Ben bir grafik programcısı olarak şunu rahatlıkla söyleyebilirim: CPU'dan kaynaklı GPU darboğazı oluşmaz. Çok aşırı eski, Pentium 4 falan bir işlemciniz olacak ki o zaman belki.
Darboğaz esas RAM hızı, GPU bant genişliği ve anakart bant genişliği ile alakalıdır.
Bizim aslında bu hesabı yapmıyor olmamız lazım. Eskiden ne güzel marka bilgisayarlar vardı. Ne uyum sorunu vardı ne de başka birşey. Şimdi sanki bilgisayar mühendisiymişiz gibi hesap yaparak sorun yaşamamak istiyoruz. Boş işler bunlar. Biz son kullanıcıyız.
Faydalı bir konu. Darboğaz her sistemde az-çok olabilir ama çok olması sorunlara yol açar. Grafik kartının %100 çalışıp çalışmadığı da test için sağlıklı olmaz, mesela rtx 3090 düşük grafikli bir oyunu %40'ı ile 200-300fps verebilir. İşlemcinin de %100'de çalışmasında bir sakınca yoktur aslında, sadece biraz daha ısınır, 3ds max de hareketli bir sahneyi renderlerken saatlerce %100'de oluyor ama bir sorunla karşılaşmadık. Genelde İşlemciyi çok kullanan oyunlarda daha fazla darboğaz olur. Kabaca bir tarif vermek gerekirse: ekran kartınız rtx 2080ti veya 3090 gibi amiral gemisi değilse, intel i5 4.gen den sonra darboğaz yapmaz. Bir de darboğazı azaltmak için ekran kartını zorlamanız lazım, mesela düşük çözünürlük ve low da açılan oyun gpu güçlüyse-cpu zayıfsa daha fazla darboğaz yapar.
Commodore64 kardeşim donanım bilginiz zayıf biraz gamernexus izlemenizi öneririm .
commodore 6431.12.2020 03:10
İntel 4.gen ile işlem gücü ve nm olarak sıçrama yaptığı için yazdım, dediğiniz sistemde darboğaz olmaması lazım, ramler, anakart, sabitdisk ve kasa sıcaklığına bakmanızda fayda var.
MK Okuru31.12.2020 00:07
intel i5 4.gen den sonra darboğaz yapmaz. bu cümle epey ezber olmuş kardeşim i7 8700k dar boğaz yaşıyorum 1080ti ile 2k da
Arkadaşlar teknik olarak dar boğaz bu anlatılan değil.
Dar boğaz kavramı çok parametrelidir.
Dar boğaz kavramı oyun motoruyla doğrudan ilgilidir.
Spesifik olarak binlerce farklı şekilde dar boğaz yaşanabilir. Bunun doğrudan sizin CPU/GPU seçimlerinizle, bant genişliğinizle dahi dahi ilgisi yoktur.
Bir uygulamada dar boğaza neyin neden olduğu oyun motorunun sunduğu yada frame analizi yapmaya olanak sağlayan profiler yazılımlarıyla ölçülür. Yazılımın alt sistemlerinin hangisinin neye neden olduğunu anlamak bile başlı başına bir iştir.
Her oyun ihtiyacına göre bu alt yazılım sistemlerinin optimize edilmesi gerekebilir. Gerektiğinde kökten yeni şeyler denemek gerekebilir (multithreading, SIMD optimizasyonu, vektörizasyon)
Bunu en iyi hazır oyun motorlarıyla yapılmış amatör oyun geliştiricilerin yaptığı oyunlardaki hantallıktan anlarsınız. Ortalama altı geliştiriciler ya da bünyesinde motoru tanıyan uzman bulundurmayan ekipler genellikle sistemin sunduğu temel sistemleri hiç bir özel ayarlama, yeniden programlama yapmadan kullandıklarından oyunlar en basit işi yaparken bile performans sorunlarıyla boğuşur.
----------------------------
Bu da farklı bir yönü tabi ama yine de darboğaz olarak adlandırılan tam olarak sizin bahsettiğiniz konu değil. Bu, darboğaz sorunu yaşayanların oyun motoru teknolojilerine hakim olması gerektiğini temel alan bir yaklaşım. Burada oyunların kendi içindeki kaynak kullanımlarından ziyade donanımlar arasındaki uyumsuzluk nedeniyle ortaya çıkan darboğaz sorununu anlattım. Bahsettiğiniz durum farklı bir isimle tanımlanabilir. Hatta direkt optimizasyon da diyebiliriz.
i76700k 4.7 oc ve rtx 3080 kart sahibiyim bende 4k için bir darboğaz fazla yok monitörde 2k geçiş yaptım daha 1 hafta oldu bazı oyunlarda %10-15 lik fps kaybı yaşıyorum misal i9 güçlü bir işlemci ile aramda bazen 15 veya 20 fps fark oluyor bazen 5 fps bu değerler için şimdilik işlemci değiştirmem.
