ArtılarGerçekçi yüz modellemesi ve karakterlerin yüzlerindeki tepkileri, diyalog sistemi, derin bir senaryo, hikayede dönen ilginç entrikalar, mükemmel seslendirmeler, efektler ve harika bir Soundtrack
EksilerYan görevler zayıf kalmış, yapay zeka gelişmiş değil, envanter sistemi kullanışsız ve karışık, çoğu gezegen birbirinin biraz daha değişik klonu, iyi bir ingilizce istiyor
Bioware ismi birçok RPG oyuncusu için farklıdır. Baldur’s Gate, ilk
Neverwinter Nights ve Knights of the Old Republic oyun dünyasında birer klasik
olmuş yapımları bizlere kazandırdı. RPG konusundaki tecrübelerini her şekilde
konuşturan bir firma oldu. RPG türünü çoğu oyuncuya sevdirdi. Taktir toplayan
firmanın bu sene içinde çıkan iki oyunu var. Bir tanesi daha önce Xbox’a çıkan
ama PC’ye adapte edilen Jade Empire, diğeri ise uzun zamandır beklenen X360’a
özel Mass Effect. Özellikle Mass Effect X360 kullanıcılarının bir süreden
beridir sabır ederek bekledikleri bir oyundu. Açıklanan özellikleri ve
yapımcının Bioware olması tabii ki iştah açıcı cinstendi. Oyun hakkında uzun
süredir yorumlar yapıldı, hakkında konuşuldu. Artık ME kendisini gösterdi ve
bize de bu eşsiz destanı oynamak kaldı.
Sonunda istenilen oldu
Mass Effect aslında Bioware’ın uzun zamandır geliştirdiği Dragon Age ile
birlikte anılan bir oyundu. Dragon Age, senelerdir geliştirilen ama bir türlü
piyasaya çıkamayan bir proje. Oyun hakkında ortalıklarda olan materyaller de
sınırlı. Uzun zamandan beridir tek bir ekran görüntüsü bile gösterilmedi. Dragon
Age üstündeki gizem halen devam ederken, yine uzun zamandır geliştirilen Mass
Effect ise tamamen göründü.
Oyun gerçekten karışık ve ilginç bir konuya sahip. Ancak kısaca bir söz etmek
gerekirse zamanında ortalıkta çok kuvvetli bir robot ırkı var. Bu ırk 50.000 yıl
önce galaksideki tüm canlı organizmaları yok etmek üzere büyük bir savaş açıyor.
Ama bir şekilde durduruluyor ve tehlike geçiyor. Bu olaydan sonra geçen zaman
içinde insanlar ve diğer ırklar bir yapıya oturuyor. Daha sonrasında türlü bin
türlü entrikalar ve perde arkasında dönen dolaplar, gelişmeler var. Konu
hakkında detay vermek istemiyorum, Spoiler olur. En iyisi oynadıkça ve
ayrıntılara girdikçe Mass Effect’in konusunu kendiniz keşfedin.
Oyunla ilgili ilk dikkat çeken yön çıkmadan önce çeşitli videolarla gösterilen
ve anlatılan diyalog sistemiydi. Birçoğuna göre bu diyalog sistemi RPG türü için
bir devrim olacaktı. Klasik olarak RPG’lerde bir NPC konuşur ve uzun cümlelerin
olduğu cevaplar çıkar. Son cümlesine kadar onu dinler ve uzun cevabı seçip
gerisini getiririz. Arada ona müdahale etme şansımız veya genel olarak kısa
cümlelerle cevap verme imkanımız pek olmaz. Aşağı yukarı genelde diyalog sistemi
bu tür bir şekildedir. Mass Effect’te ise olay daha farklı. Şöyle ki; bilgi
aldığımız karakterin illaki konuşmasını beklemek zorunda değiliz. Konuyu daha
uzatmamasını sağlayabilir veya konuşmasını başka bir yöne aktarabiliriz.
Konuşmasını kesme imkanımız var. Karşımızdaki NPC’den gerekli bilgileri almak da
bize bırakılmış. Yumuşak bir şekilde kibar bir halde konuyla ilgili ondan
detayları öğrenebilir veya tam tersi daha zorlayıcı olabiliriz. Bunları yaparken
cevap seçenekleri de kısa tutulmuş. Öyle uzun cümleler karşımıza çıkmıyor.
Kullanıcı dostu diyalog sistemi gerçekten başarıyla oturtulmuş. Yapımda çok
fazla diyalog yer alıyor. 2.5 milyon adet kelimenin oyun içinde yer aldığını da
belirteyim. Bu kadar kapsamlı diyalog kısmı oyunda kullanılmış. Diyaloglarda
birçok bilgi işleniyor. Yan görevler veya ana senaryoyla ilgili birçok detayı
öğrenebiliyoruz. Çok konuşma sevmeyen oyuncular için sıkıcı gelebilir, ama
oyunun türü ve içeriği göz önüne alındığında sıkıcı olma durumu yok. Ama şunu da
arada belirteyim, oyun gerçekten iyi bir İngilizce gerektiriyor. Özellikle
konunun detaylarını kapmak ve görevlerle ilgili bilgilere ulaşmak için, iyi bir
takip ve İngilizce lazım.
Diğer diğer medeniyetler
Diyalog kısmından sonra oyunla ilgili diğer mekaniği combat kısmı oluşturuyor.
Yapım alışılageldik sıra tabanlı ve zamanı durdurmalı bir sisteme sahip değil.
Bunun tam tersi olarak gerçek zamanlı, takım tabanlı ve zamanın durdurulmadığı
bir sistem var. Yanımızda iki adamımız yer alıyor. Onlara belirli emirler
verebiliyoruz. Bu emirler doğrultusunda belli bir yerde duruyorlar, bizi takip
edip çatışmaya giriyorlar. Aslında çoğu oyundan aşina olduğumuz temel basit
emirler var. Ama combat sisteminin gerçek zamanlı ve zamanı durdurma özelliği
olmadığı göz önüne alınırsa, bu durumu çözmek için en ideali.