Bu hafta Mert Günhan’ın işlerinin yoğunluğu dolayısıyla, tekrar bendeniz Özgür Yıldız, bölümü ele geçireceğim ve bir oyunun nasıl olması gerektiği konusundaki düşüncelerimi siz sevgili okurlarımızla paylaşacağım.
Oyun Akademisi’nin bu haftaki bölümü için böyle bir konuyu seçmemin nedeni, ofiste son dönemde sıkça oynadığımız ve oldukça eğlendiğimiz Surgeon Simulator 2013. Surgeon Simulator 2013, geçtiğimiz dönemde ülkemizde de düzenlenen Global Game Jam etkinliğinde ortaya çıkan ilginç bir oyun. Global Game Jam’de oyun geliştirici takımlara 48 saatte bir oyun hazırlamaları gerektiği belirtiliyor ve bu süre bitince, oyunların tammalanmış olması gerekiyor. Surgeon Simulator 2013, 48 saatte ortaya çıkan bir oyun. Oyunu internet üzerinden oynamak mümkün. Tek gereken ise Unity Web Player’ın bilgisayarınızda kurulmuş olması. Bundan sonra siteye girerek operasyonlarınıza başlayabiliyorsunuz.
Surgeon Simulator 2013, aslında ciddi simülasyon oyunlarından oldukça uzak bir noktada bulunuyor. Oyundaki karakterin sadece sol elini, kolunu ve parmaklarını kontrol ederek, bir hastaya kalp nakli yapmaya çalışıyorsunuz. Aletleri kullanarak bu ameliyatı gerçekleştirmeniz gerekiyor. Ancak oyun o kadar zor ki, elinize aldığınız çekiçle hastanın kaburga kemiklerini dağıtabiliyor, akciğerini elinize alıp başka bir tarafa fırlatabiliyorsunuz. Yani kalp naklini yapabilmek neredeyse imkânsız.
Peki neden oldukça zor bir oyun, bu kadar eğlenceli olabiliyor? Sorunun cevabı oyunun amacı değil, oynanışında gizli. Günümüzde oyunlar, genellikle amaçlarını eğlenceli hale sokmaya çalışarak oyuncuları elde edebileceklerini düşünüyorlar. Bu da eğlenmek için, oyunda verilen görevleri tamamlamanız gerektiği anlamına geliyor.
Oyun şirketleri bu amaçları –dolayısıyla oyunu- daha da eğlenceli kılabilmek için, “Achievement” ya da bizim başarım dediğimiz kavramları oyunlara dâhil etmeye başladılar. Bunun ilk örneklerini Valve’ın Steam platformunda, PlayStation 3’ün Trophy özelliğinde, Xbox Live’da ve World of Warcraft’ta gördük. Böylelikle oyuncular, oyunu bitirmiş olsalar da, sadece bu başarımları tamamlayabilmek için, oyunu tekrar tekrar oynar oldu. Fakat oyuncular bu durumdan memnun mu? Sadece bir başarım açabilmek için, bir oyunu defalarca oynamak ne kadar eğlenceli?