ArtılarBaşarılı ses ve atmosfer. İlgi çekici tasarımlar.
EksilerOyun süresi çok kısa. Tekrar oynanabilirliği yok.
İncelemeye başlamadan önce bir ay içinde iki adet Türk yapımı oyunun piyasaya sürülmesinin, ülkemiz adına sevindirici bir haber olduğunu söylemek istiyorum. 6 Haziranda satışa sunulan Conarium'un ardından, bugün Steam'deki yerini alan No70: Eye of Basir ile birlikte iki adet Türk yapımı korku gerilim türündeki oyunlar sanal dünyada yerilerini aldılar. No70: Eye of Basir incelememizde de neler eksik, neler oturmuş elimden geldiğince bahsedeceğim.
Hikaye
Ülkemizde sinema denildiği zaman akıllara ya komedi ya da korku filmleri gelir. Tabi tüm korku filmlerinin de, Dabbe gibi din odaklı filmler olduğunu belirtmem gerek. No70: Eye of Basir de hikayeyi din üzerinden pişirip, tuz biber olarak da hafif fantastik öğeler eklemiş diyebiliriz. Yapımı takip edenlerin bildiği ve isminden de anlaşıldığı gibi (Eye of Basir - Basir'in Gözü), Basir isimli bir mercekle maceraya atılıyoruz. Bu merceğin oyundaki etkisi büyük, fakat oynayacaklar için fazla içerik vermemek için çok fazla detaya girmeyeceğim. Ancak daha önce de yazdığımız konuyu tekrarlamakta fayda var.
"Çocukluklarını babaannesiyle birlikte geçiren iki kardeş, bu evde yaşadıkları 10 yıl boyunca bazı paranormal olaylara maruz kalmışlardır. Babannelerinin ölümünden sonra evden ayrılır ve farklı hayatlar yaşamaya başlarlar. Aradan geçen 20 yılın ardından Erhan başarılı bir arkeolog, Aras ise iyi bir kreatif direktör olmuştur. Erhan bir sabah uyandığında evinde bir şeylerin değiştiğini fark eder. Araştırma yapıp neler olduğunu anlamaya çalışırken aniden ortadan kaybolur ve kendisinden haber alınamaz. Aras, kardeşini bulmak için onun izinden gitmeye karar verir, fakat neler yaşayacağı hakkında hiçbir fikri yoktur."
Sonuç olarak amacımız "dünyayı cinlerden, perilerden kurtarmak" diyebiliriz. Yapım kendini anlatmak yerine, hikayeyi tam olarak anlamak için bulduğunuz notlara bırakmış. Burada da, Türkçe dil seçeneğinin önemi devreye giriyor. Her odada ve kapıda neredeyse bir not bulunuyor ve hikayenin tamamını anlamak ve kim kimdir, ne nedir bilmek için bu notları eksiksiz okumak gerekiyor.
No70: Eye of Basir; korku, macera ve bulmaca türünde bir video oyunu. Yapım Oldmoustache Gameworks’ün ilk oyunu. Buna rağmen, geliştirilme sürecinde de yakından takip ettiğimiz için ne kadar çok emek verip özen gösterdiklerini yakından biliyor ve takip ediyoruz. Bunun en önemli kanıtı ise Deadpool (Deadpool), Warcraft (Khadgar), Mr. Robot gibi yapımlarda gerçekleştirdiği önemli seslendirmelerden tanıdığımız Harun Can’ın oyunun baş karakterlerinden Erhan’ı seslendiriyor olması.
Öncelikle belirtmemiz lazım ki yapımcı firma Oldmoustache Gameworks, yerli bir firma. Ve oyun sadece iki sene içerisinde beş kişilik bir kadro ile geliştirilmiş. Oyun bu süreç içinde de defalarca değişime uğradı ancak son stabil hali ile karşımıza çıktı. O halde sizleri daha fazla sıkmadan, yorumlamaya girişelim.
Oyunun tam oniki dil desteğini olduğunu söyleyerek başlamak istiyorum. Seslendirme, altyazı ve arayüz için Türkçe ve İngilizce’ye tam destek verilmiş. Diğer on dil ise menü ve alt yazı desteği ile getirilmiş. Buradan Oldmoustache’ın gözünü biraz da global pazara diktiğini görebiliyoruz. İlk olarak oynanış ile başlıyoruz. Kulaklığımızı taktığımızda ortamın gergin olduğunu anında anlıyoruz.
