Piramitlerdeki kabartmalar gösteriyor ki satranç, yaklaşık 4000 yıllık bir tarihe sahip. M.S. 3. ve 4. yüzyıllarda Hindistan'da "Caturanga(Savaş Taktiği)" adıyla anılan oyunun Avrupa'ya gelişi İspanya üzerinden oldu. Yaklaşık 800 yıldır kuralları değişmeyen satranç için düzenlenen ilk şampiyona 1886'da yapılmıştır. Kazanan Wilhelm Steinitz ayrıca satranç'ı sistematik oynama kavramının da babasıdır. Günümüzde FİDE'nin (Dünya Satranç Fedarasyonu) düzenlediği turnuvanın en son şampiyonu 24 yaşındaki Özbek Rüstem Kasımcanov'dur. Bu turnuvaya organizasyondaki bazı sorunlar nedeniyle Gary Kasparov, Vladimir Kramnik ve Peter Leko gibi dünya çapındaki büyük üstatlar katılmadılar.
1986'dan bu yana tek bir organizasyon olan Dünya Satranç Şampiyonası, 1998'den itibaren biri FİDE'nin diğeri ise Profesyonel Satranççılar Birliğinin yaptığı 2 organizasyona bölünmüştür.
Fritz 8 Satranç gibi kökleri çok eskilere dayanan bir oyunun bilgisayara uyarlanmış versiyonudur. Bir satranç oyunundan ne beklersiniz? Sorusunun cevabı kısa ve nettir: Satranç oynanabiliyorsa o bir satranç oyunudur. Tabii işin yapay zeka kısmıda önemli bir etmen. Fakat yıllardır çıkan tüm satranç oyunlarında yapay zeka zaten hep çok güçlü olmuştur. Fritz 8'de bunlardan biri. Eğer bir satranç tutkunuysanız ve maalesef oynayacak kimse bulamıyorsanız buyrun size Fritz 8. Yaptığınız tüm hamleler oyun tarafından baştan aşağı incelendikten sonra yapılacak hamleler hesaplanıyor. Böylece bir kaç saniye sonra Fritz hamlesini yaptığında; "Ah! ben o açığı nasıl verdim" diye feryatlara başlamanız muhtemel.
Zaten bunun tam tersi olsaydı kolay yenilir yutulur bir oyun olurdu Fritz. Hal böyle olunca da artık işin makyaj kısmınada iyiden iyiye el atan Chessmaster'ın karşısında un ufak olurdu. Mağlum Chessmaster'ın yapımcısı Ubisoft, yapay zekayı fazlasıyla geliştirdikten sonra bir satranç oyununda daha ne yapacağını düşünüp, 10. versiyon için görsellik anlamında büyük geliştirmelere gitti. Fritz'de Chessmaster'a rakip olacak bir görsellik mevcut değil. En azından Chessmaster 10th'de bulunan onlarca satranç taşları ve masalarınına karşı Fritz 8'de sadece 4 adet tema mevcut. Bunların birinin 2 boyutlu, 3b olan diğer ikisinin ise çerçeve içerisinde olduğunu düşünürsek geriye sadece bir tane elle tutulur 3 boyutlu tahta kalıyor. Aynı Chessmaster'daki gibi mevcut oyunda da satranç tahtasını tutup istediğimiz açıyı ayarlayarak oynamak mevcut. Zaten Satranç oyunlarının 3 boyuta geçmesindeki en büyük artıda budur.
64 kare göründüğünden çok daha büyük bir sahadır satranç oyuncusu için. Bir strateji oyunundan beklediğin herşey kolaylıkla sığar bu haritaya. Oyun tahtası dağlar, tepeler, kalelerdir oyuncu için, Piyonlar orduların, Fil, Kale ve Atlar ise komutanlarındır...
Yapay zeka olarak Fritz 8 başarılı fakat Chessmaster kadar değil. Örnek olarak Chessmaster 10th'de yapay zekanın 1 dakikaya yakın düşünme süreleriyle karşılaşmıştım. Oysa Fritz 8'de yaklaşık 10 saniye sürüyor. Tabii bu durum yapay zekanın en akıllı hamleleri yapması konusunda bize kesin bir yargı vermez fakat Chessmaster'da daha fazla zorlandığımı kolaylıkla söyleyebilirim.
Genel olarak bakıldığında eğer Chessmaster 10th'ye sahipseniz Fritz 8'i edinmenize hiç gerek yok. Fritz iyi bir oyun fakat Chessmaster kadar kesinlikle değil. Bu sebeple ikinci tercihten öteye gidemeyen bir yapım olmuş. Oyuna dalıp gerçek hayatı ihmal etmeyin...