3DO, Heroes of Might & Magic’ten sonra Might & Magic serisi için de yeni bir oyun çıkardı. Bu oyunu da HOMM4’ü beklediğim kadar beklemiştim doğrusu. M&M 6’dan beri seriyi takip ediyordum. M&M 6 gerçekten güzel bir oyundu ve FRP havasını gayet güzel yansıtıyordu. 3DO M&M 8’e kadar çizgisi hiç bozmadan geldi. Konular genelde güzeldi ve bazıları dışında bulmacaları da fena değildi. Her ne kadar M&M8’in sonunda oyunu bitirmeniz için sorulan “bilmece” çok kofti olup beni dumura uğrattıysa da oyunun bütünü hatırına katlanmıştım. Şimdi oyun 9.suyla karşımızda. Bu sefer yine konu türü yönünden 3DO çizgisini takip etmiş, ancak bu sefer tamamen yeni bir grafik motoruna geçmiş, ve sırf bu motora geçtiği için de bir çok şeyden taviz vermek zorunda kalmış. Ayrıca oyunda “bug” üzerine “bug” var. Oyun daha ilk ayında bir yamayla ödüllendirildi ve o yamanın düzelttikleri “Devede kulak“ kadar. Bu nedenlerle oyunun tadı baya kaçmış durumda.
Oyunun konusu şöyle: Yine HOMM4’de olduğu gibi bir geçmiş hikayesi bulunan bir bölgede (Yani, bir kıyamet kopması sonrası ırkların temsilcileri yeni bir dünyaya taşınmışlar) yaşanan olaylar var. Biz bir kalede eğitim gören bir grup arkadaşız ve daha sonra maceraya atılmak için kaleden ayrılıyoruz. Kaleden uzaklaşırken bir kulübeye uğruyoruz ve burada tanıştığımız bir kahin o bölgenin kaderinin bizim elimizde olduğunu söylüyor. Meğer batıdan gelen büyük bir ordu her yeri talan edecek ülkede taş taş üstünde koymayacakmış. Bizimse bu bölgede yaşayan 6 klanın liderini bir bayrak altında birleşip kuvvetli bir ordu kurmaya ikna etmemiz gerekiyormuş. Her klan liderinin ittifaka katılmak için ikişer şartı var ve biz bunları yerine getirmeye çalışırken aynı zamanda RPG usülü farklı farklı yerlerde tanıştığımız kişilerden görevler alıp deneyim kazanıyor ve gelişiyoruz. (Oyunun konusu ve büyük kıyametler hakkında daha fazla bilgiyi merak eden olursa, oyunun manualinde ayrıntılı olarak okuyabilirler)
Oyunda büyü disiplinleri HOMM4’de de olduğu gibi değiştirilmiş. Büyüler ayrı ayrı elementlere ayrılmıyor artık. Onun yerine ruh, ışık, elemental ve karanlık olmak üzere dört disipline ayrılmış durumdalar ve hemen hemen her büyü iki veya daha fazla disiplinde eğitim almış olmanızı gerektiriyor. Bu disiplinlerde normal, expert, master ve grandmaster olacak şekilde eğitim görebiliyorsunuz. Büyüleri yapabilmeniz ve etki güçleri de eğitim durumunuza bağlı.
Oyuncularınızsa oyunda insan, elf, dwarf veya half-orc olup tek tek might veya magic yollarından birisini seçmek zorundalar. Might yolunu seçerlerse yolun sonunda Ranger/Paladin veya Assasin/Gladyator’den birisi, Magic yolunu seçerlerse Priest/Druid veya Mage/Lich’den birisi olabiliyorlar. Silahları/Zırhları, büyüleri ve çoğu yetenek türünü ne kadar geliştirebileceğiniz, oyuncularınızın geri dönüşsüz bu yollardaki ilerleyişine bağlı.
Birçok şey iyi güzel ancak oyun eski hayranlarını hayal kırıklığına uğratacak değişikliklere de uğramış. Yazının başında bahsettiğim oyunun grafik motorunun değişikliği oyunda köklü bir değişiklik yaratmış. Sırf bu yüzden artık karşınıza çıkacak olan yaratıkların sayısı aşırı derecede azalmış durumda. Tamam belki her birisi çok ayrıntılı çizilip zenginleşmişler ama toplam sayılarının az olması, aynı zamanda yenilmelerinin de zorlaşmasını gerektirmiş. Ayrıca yine sırf bu yeni grafik motoru yüzünden haritaları küçültmek zorunda kalmışlar. Önceki oyunlardaki gibi uçsuz bucaksız çöllerde onlarca büyü yapıp tonlarca düşman öldüremeyeceğiz. Haritalar gerçekten de öncekine kıyasla çok küçülmüş. Ve bu küçük haritaların foyası ortaya çıkmasın diye uçma ve jump büyüleri de oyundan kaldırılmış. Uçmanın verdiği hızdan mahrum kalan biz ufak haritada daha ufak adımlarla ilerlemek zorundayız, uçmanın açığını biraz olsun kapatmak için fleet foot adında yürüme hızımızı bir süreliğine arttıran bir büyü eklenmiş. Ancak haritaları o kadar da kötülememek lazım, açık alan haritaları dar da olsa gidilecek yer çok ve oyunun hemen hemen bütün önemli görevleri kapalı mekanlarda geçiyor. Açık hava alanların çok dar olmasını kapalı alanların çok sayıda olmasıyla dengelemişler. Görsel açıdan bir yenilikse artık evlerin içlerinin de oyun mekanı olarak tanımlanmış olması. Yani eski oyunlardaki gibi ev içleri bir resimden ibaret değil. Ama yine de çoğu evin kapısı oyuna kapalı, ve içine girdiğimiz evlerde de bir iki kişiden fazlasıyla karşılaşmıyoruz.