F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch, 2021 yılı içerisinde çıkan oyunlar arasında metroidvania tarzındaki oynanışı ve Dieselpunk temalı dünyası ile dikkatimi çeken ilginç bir oyun oldu. Oyunun çıkışına kısa bir süre kala Playstation 5 sürümünü oynayıp incelediğim F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch, 3 Ekim tarihinde Steam üzerinden PC kullanıcılarının da beğenisine sunuldu.
Oyunun incelemesini yaptığım sırada üzerine kurulduğu dünya hakkında bir şeyler yazmış ama daha sonra oynanıştan bahsetmekten fazla üzerinde duramamıştım. Yakın zamanda Steam üzerinde satışa sunulduğunda yapımcıların yayınladığı yeni bilgiler ve Playstation Reddit sayfası üzerinde gerçekleşen A.M.A (Ask Me Anything) etkinliği sayesinde oyunun dünyası hakkında daha fazla bilgi edinme şansı edindim. Bu yazı da F.I.S.T.’in yapımı ve içerdiği dünya hakkındaki bilgileri içerecek.
F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch inceleme
F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch, TiGames’in ilk metroidvania türündeki oyunu. Daha önce VR için çıkardıkları Ancient Amuletor isimli oyunu çıkarmış olan firma, daha önce sektörde çeşitli alanlarda çalışmış kişiler tarafından 2016 yılında kurulmuş. Ekip metroidvania türünün hem yapımcılar hem de oyuncular tarafından sevilen bir tür olduğunun ve bu alanda büyük bir rekabet olduğunun farkında. Yine de iyi bir iş çıkarıp ilerleyen yıllarda da hatırlanacak bir oyun yapmak için işe koyulmuşlar.
Unreal Engine 4 kullanan F.I.S.T. tamamen 3D olarak hazırlanmış ama geleneksel 2D metroidvania temel alınarak yapılmış bir oyun. İlk olarak Temmuz 2020 yılında Playstation 4 platformunda çıkış yapacağı duyurulan oyun benim dikkatimi The Game Awards 2020 içerisinde yayınlanan tanıtım filmi ile çekmişti. Metroidvania türünde bir oyun, kendisine temel aldığı dieselpunk dünya ve ana karakter olarak robotik kol taşıyan bir tavşan var, ilgimi çekmemesi mümkün değil.
Oyuna Torch City adındaki şehirde, bir zamanlar gökyüzünün masmavi olduğu, kürklü halkın doğal hayatta huzurlu bir şekilde yaşadığı zamanlardan yıllar sonra başlıyoruz. Lejyon “gelişim” vaadiyle gelip robot askerler ile gezegeni ele geçirmek istediğinde halk direniyor ve uzun savaşlar veriliyor. Savaşta kazanan taraf Lejyon oluyor, direniş üyeleri farklı yerlere dağılıyor ve dünya oyunda gördüğümüz hale geliyor.
Yapımcı ekip oyunun ilk aşamasında İkinci Dünya Savaşı dönemine yönelmek istemiş. Hikayenin savaş sırasında Şanghay’da geçmesi planlanmış ama bir süre sonra bunun “sıkıcı” olacağını fark etmişler. Bu yüzden hikayeyi baştan yazmaya karar vermişler. Tam bir distopya hikayesi olan F.I.S.T. içerisindeki Torch City’de atmosfere uygun bir şekilde tasarlanmış. Burayı tasarlarken İkinci Dünya Savaşı zamanındaki Şanghay, Hong Kong ve Paris gibi şehirlerden ilham alınmış. Doğu ve Batı öğelerini bir araya getiren şehir, Dieselpunk temasının da eklenmesi ile son halini almış.
Sıkıyönetim altındaki Torch City ve dünyanın geri kalanı çok güzel tasarlanmış. Neredeyse her yanda dikkatinizi çeken ufak tefek ayrıntılar ve sürprizler bulunuyor. Şehrin her yanına asılmış propaganda posterleri, dünyanın tarzına uygun şekilde tasarlanmış ekipmanlar, bir yandan zırhı tamir edip diğer yandan Ray’i temizleyen hızlı kayıt noktaları ve halkın hala normal yaşamı sürdürmeye çalıştığını gösteren ufak detaylar mevcut. Asılı çamaşırlar, sokağa çıkma yasağı başlamadan eve yetişmeye çalışan vatandaşlar, yıpranmış film ve konser afişleri gibi şeyler. Bir de oyun içine gizlenmiş easter eggler var. Hem Çin kültürüne hem de yapımcıların sevdikleri oyunlara (örneğin Bloodborne) gönderme yapan bir sürü sürpriz bulunuyor. Hatta henüz çıkış yapmamış olan Party Animals'a ait bir poster alarak yumruğunuzu Party Animals teması ile özelleştirebiliyorsunuz.
