ArtılarOyun önceki versiyonlarına nazaran gayet hızlı gözüküyor. Ayrıca klasik CM arayüzü neredeyse korunmuş.
EksilerKadrolarda hatalar var. Özellikle TSL'de bir çok saçmalık mevcut. Futbolcuların oyundan önceki geçmiş bilgileri silinmiş.
2004/2005 sezonunun beklenen tüm futbol oyunları birbiri ardına piyasaya
çıktı. Fakat aralarında dev bir isim eksikti. Championship Manager serisinin
yeni oyunu CM-5 uzun bir geçikme ile de olsa, en nihayetinde raflardaki yerini
aldı.
1996 Italy ile ilk kez CM serisiyle tanışmıştım. Tabii o dönem 2 boyutlu maç
motoru diye bir şey yok. Hep tekst olarak oynuyorum maçları. Görenler; “ne
buluyorsun bu oyunda?” diyor. Hatta; “oyun mu bu?” diyenlerle de karşılaştım.
Aslında bir bakıma haklıydılar. Championship Manager serisi bir oyun değil
futbol simulasyonuydu. Rakip firmalar, oyunlarında karton gibi futbolcu
çizimleriyle uğraşırlarken, CM tekst olarak maçları tamamen oyuncunun hayal
dünyasında oynatıyordu. Yani spiker korner esnasında; “muhteşem bir kafa golü”
dediğinde, kim bilir aklımızda hangi gerçek futbol maçındaki kafa golünü
düşünüyoruz. Bu durum diğer oyunlarda böyle cereyan etmiyor tabii. Kartondan
yapılmış maket görünümündeki futbolcuların bulunduğu menajerlik oyunlarında,
golü en ince ayrıntısına kadar görebildiğimiz için, hayal gücümüzü kullanmamıza
gerek kalmıyor. Hal böyle olunca CM’nin rakipleri, bir bir gerçekçilikten yoksun
damgası yerken, Sigames’in oyunu göklere çıkartılıyordu.
Ardından yapımcılar bu takdire şayan seriyi 2 boyuta geçirmeye karar verdi.
Büyük yankı uyandıran bu değişim, oyunun hayran kitlesini de ikiye böldü.
Kimileri, 2B CM’yi bitiri derken, bir kısımda en azından futbolcuların ne
yaptıklarını görürüz diyerek büyük bir merakla buluşma gününü beklediler.
Korkulan olmadı. CM 2 boyutlu maç motoruyla sanıldığından daha fazla ilgi
topladı. Yine pozisyonlarda iş hayal gücümüze düşüyordu. Hatta tekst halindeyken
bile bu kadar hayal kurmuyorduk. Artık TV’den izlediğimiz bir futbolcunun oyunda
verdiği kısa bir pası bile izlerken; “o pası şöyle vermiştir” diye monitörün
karşısında düşünür olmuştuk.
Ve ayrılık...
Bilindiği üzere Championship Manager’in yapımcısı Sigames, yayıncı firma Eidos
ile anlaşmazlığa düşüp, ayrıldı. Dataların ortak olarak bölüşülmesine karşın
Sigames ayrılıktan hiç etkilenmediğini gösterip, Football Manager 2005’i
piyasaya sürdü. Eidos ise Beatiful Game Studios ile beraber CM’nin yapımcı
koltuğuna oturup, bir demo yayınladılar. Tam manasıyla FM’nin altında ezilecek
bir yapıma imza atacakları, demo’da gördüklerimizden sonra iyice zihinlere
kazındı.
Oyunun çoktan çıkmış olması gereken bir zamanda demo’yu yayınlayan Eidos,
yaklaşık 4 ay sonrada CM’nin tamamlanmış versiyonunu biz kullanıcılara sundu.
Demo’dan akılda kalan bir çok eksi yön mevcut. Kadrolardan tutun, 2B maç
motoruna kadar bir çok kısmında hatalar bulunan CM’nin, bakalım tam sürümü
nelerle geliyor?
Bir menajerin günlüğü
Sabırların tükendiği bir noktada buluştuğumuz CM-5’i yüklerken; “acaba FM’den
daha iyi bir oyun yapmış olabilirler mi?” diye düşünüp durdum. Aklımda bir çok
“acaba”lı soru dolaşırken, yükleme işlemi tamamlanmıştı. CM-5 ikonuna tıklayıp,
aylardır süren merakıma son noktayı koyuyordum. Oyun açılmıştı ve karşımda şık
bir menü tasarımı vardı. Hemen options’a girdim. Eskiye nazaran daha ayrıntısız
hazırlanmış options menüsünde, ilk aklıma gelen para birimlerinde Yeni Türk
Lirasını görmekti. Fakat bırakın YTL’yi eski TL bile para birimleri arasından
kaldırılmış. Geriye sadece 5 adet para birimi bırakılmış. Eskiden onlarca farklı
para birimi oyunda kullanılıyorken, şimdi neden böylesine bir kısıtlamaya
gidilmiş; bir anlam veremedim doğrusu. Görünen o ki YTL’yi, sene sonunda yeni
versiyonu çıkacak olan Football Manager’da göreceğiz.