Merhabalar sevgili MK okuyucusu, haftalık DOTA 2 köşemizde bu haftanın konusu itemlar ve şans.
Evet, biliyorum geçen hafta şans öğesinden bahsedecektim ama malesef yetişteremedim. Sizlerden özür dileyerek hemen şans konusuna girişiyorum. Ortalama bir DOTA 2 maçında küfürlerden ve birbirlerine edilen -gerek latin alfabesinde olsun gerek kiril alfabesinde olsun- hakaretlerden sonra en çok görebileceğiniz şeylerden biri de “OMG LUCKY!” gibi varsayımlardır. İnsanlar kendi hatalarını şansa bağlamayı çok severler. Böylece kendilerini hatanın yükünden kurtarıp başka bir dış gücü suçlarlar. Ama aklınızdan çıkmaması gereken şeyler şudur ki, klavyenizin W tuşunda ve ya farenizin sağ klik tuşunda belirli bir yüzde şans yoktur. Gereksiz yere evreni suçlamayın.
Ama bazenleri de gerekli olabilir bu çoğunluğun yapmayı sevdiği suçlama. DOTA 2'de şans öğesi ne az ne de fazladır. Ortalama bir miktarda vardır ve de iyi oynarsanız o şans öğesi size işlemez. Öncelikle herkesin bildiği şanslardan bahsedelim. Time Lock, Backtrack, Chaos Strike, Coup de Grace, Juxtapose, Butterfly, Heaven's Halberd... Bu listenin her bir öğesi belirli bir yüzde şansa sahiptir. Gerek critler gerekse dodgelar. Lakin bu bizim skillerin açıklamalarında veya itemların açıklamalarında gördüğümüz yüzde şans gerçek veya standart rastgeleleştirme değildir. Aksine pseudo-random sözde-rastgele bir dağıtım söz konusudur. Peki bu ne demek? Gelin Vanguard'ı örnek alalım. Açıklama bize der ki Vanguard %70 şans ile bloklayabilir. Gerçek rastgelede (yani true random) yediğimiz her attack'ın bloklanma şansı %70 idir. Hepsi için ayrı bir zar atılır ve de tutarsa bloklanır. Ama sözde-rastgelede(pseudo-random) her bloklanmayan attack bir sonraki attackın bloklanma şansını arttırır. Böylece az başlayarak yavaşça artan bir şans grafiği elde etmiş oluruz. Bu bizlere daha akıcı bir şans dağılımı verir. 8 tane critten sonra 8 normal hit görme oranımız azalır. Mesela Faceless Void'in her 9 attackından en az (rastgele) biri kesin Time Locklar. Aşağıda iki farklı şans dağıtımı arasındaki farkı görebilirsiniz.
Lakin gerçekleştireceğimiz olayın yüzde şansı arttıkça gerçek ve sözde arasındaki uçurum açılır. Vanguard'ın asıl şansı %60 idir mesela. Juggernaut'un critleme şansı %35 değil %33.6 idir. Sözde rastgeleden dolayı olan bu yüzdelik düşüşler diğer düşük şanslı skillerde veya itemlarda o kadar hissedilmez.
Itemlardan bahsetmişken birazcık da kazandığımız altını nereye harcayacağımızı konuşalım. İstediğiniz takım kombinasyonu ya da formasyonunu kurun, her DOTA 2 maçında belirli herolar belirli rollere bürünürler. Herkesin oynaması gereken bir rol, yapması gereken bir iş vardır. Belirli itemlar belirli rollere özgüdür ve/veya onlarda olunca işler daha bir tıkırında gider. Gelin her takım için önemli olan, atlanmaması gereken itemlardan bahsedelim ve de eşit yetenekdeki iki takımın birbiri üzerinde nasıl üstünlük kurduğunu anlamaya çalışalım.