ArtılarBaşarılı bir port, PC versiyonunda olan ekstralar
EksilerTartışılır kopya koruma sistemi, yan görevler halen yavan kalmış
Mass Effect ilk duyurulduğu zaman içimde büyük bir heyecan yaratmıştı.
Bioware’in yaptığı yeni bir RPG oyunuydu. Yapımı sipariş edip elime geçmesini
beklemiştim ki, o bekleyiş bana uzun bir süre olarak gelmişti. Sonunda Mass
Effect bana ulaşmış ve uzayın sonsuz boşluğunda, mükemmel bir hikaye ve atmosfer
içinde kendimi büyük bir macerayı yaşarken bulmuştum. Resmen bir film havası
vardı. Hikayenin içinde dönen entrikalar, ortaya çıkan sürprizler, sürükleyici
yapı, beni birkaç gün boyunca resmen konsol başına çivilemişti. Tabii ki birçok
X360 sahibi de oyunu oynamış ve oldukça beğenmişti. Aradan geçen zaman sonunda
yapılan bir duyuruyla oyunun PC versiyonun da geliştirildiği açıklandı. İlk
ekran görüntüleri yayınlandı ve çıkış tarihi de verildi. Ufak bir erteleme
sonrasında piyasaya sürüldü.
Sonsuz boşluk
Mass Effect’in konusunu bilmeyenler için ufak bir açıklama yapalım. İnsanoğlu
uzaya açılmış ve diğer ırklarla diplomatik ilişkiler içindedir. Böylesi bir
ortamda bir söylenti kulaklardan kulağa çalınır. Söylentiye göre ileri ve
oldukça güçlü bir makine ırkı vardır. Çok çok uzun zaman önce bu ırk canlı
organizmaları yok etmek üzere harekete geçmiş, ama bir şekilde durdurulmuştur.
Şimdi yeniden bu ırkın tehlikesi ortalıklarda dolanmaya başlar ve bazı olaylar
gerçekleşir. İşte Mass Effect’in konusu bu olay üzerine dönüyor. Ancak hikaye o
kadar detaylanıyor ki, bazı gelişmeler karşısında hayretler içinde
kalabiliyorsunuz.
En baştan belirteyim. Mass Effect’i en fazla üç kere aktivite edip
oynayabiliyorsunuz. Yani oyunla gelen CD-Key üzerinde üç hakkınız var.
Hatırlanacağı gibi Bioshock’ta da böyle bir sistem uygulanmıştı. Üç aktivite
hakkı sonra beşe çıkartıldı. En sonunda Revoke Tool deveye sokuldu ve oyun
internet üstünden kaydedildikten sonra, Uninstall yapmadan önce Revoke Tool’a
seri numarasını internet üstünden geri alıp, oyunu daha sonra yeniden yeniden
kurabiliyordunuz ve hakkınız gitmiyordu. Ancak Mass Effect’te şimdilik böyle bir
durum yok. Koruma sistemi tartışılır ve Bioware forumlarında bu konu üstüne
şikayetler vardı. Belki ilerde Revoke Tool tarzı bir şey çıkartabilirler.
Oyun genel olarak konsol versiyonuyla aynı, fakat arada PC için yapımda yer alan
bazı ekstralar mevcut. Mass Effect’in konsol versiyonunu oynamayanlar için genel
olarak içeriğiyle birlikte ele alıyorum. Oyuna başladığımızda detaylı bir
karakter yaratma ekranı çıkıyor. Karakterimizi oyun içinde soyadıyla "Shepard"
olarak çağırıyorlar. Yani isim aslında sabit sayılır, ancak karakterin ilk adını
istediğimiz gibi değiştirebiliyoruz. İstersek hazır bir karakter alabilir,
istersek kendimiz bir karakter yaratabiliriz, burada karar oyuncuya kalıyor. Ama
şahsi seçimim kendi hazırladığım karakterden yana oldu.
Yıldızlar
Oyun birçok yapımda kullanılan popüler grafik motoru Unreal Engine 3’le
hazırlandı. X360’ta grafikler genel olarak güzeldi. Karakter modellemeleri
iyiydi, ama kaplamalar ve geri plandaki kısımlar biraz detaysızdı. PC
versiyonunda grafikler üstünde yapılan oynamalar ve yükseltmeler kendini belli
ediyor. Zaten ön planda olan karakterler, çok daha iyi hale gelmiş. Konuşmalarda
yüzdeki mimikler, verilen tepkiler görsel olarak çok iyi yansıtılıyor. Genel
olarak kaplama kalitesinde de düzeltmeler yapılmış.
Mass Effect piyasaya sürülmeden önce diyalog sistemi baya ses getirmişti. Artık
o sıkıcı uzun cümleler olmayacaktı ve istenilen yerde müdahale bile söz
konusuydu. Oyun piyasaya sürüldüğü zaman diyalog sistemi bayağı beğenildi. Evet,
Mass Effect’in belki de en iyi olduğu yönlerden biri diyalog sistemi. Çoğu RPG
oyununda uzun uzun çıkan cümlelere karşın, yapım içinde kısa seçenekler yer
alıyor. İşin en güzel yönü karşımızdakinin konuşmasını kısa kesebiliyor veya
farklı bir konuya atlamasını sağlayabiliyoruz. Bunu ister yumuşak bir dille,
istersek sert bir dille yapabilme imkanımız da var.