Gariptir ki, unutulmuş türlerin bazıları, günden güne tekrar hatırlanır. Özellikle bulmaca ve refleks isteyen oyunlar, hem küçük yaştaki çocuklar hem de yetişkinler için bir hayli uygundur. Tabii, bulmaca oyunları da kendi aralarında birkaç türe ayrılabiliyor: üçünü birleştir, topu sektir veya gizli objeyi bul tarzında farklı türlerde bulunabiliyor. Fakat öyle bir tür var ki, ismi bile doğru düzgün tanımlanamıyor. 1976'da Atari 2600'e çıkan Breakout, bu tür oyunların ilki oldu ve o zamandan beri bu tür, "Breakout klonu" olarak tabir edildi.
Breakout'da yapmanız gereken aslında çok basitti. Sahip olduğunuz platformdan top atarak (Atari 2600'da daha çok kare denebilir) karşınızdaki hedefleri vurmaya çalışıyordunuz. Hedeflerden seken top size geri dönüyor ve siz de tekrar platformdan sektirmeye çalışıyordunuz. Başta pek de ilgi çekici olmasa da, popülerliğini Taito'nun meşhur Arkanoid serisi ile yakaladı. 1980'lerde Arcade makinelerine çıkan Arkanoid, sonrasında ev konsollarına ve PC/MacOS'lara uyarlandı. Git gide popülerleşen "Breakout klonu" türü, shareware (yani ücretsiz olarak paylaşılan uygulamalar) yapımcılarının dikkatini çekmeyi başarmıştı. 1990'ların başında aşırı popüler olan bu tür, şu ana kadar gelmiş geçmiş en iyi Breakout klonlarından birisini de yaratmıştı: DX-Ball.
Geçmişte ne kadar popüler olsa da, oyuncular şimdi pek bu türe veya bulmaca oyunlarına pek bakmıyor. Mobil oyunları platformunda daha çok dikkat çekmeyi başaran "üçünü birleştir" (Bejewled, Candy Crush ve benzeri oyunlar) türü aslında piyasaya hükmediyor denebilir. Ha, evet, Breakout klonları halen piyasada bulunuyor, fakat oyuncu kitlesi çok az, çünkü kaliteli bir oyun çıkarmak baya bir zor.
Türk bazlı Hero Concept stüdyosu, bunu başarmış gibi gözüküyor. Geçtiğimiz günlerde kapalı beta kodu bana gönderilmiş ve ilk stüdyonun ilk oyun Doughlings: Arcade'in, geçmişte çıkmış olan Breakout klonlarına karşın nasıl olduğu sorulmuştu. Birkaç günlük oynanıştan sonra rahatlıkla söyleyebilirim ki, eski Breakout klonlarının hissini verebiliyor. Doughlings: Arcade, her yaştan insanın alabileceği ve eğlenebileceği sade bir yapım. Alışması da o kadar uzun sürmüyor açıkçası.
Daha önceki Arkanoid, Breakout ve DX-Ball deneyimlerimle beraber Doughlings: Arcade'i karşılaştırdım. Tüm oyunlarda bulunan özel güçler, puan sistemi ve oynanış tamamen aynı olarak Doughlings: Arcade'de bulunuyor, hatta Hero Concept'in kendi hazırladığı ve oyunu farklılaştıracak birkaç özel güç bile eklemiş bulunuyor. Şu ana kadar pek bir sıkıntım bulunduğu söylenemez. Top fiziği, puanlandırma, oynanış ve hız, eski oyunlara karşı biraz yavaş, fakat yine de aşırı yavaş değil. Yani reflekslerinizi halen kullanmanız gerekiyor. Tek problemim ise karakterin, bir nevi platformun, yuvarlak olmasıydı.