F.I.S.T. incelemesini yaparken “Dieselpunk temasının Zootopia filminin dünyası ile başarılı bir şekilde birleştirilmesi” cümlesini kullanmıştım. Kediler, fareler, ayılar, kızıl pandalar gibi bir sürü farklı hayvanın bir arada yaşadığı dünyada ana karakterimizin tavşan olmasının özel bir sebebi var mı peki? Yapımcılar dünyayı oluştururken ana karakterin hangi hayvan olacağı konusunda farklı seçenekleri değerlendirdiklerini söylüyor. Yapımcılar “Her hayvanın kendi stereotipi bulunuyor ve ana karakterimizin hangi hayvan olacağını buna göre seçtik.” diyor. “Tavşanların nazik ve sevimli hayvanlar oldukları evrensel olarak kabul edilen bir durum. Rayton bu duruma tamamen zıt bir karakter olarak vermek istediğimiz mesajı güzel bir şekilde yansıtıyor.”
Gerçekten de hikayede her hayvan kendi doğasına uygun bir role bürünmüşken, oyundaki tavşanların zıt karakterli olması dikkat çekiyor. Belki de kullandıkları robotların koltuğuna oturabilmek için kestikleri kuyruklarının bu duruma etkisi vardır. Ayrıca Rayton ve Cicero’nun tasarımları sırasında Nicolas Cage’den ilham alındığı, özellikle Face Off (Yüz yüze) filminin etkili olduğunu da belirtmek istiyorum.
F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch hem Playstation hem de PC sürümlerinde gayet iyi yorumlar aldı. Sanat stili güzel, hayvanların yaşadığı dieselpunk dünyası ilgi çekici ve metroidvania severlerin kaçırmak istemeyeceği kadar keyifli bir oynanışı var. Peki oyunun adı neden F.I.S.T. olarak seçilmiş? Yapımcılar oyunun orjinal adının ??(Shadow)??(Torch)?(City) olduğunu söylüyor. Hem Rayton’ın ana silahına dikkati çekmek hem de Torch City adını kullanabilmek için ingilizce ismi bu şekilde seçmişler.
Ti Games şuan oyunun PC sürümünde görünen bazı hatalara el atıp oynanışı daha kullanıcı dostu hale getirecek düzenlemeler üzerinde çalışıyor. PC sürümünü oynarken daha önce eksikliğine değindiğim ulaşım sorunlarının bir miktar çözüldüğünü gördüm. Oyuna daha fazla teleport cihazı eklenmesinin yanı sıra, daha önce bulunmayan kısayollar da açılmış. Zorluğunu hala koruyan oyunun kullanıcı geri dönüşlerini dinleyip bu tür kolaylıklar sunması çok güzel.
Oyundaki diğer karakterlerin hikayelerini ele alan bir DLC planı henüz yok. Şu an için öncelik olası problemleri gidermek olarak belirlenmiş. Bunun ardından “boss rush” gibi modlar ve belki bir “New Game+” modu eklenmesi planlanıyor. Torch City’nin geçmişini ve karşılaştığımız karakterlerin hikayesini biraz daha görmeye hayır demem.
F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch, en az 6 ay süreyle Playstation konsoluna özel olarak yayınlandı. Bu sürenin sonunda diğer konsollara gelip gelmeyeceği hakkında kesin bir açıklama yok. Metroidvania oyunları Nintendo Switch üzerinde elde oynamayı seven birisi olarak, bu oyunu da Switch’de görmek isterim.
Hala daha denemediyseniz F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch, Steam üzerinde 159 TL fiyat etiketi ile satışa sunulmuş durumda. Üstelik ücretsiz demosunu indirip (4 GB) oyunun belli bir kısmını tecrübe edebilirsiniz. Demo oyunun açılan silahlar ile daha da güçlenen combo sistemini tam olarak sunamıyor ama fikir edinmeniz için yeterli olacaktır. Konsolda oynamak isteyen oyuncular 285 TL karşılığında hem Playstation 4 hem de Playstation 5 sürümüne sahip olabiliyor. Torch City’yi en güzel şekilde görmek için oyunun Playstation 5 versiyonunu oynamanız önerilir.