Konsollar ha öldü ha ölecek derken 2019 yılına geldik. Oyun ve teknoloji dünyası yıllardır geleneksel konsolları öldürüyor. Her yıl “işte konsol katili yeni teknoloji” diye yeni bir teknoloji tanıtılır, bir süre meşgul olunan ama piyasaya giriş hızıyla çıkış hızı aynı olan yeni teknoloji piyasadan silinirken, geleneksel konsollar hasar almadan yollarına devam eder. Hatta sanal gerçeklik sistemleri de bir dönem konsol katili olarak lanse edilmiş, sanal gerçeklik gözlüklerinin birkaç yıl içinde geleneksel konsolların yerini alacağı söylenmişti. Ancak geçen zaman içinde ne artırılmış gerçeklik ne de sanal gerçeklik gözlükleri konsolların yerini alamadı. Hatta geleneksel konsollar bir şekilde sanal gerçeklik ve arttırılmış gerçeklik sistemlerini kendi bünyelerine entegre etmeyi başardı.
Microsoft Hololens ile daha çok artırılmış gerçeklikle ilgilenirken, Sony ise sanal gerçeklik gözlüğüne yatırım yaparak, PlayStation VR’ı hızlı bir şekilde PlayStation 4’e getirmeyi başardı. Yani her iki dev konsol firması da konsolların yerini alacağı söylenen VR ve AR teknolojisini bir şekilde dönüştürüp kendi bünyesine katarak verim almaya çalışıyor. Şimdi yeni bir katil adayımız daha var, yaşanan gelişmelere bakacak olursak bu katil adayı diğerlerinden daha tehlikeli. Bulut tabanlı oyun hizmetleri… Aslında bulut tabanlı hizmetler yeni değil. Nvidia'nın uzun süre üzerinde çalıştığı bulut tabanlı oyun akış servisi Nvidia GeForce Now’dan, daha sonra PlayStation tarafından satın alınan OnLive servisine kadar geçmişte pek çok yayın servisi, geleneksel konsollara ihtiyaç duymayan internet akışı ile hizmet veren bulut tabanlı oyun hizmetleri ile karşımıza çıkmıştı.
Ancak hiçbir servis şimdiye kadar beklenen başarıyı sağlayamadı. Hem yüksek upload, hem de yüksek download internet bağlantısı isteyen servisler, gecikme (lag) nedeniyle kaliteli bir oyun deneyimi sunmaktan uzak kaldılar. Hem PlayStation hem de Xbox tarafı bulut tabanlı servislerin tehlike oluşturabileceğini görmüş olacak ki, iki firma da yıllardır bu alana yatırım yapmaya devam ediyor. Sony, PlayStation Now’a Microsoft ise Azure ve yapay zeka teknolojisine yıllardır büyük yatırım yapıyor. Her iki firma da tehlikeyi uzun zaman önce görüp buna göre konum almış olsalar da,19 Mart’ta taşları yerinden oynatacak bir şey oldu.
Google Partiye Katıldı
Google bulut tabanlı oyun servisi Stadia’yı duyurdu. Peki Stadia nedir? Google Stadia bulut tabanlı, bir stream yani yayın servisidir. Oyunların tarayıcı (Google Chrome) üzerinden oynanabilmesini sağlıyor. Konsola veya başka bir sisteme ihtiyaç duyulmuyor. Google, Ubisoft, Bethesda oyun firmalarıyla anlaşmış durumda. Assassin's Creed: Odyssey şimdiden Stadia'da oynanabiliyor. Yayınlanan videolarda Assassin's Creed: Odyssey'in biraz gecikmeli oynandığı görülebiliyor ama teknoloji gelecek vaat ediyor. Stadia 60 FPS, HDR ve 4K çözünürlük desteği ile dikkat çekiyor.
