüne kıyasla önemli değişiklikler getiriyor. Kullanıcı arayüzündeki ayrıntılar tamamen revize edilmiş, bu da oyuncuya çokdaha akıcı bir filtreleme ve seçenek sunumu gösteriyor. Özellikle handheld modda, yazıların ve yetenek simgelerinin okunabilirliğinin iyileştirilmesi büyük kullanım kolaylığını artırıyor. Oyun bu sayede hem handheld hem de docked mode larda rahatlıkla oynanabiliyor.
Hikâye, insanlığı büyük uzay gemilerine sığınarak Dünya’dan kaçmaya zorlayan yıkıcı bir yıldızlararası savaşın hemen ardından başlıyor. Bu gemilerden biri olan White Whale, düşman tarafından saldırıya uğrayıp, büyük hasar aldıktan sonra, Mira'ya zorunlu iniş yaparak hayatta kalma mücadelesini başlatıyor. Oyuncu olarak siz tüm olan biteni vantage-point-of-view olarak izliyor, olaylara dahil oluyorsunuz. Yani sizin avatarınız bu oyunun protagonisti/baş karakteri değil.
Siz hikayeyi baş karakter Elma’nın yanında, hikayede kritik roller üstlenerek gözlemliyorsunuz. Bu hikayenin en başında itibaren anlatıcısı Elma. Hikaye boyunca siz avatarını ile, diğer karakterler ile ilişkilerinizi olumlu veya olumsuz yönde etkileyebilecek ve karakterlerin algısını etkileyecek seçimler yapıyorsunuz. Bu seçimler sadece ilişkilerinizi şekillendiriyor ncak ana hikâye akışında bir değişikliğe, alternatif yollara geçiş sağlamıyor.
Definitive Edition, yeni hikâye unsurları ve karakterler sunarak oyun dünyasını genişleten Floating Continent isimli bu sürümde eklenmiş tamamen yeni bir kefşedilir alan ekliyor. Bu da size saatlerce keşif yapabileceğiniz, ödüller kazanabileceğiniz yan görev sayısını artırıyor.
Mira, beş farklı kıtaya bölünmüş, göz alıcı manzaralar sunan oldukça büyük ölçekte bir dünya olarak önünüze açılıyor. Yaklaşık 40 saatlik oyun süresi sonra bile hala daha önce karşılaşmadığım düşmanlar ile karşılaşıyor, sürprizlerle karşılaşabiliyorum. Primordia’nın yemyeşil ovalarından, Noctilum’un mistik ormanlarına kadar, sizi saran ve dünyanızı oluşturan çevre hem tehlikeli hem de oldukça büyüleyici. Bu geniş ölçekli dünyada yolculuk etmek, Skell meka’ları sayesinde daha kolay ve eğlenceli hale geliyor. Havadan keşif yaparak Mira'nın güzelliklerini ve tehlikelerini keşfetmek her fırsatta bir Skell’in içine girmek için sizi heyecanlandıracak.
Bu oyunu kimler oynamalı peki sorusuna şöyle yanıt verebilirim.
Özetleyecek olursak,, bu mutlak sürüm Wii U nun harika RPG'sine bambaşka bir soluk getiriyor ve onu bir önceki platformun limitli ve geri kalmış donanım kısıtlamasından kurtarıyor. Hem eski hayranları hem de yeni oyuncuları Mira'nın büyüleyici dünyasını keşfetmeye, destansı maceralara atılmaya ve insanlığın düşüşünün ardındaki sırları açığa çıkarmaya başarıyla davet eden, yan görevlerle birlikte yaklaşık 100 saat üzeri oynanabilir sunan muhteşem bir oyun bu.
20 Mart 2025 tarihinde Skellerimize atlayıp Mira’da buluşalım.