rtx 2060-ryzen 5 2600 ve 16 gb ram var skyrim modluyorum belli bir mo sayısından sonra oyun ciddi kasmaya başlıyor hatta fps 20 ler kadar düşüyor kullanıma bakıyorum ram maksimum 9-10 gb kullanıyor işlemcide sorun yok full gidiyor fakat ekran kartı yüzde 30-40 arası çalışıyor ne yapmam lazım
-------------------------
İşlemciniz tam performans çalışırken ekran kartınız %30-40'larda kalıyorsa işlemciniz darboğaz yapıyor demektir. İşlemciye overclock yapabilirsiniz ama bilmiyorsanız hiç kurcalamayın, evdeki bulgurdan olmayın. Yakın zamanda hız aşırtma ile ilgili bir rehber de hazırlayacağım. İkinci opsiyonunuz da anakart slotunuza uygun yeni bir işlemci.
boşuna uğraşmayın o site yanlış yönlendiriyo misal fifada ultrada 130 alıyorum bana 30 fps alırsın diyo cyberpunkta low da 60 alırsın diyo 30 u zor görüyorum yalan dolan...
-----------
Burada Bottleneck Calculator kısmını kullanıyoruz. "Can you run it" kısmını tavsiye etmem. Oyunlar minimum sistem gereksinimlerine sadık kalarak çalışmayı başarabilse o kısım da tutacak ama maalesef, minimum sistem gereksinimleri hiçbir zaman yetmiyor :)
konuya hakim olmayan arkadaşlar için faydalı bir yazı karşim sana bir pc topladım herşeyin en iyisini (en pahalısını) kurduk diyen mahalle arası bilgisayarcılardan koruyacak türden bir yazı kaleme almışsınız teşekkürler.
Darboğaz esas RAM hızı, GPU bant genişliği ve anakart bant genişliği ile alakalıdır.
Dar boğaz kavramı çok parametrelidir.
Dar boğaz kavramı oyun motoruyla doğrudan ilgilidir.
Spesifik olarak binlerce farklı şekilde dar boğaz yaşanabilir. Bunun doğrudan sizin CPU/GPU seçimlerinizle, bant genişliğinizle dahi dahi ilgisi yoktur.
Bir uygulamada dar boğaza neyin neden olduğu oyun motorunun sunduğu yada frame analizi yapmaya olanak sağlayan profiler yazılımlarıyla ölçülür. Yazılımın alt sistemlerinin hangisinin neye neden olduğunu anlamak bile başlı başına bir iştir.
Her oyun ihtiyacına göre bu alt yazılım sistemlerinin optimize edilmesi gerekebilir. Gerektiğinde kökten yeni şeyler denemek gerekebilir (multithreading, SIMD optimizasyonu, vektörizasyon)
Bunu en iyi hazır oyun motorlarıyla yapılmış amatör oyun geliştiricilerin yaptığı oyunlardaki hantallıktan anlarsınız. Ortalama altı geliştiriciler ya da bünyesinde motoru tanıyan uzman bulundurmayan ekipler genellikle sistemin sunduğu temel sistemleri hiç bir özel ayarlama, yeniden programlama yapmadan kullandıklarından oyunlar en basit işi yaparken bile performans sorunlarıyla boğuşur.
----------------------------
Bu da farklı bir yönü tabi ama yine de darboğaz olarak adlandırılan tam olarak sizin bahsettiğiniz konu değil. Bu, darboğaz sorunu yaşayanların oyun motoru teknolojilerine hakim olması gerektiğini temel alan bir yaklaşım. Burada oyunların kendi içindeki kaynak kullanımlarından ziyade donanımlar arasındaki uyumsuzluk nedeniyle ortaya çıkan darboğaz sorununu anlattım. Bahsettiğiniz durum farklı bir isimle tanımlanabilir. Hatta direkt optimizasyon da diyebiliriz.
-------------------------
İşlemciniz tam performans çalışırken ekran kartınız %30-40'larda kalıyorsa işlemciniz darboğaz yapıyor demektir. İşlemciye overclock yapabilirsiniz ama bilmiyorsanız hiç kurcalamayın, evdeki bulgurdan olmayın. Yakın zamanda hız aşırtma ile ilgili bir rehber de hazırlayacağım. İkinci opsiyonunuz da anakart slotunuza uygun yeni bir işlemci.
-----------
Burada Bottleneck Calculator kısmını kullanıyoruz. "Can you run it" kısmını tavsiye etmem. Oyunlar minimum sistem gereksinimlerine sadık kalarak çalışmayı başarabilse o kısım da tutacak ama maalesef, minimum sistem gereksinimleri hiçbir zaman yetmiyor :)