Sistemin gelişmeye de açık olduğu ve 8K 120 FPS gibi değerlere de gelecek yıllarda çıkabileceği ifade ediliyor. Google’ın Stadia duyurusu beklenenden daha büyük bir etki yarattı. Duyurunun hemen ardından PlayStation, Xbox ve Nintendo hisseleri de düşüşe geçti. Nintendo tarafı sessizliğini korusa da Sony ve Microsoft tarafından biz işimize bakıyoruz anlamına gelen açıklamalar yapıldı. Ancak geçtiğimiz haftalarda yaşanan bir gelişme, Sony ve Microsoft’un Stadia karşısında o kadar da sakin kalınmadığının adeta ispatı oldu.
Sony ve Microsoft el sıkıştı
Sony ve Microsoft yapay zeka ve bulut teknolojilerinin geliştirilmesi konusunda ortaklık anlaşmasına vardı. Bu anlaşmaya göre Sony, PlayStation Now’ın geliştirilmesi için, Microsoft’tan destek alacak. İki şirket, oyun ve içerik akışı hizmetlerini desteklemek için Microsoft Azure'da ortak bulut çözümleri geliştirecek. Ayrıca, Sony'nin oyun ve içerik akışı hizmetleri için mevcut Microsoft Azure platformu kullanılacak.
Sony'nin CEO'su Kenichiro Yoshida; “Uzun yıllar boyunca Microsoft bizim için kilit bir iş ortağı oldu, elbette iki şirket de bazı alanlarda rekabet ediyordu. Gelecekteki bulut çözümlerinin ortak geliştirilmesinin etkileşimli içeriğin gelişimine büyük katkı sağlayacağına inanıyorum” diyerek iki teknoloji devinin adeta Stadia’ya karşı güçlerini birleştirdiğini açıkladı. Kim derdi ki Sony ve Microsoft bir gün ortaklık yapacak diye. Stadia’nın gerçekten de önemli bir etki yaptığı kesin.
Bu bilgiler ışığında şimdi gelelim asıl sorumuza. Geleneksel konsollar ölecek mi? Kanımca geleneksel konsollar gelecek nesilde ölmeyecek. Ancak gelecek nesil ile birlikte büyük bir değişimin de yaşanacağı bir gerçek. Bir sonraki neslin ömrü 6-7 yıl sürmeyebilir. PlayStation Now ve Microsoft’un muhtemelen E3 2019'da duyuracağı Stream odaklı bulut tabanlı oyun servisi iki firmanın Stadia karşısındaki kozları olacak. Olmak da zorunda! Google karşısında her iki firmanın geleneksel konsollarla bulut tabanlı servislerin iç içe geçtiği bir çözüm üretmesi gerekiyor.
Hibrit konsol dönemi gelecek nesille başlayacak gibi görünüyor. Ancak sonraki nesillerde oyunculuğun, bulut tabanlı oyun hizmetlerine, Netflix benzeri abonelik yöntemi ile işleyen oyun servislerine evrileceğini düşünüyorum. Henüz dünya genelinde internet altyapılarının bulut servislerin düzgün çalışmasına imkan verecek kadar yeterli olmadığı bir gerçek. Hele bizim ülkemizde yayın üzerinden oyun oynamak bir hayal. Büyük firmalar da bunun farkında. Tüm dünyaya ulaşamadıktan sonra geleneksel konsolları bir anda kesip atamazlar. Ancak yine de bu dönüşüm bir gün tamamlanacak.
Belki Elon Musk’ın küresel internet projesi sayesinde, belki de bambaşka yeni bir teknoloji ortaya çıkınca. Ancak klasik konsol dönemi yakın bir gelecekte sona erecek gibi görünüyor. Belki de konsol diyeceğimiz alet ilerde bir gün sadece bir kontrolcüye dönüşecek. Bekleyip göreceğiz. Siz de fikirlerinizi, katıldığınız ve katılmadığınız kısımları yorumlarda belirtmeyi unutmayın .