ArtılarYeni nesile yakışan grafikler ve çevre tasarımı, harika hasar sistemi ve kaza sahneleri, adrenalin dolu eğlenceli yarış seçenekleri, harikulade motor ve çarpışma sesleri, online desteği
EksilerYarışlarda yardımcı bir yön oku olmaması, yarışlara girmek için kısa bir yol olmaması, Crash modu yok
"Yazı için Ertunga Gündüz'e teşekkür ederiz."
Criterion Games'in yarattığı ve 2001'de ilk olarak PS2'de gördüğümüz, bir
sonraki sene de Xbox ile GC konsollarına çıkan ve daha sonraki serileriyle
oyuncuları kendine bağlayan, çılgın yarış oyunu Burnout'ın sonuncusu, Paradise
alt ismiyle yeni nesil konsollarımızda sonunda oyunseverlerle buluştu. İlk
çıktığı zamandan beri müthiş ilgi çeken, hatta ikinci oyunu için yapılan bir
araştırmada oyun oynamayı sevmeyen insanlara bile fikir değiştirten, klasik
arcade yarış oyunlarının aksine eğlenceyi ön planda tutan bu oyunu PlayStation
3'de oynamak ayrı bir zevk haline gelmiş.
Yeni nesildeki, eski nimetler
Yeni nesil konsollar deyince insan doğal olarak ilk önce grafiğe bakıyor. Bu
yüzden oyunun sahip olduğu görsellikten başlayalım. Criterion, ilk çıkardığı
kötü grafikli Burnout'dan sonra diğer serilerde grafik olayını daha ciddiye
almaya başladı. Her ne kadar zevkli olsa da ilk oyundaki detaysız ve özensiz
görünen araç ve çevre onları da etkilemiş olacak ki, ikinci yapımla beraber
grafikler her Burnout oyununda gelişti. Yeni nesil konsolların sunduğu güç ile
bu sefer grafikleri arcade türündeki yarış oyunları içinde en iyisi diyebiliriz,
hatta araç modellemeleri bence çok başarılı olmuş. Her zaman grafikleriyle ön
planda olan NFS serisinin son üyesi Pro Street'in çok üstünde araç modellemesine
sahip Burnout: Paradise. Bunun dışında çevre de oldukça gelişmiş, her
ayrıntısına kadar düşünülmüş büyük bir şehir yaratılmış ve gayet de başarılı bir
iş çıkmış ortaya. Açıkçası Criterion grafik konusunda bayağı bir çalışmış, bunu
oyunu oynarken girdiğiniz her sokaktan çıktığınız her dağ yoluna, son gaz
gittiğiniz tren yolundan topraktan oluşan kestirme yollara kadar şehrin her
köşesinde hissedebiliyorsunuz.
Teknik olarak eksiklikler yok diyemeyiz, kaplamaların çok iyi olduğunu
söyleyemem, ancak oyun çok hızlı olduğundan çok göze batmıyor, fakat doğal
olarak göze batan belirgin bir eksiklik var o da, Anisotropic Filtering (AF).
Bunun dışında PS3'deki Multiplatform oyunların çoğunda göremediğimiz Anti-Alising
(AA) ise, bu oyunda gayet başarılı bir şekilde kullanılmış. Ayrıca bahsetmek
istediğim diğer nokta High Dynamic Range (HDR). Oldukça fazla hatta abartılacak
düzeyde kullanılmış. Çünkü bazı anlar ışık araca öyle yansıyor ki aracın o kısmı
tamamen sararıyor ya da yola vurduğunda yol sapsarı oluyor ve üstüne inanılmaz
derecede gözünüzü rahatsız ediyor. Açıkçası neden bu kadar abartılı olarak
kullanılmış pek anlam veremedim. Grafik konusunda son olarak 720p ve 60FPS
olduğunu ve herhangi bir Framerate sorunu da olmadığını belirteyim. Genel olarak
sahip olduğu görselliğin her oyuncuyu fazlasıyla tatmin edecek düzeyde olduğunu
rahatlıkla söyleyebilirim.
Özünden çıkmak
Burnout'u oynayan herkes oyunun sahip olduğu içerik ve oynanış konusunda az çok
bilgi sahibidir. Zaten oyun PS2'deki Dominator'a kadar hep aynı çizgide
ilerlemiş ve belirgin bir değişiklik olmamıştı. Ancak Dominator ile başlayan
bazı değişiklikler Paradise'a da yansımış. Bu değişikliklerden bahsedeceğim ama
önce değişmeyen özelliklerden başlayalım.