1/3

Rotamız, Online Evrenler 131

Onur Yürek 7.10.2014 - 13:44
MMO dünyasına farklı bir bakış
Kaç sene oldu şöyle ağız tadıyla, yeni bir devasa online oyun oynamayalı... Bundan 9 sene evvel World of Warcraft'ta ilk 40 kişilik raid daveti alışım hala dün gibi aklımda. Az değil, tam tamına 40 kişi. Şimdilerde liderler 25 kişiyi ve hatta 10 kişiyi bile kontrol etmekte zorlanıyorken, zamanına 40 kişiyi nasıl idare ediyormuşuz, anlamak güç.

Peki şimdi neden aklıma World of Warcraft geldi? Sanki ilk devasa online tecrübemizmiş gibi... oysa öncesinde Ultima Online, Everquest, Lineage gibi yapımlar bulunuyorken. Aslında nedeni oldukça basit, bize hardcore oyunculuk tecrübesini gerçek anlamda sunan ilk devasa online oyundu World of Warcraft. Peki bunu yaparak iyi mi etti? HAYIR!

Rotamız, Online Evrenler 131
Aradan yıllar geçti, bu süre zarfında çok fazla devasa online oyun oynadık. Lord of the Rings Online, Warhammer Online, Guild Wars 1 ve 2, Age of Conan, Aion, Rift, Final Fantasy XIV: A Realm Reborn, The Elder Scrolls Online, Wildstar ve daha niceleri. Fakat bu oyunların hiç bir tanesinde kalıcı olmayı başaramadık. Ya oyunları sevemedik, bir şeylere kulp buldu ya da dönüp dolaşıp geldiğimiz yer yine Azeroth oldu. Aslında şuan içinde bulunduğumuz bu devasa online oyunlarının kötü olarak nitelendirildiği döneme World of Warcraft neden oldu. Yıllarca bizlere o kadar çok içerik sundu ki bizler artık hiç bir oyunu beğenemez olduk.

World of Warcraft'tan sonra sanırım en uzun süreli oynadığım oyun Aion'du. Neden? Çünkü benzer içeriklere sahiptik. Bir şeyler elde etmek için hardcore oynamanız gerekiyordu ve elde ettiğiniz eşyalar ile diğer oyunculara üstünlük sağyabiliyordunuz. Devasa online oyunları sevenlerin büyük bir kısımında bu durum söz konusudur aslında, sahip olduğu eşyalarla diğer oyuncuları ezmek ister. Doğru değil belki, daha dengeli oyunlar daha hoş olabilir ama hiç yalan söylemeyeceğim, ben de devasa online oyunlarda dengeden yana değilim. Hani bir oyuncu, oyuna aylarını veriyorsa diğer yeni başlayan oyunculardan bir farkı olmalı. Şimdi diyeceksiniz ki yetenek konuşur ama bu durum biliyorsunuz ki devasa online oyunlarda geçerli değil. Mutlaka sınıflar arası her zaman bir degesizlik söz konusu durumda ve bunu örtmenin tek yolu da daha iyi eşyalar. Konuyu nerelere çektim ya, öhöm... tamam toparlıyorum tekrardan.

Olayın çok geçmişine gitmek istemiyorum, son dönem oyunlarından bir kaç tane örnek vermek istiyorum sadece. Wildstar ve The Elder Scrolls Online gibi iki son dönem devasa online yapımına bakalım.

Rotamız, Online Evrenler 131
Ne oldu sana Wildstar?

Wildstar, kötü bir devasa online mı? Hayır. Peki nasıl oldu da aradan bir ay geçtikten sonra oyunun tüm sunucuları boşaldı? Cevap aslında çok basit, nedeni bizleri beklentileri. Oyun bizlere eğlence, farklı bir dövüş sistemi, aşırı zorlayıcı zindanlar sunuyordu ve bunları kesinlikle kaliteli bir şekilde yapıyordu. Ama işte biz devasa online oyuncuların beklentilerine kurban gitti. İster istemez yeni bir oyun çıktığı zaman, ilk karşılaştırılacağı yapım World of Warcraft oluyor. Bu kesinlikle doğru bir hareket değil ama bunu hepimiz yapıyoruz. Yapmayan küçük bir kesimse, zevk alarak oyununu oynamaya devam edebiliyor. Başlarda "inanılmaz güzel, çok eğlenceli" diyoruz ama kısa bir süre sonra "bunu oynayacağıma World of Wracraft oynarım" şeklinde geliyor cümlelerimiz.