Öncelikle ufak bir eleştirim var, o da yapımın neredeyse tamamen scriptlerden oluşuyor olması. Yani, bir kapıya "Acaba açık mı?" diye gidiyorsunuz kilitli oluyor ve geri dönüyorsunuz, döndüğünüz sırada o kapı açılıyor. Yani oyunda bir sonraki adıma geçebilmek için illa başka bir şeyleri kullanarak tetiklemeniz gerekiyor. Bu sebeple yapımı ikinci defa bitirmeyi düşünmemek lazım. Bulmacaları çözdüğünüzde devam edebiliyorsunuz. Hali ile internette yapım hakkında bilgi ararken dikkatli olmanız lazım. Zira her an bir spoiler yemeniz mümkünolabilir. Bu arada kahramanımız biraz yavaş yürüyor. Koşması bile normalde bir insanın yürümesi kadar hızlı, bir süre sonra bulunduğunuz ortamı tavaf etmekten bıkabiliyorsunuz. Keşke yapımcılar karakter hızını biraz daha artırsaydı demedim değil. Her ne kadar tavaf etmek söz konusu olsa da "Acaba ileride ne olucak?" dediğiniz için oyunu bırakmak istemiyorsunuz, merak sizi tetiklemeye devam ediyor.
"Kulaklığınızı taktığınızda atmosfer ve sesler ürkütücü olabiliyor" demiştik. Oynadığım yere kadar, özellikle ilk bölüm, oldukça gerilim doluydu. Bunun yanında, ilerledikçe bir kaç defa yerimden sıçradığımı söylesem yalan olmaz. Beklemediğiniz anlarda tırsabiliyorsunuz. Bu tip ani şekilde korkutan anların sürekli olmaması ve beklenmedik anlarda vuku bulması hoş olmuş. Oynanış kısmında son olarak etkileşim ve menü kısmına değineceğim. Özellikle oyunun betasında bulunan etkileşim sıkıntısının giderilmesine çok mutlu oldum. Artık daha rahat ve kolay bir şekilde nesnelerle etkileşime girebiliyorsunuz. Objelere yaklaştığınızda alınıp/alınamayacağı ya da okunup/okunamayacağı belirli simgelerle ayrılmış durumda. Açılabilen kapılarda el işareti çıkarken, kilitlilerde ise hiçbir şey çıkmıyor. Yine de bazen kaçırdığınız objelere geri gitmeniz gerekebiliyor, çünkü mevzu bahis obje başka bir olayı tetikleyebiliyor. Bu yüzden kaçırmamak gerek.
Bazı eksiklikler yok mu? Elbette var…
Menülerde ise ufak bir senkron sorunu var. Biraz da beklediğimden daha özensiz yapıldığını da belirtmem gerek. Diğer taraftan 1080p'den daha yüksek çözünürlüklere destek verilmemiş. Unreal Engine 4 ile hazırlanmış olmasına rağmen motorun nimetlerinden tam olarak faydalanılmadığını görüyoruz. Bunları göz önüne aldığımızda puan kırmamız için gerekli sebepler oluşuyor.
Grafik
Yapımda 2K ve 4K desteğinin olmaması beni biraz hayal kırıklığına uğrattı. Elbette herkesin bu çözünürlüğü detekleyen sistemi olmayabilir. Yine de yüksek çözünürlük arayanların sayısı da yadsınamayacak kadar çok. Yapımın gereğinden fazla karanlık olduğunu da belirteyim. Herhangi bir gamma ya da kontrast ayarı olmadığı için gözlerinizi yorabiliyor.
Özet
Artılarıyla eksikleriyle No70: Eye of Basir'i değerlendirdik. Önümüzdeki zamanlarda çok daha fazla Türk yapımı oyunun satışa sunulmasını diliyoruz. Ayrıca iki elin parmağını geçmeyen kişi sayısına göre gerçekten kaliteli bir yapım olduğunu belirtebilirim. AAA oyunlar bile ilk günlerden nasıl hatalarla piyasaya çıkıyor. Elimizdeki ürünün inceleme sürümü olduğunu göz önüne alığımız zaman, menüdeki, ve oyun içerisindeki hataların giderileceğini düşünüyorum.
oyun çok güzel aynı ekipten daha uzun süreli ama ileri geri gitme olmadan macera gizem gerilim tarzında bir oyun bekliyorum cisimlerin dişlilerin vs hareket etmesi gereken şeylerinde hareket ettirilmesi sağlanırsa ve ışıkların gölgelerin açısı doğru yapılırsa gerçeklik anlamında kalite yakalanabilir
o kadar çok bekledim bekledim hüsrana uğradım inanın ben böyle bir yapıma başlasam yılın oyunu yapar tüm dünyada yankı uyandırırdım ama nalet olsun anlamıyorum anlasam veya boş zamanım olsa çok güzel bir yapım yapacamda böyle emeğe çok yazık olmuş almamla iade etmem bir oldu yazık çok yazık