Çin işi Japon işi, sıra bekleyen binlerce kişi...
Devasa online oyunlar yıllardır pek çok oyuncunun hayatının ayrılmaz bir parçası haline gelmiş durumda. Ultima Online ile başlayan bu macera, World of Warcraft'ın bundan yaklaşık 10 yıl evvel piyasaya sürülmesiyle birlikte çok daha fazla oyuncuya hitap etmeye başladı. World of Warcraft ile birlikte çok fazla oyunsever, devasa online oyun evrenine adım atmış oldu ve pek çoğu zaten kendisini bu dünyadan bir daha da koparamadı. Aradan yıllar geçti, World of Warcraft yavaş yavaş vadesini doldurmaya başladı ve bu süre içerisinde pek çok devasa online oyun piyasaya sürüldü. Tabi bu oyunların pek çoğu istediği başarıyı yakalayamadı ve zaten bu durum oldukça normaldi, World of Warcraft gibi bir rakipleri varken işler gerçekten zordu.
Elbette World of Warcraft'ın ardından çıkıp, başarıyı yakalayan devasa online oyunlar da yok değil. Guild Wars, Guild Wars 2, Aion ve Final Fantasy XIV: A Realm Reborn gibi oyunlar oldukça başarılı çıkışlar yaptı. Ayı zamanda bu yapımlar halen daha yüksek bir oyuncu sayısına sahip durumdalar. Özellikle Guild Wars 2 ve Final Fantasy XIV: A Realm Reborn gerçekten büyük bir başarı elde etmiş durumda olan iki oyun olmayı başardı.
Bu saydığım oyunların arasında bir oyun daha piyasaya çıkmıştı. Rift isimli bu oyun, Trion Worlds tarafından geliştirilmiş ve 2011 yılında piyasaya sürülmüştü. Peki Rift kaliteli bir yapım mıydı? Aslına bakarsak kendi içerisinde hoş detaylara, farklılıklara sahip bir oyun yapısına sahipti ve kesinlikle kötü bir oyun değildi. Fakat oyunun oldukça World of Warcraft'a benzemesi pek çok oyuncu için; "World of Warcraft oynarım daha iyi!" gibi bir durum yarattı. Bunun dışında Rift adına yapılan en büyük hata, Trion Worlds'ün oyunun piyasa sürülmeden önce yapmış olduğu enteresan reklam sloganıydı. "We're not in Azeroth anymore" bu nasıl bir reklamdır? Bu reklamı Rift'in sitesinde gördüğüm günden beri unutamıyorum. Nasıl bir güven, nasıl bir iddiadır bu? Hala anlam verebilmiş değilim... Eğer bir yapımı (hele ki bu World of Warcraft ise) hedef alarak piyasaya oyun sunuyorsan, hedef aldığın yapımdan çok daha başarılı bir sonuç elde etmiş olman gerekir değil mi?
Sonuç olarak baktığımızda Rift, çıkışından bir kaç ay sonra kaderini zaten belli etmişti. Tek bir sunucuyu anca doldurabilecek sayıda oyuncuyla baş başa kalan Trion Worlds, sanırım bu durumdan iyi bir ders çıkartmayı başarmıştır. Elbette ki bizim konumuz Rift yada başka devasa online oyunlar değil. Masaya yatıracağımız tek bir devasa online oyun var. ArcheAge!
Yenilik iyidirArcheAge, takip edenlerinin ve bekleyenlerinin zaten bildiği üzere yaklaşık olarak 2 sene önce Kore'de XL Games tarafından piyasaya sürülmüş bir devasa online oyundu. Oyuncular uzun bir süre boyunca oyunun EU ve NA sürümlerini hangi firmanın geliştireceğini merak ettiler. ArcheAge'in Kore çıkışından yaklaşık bir sene sonra Trion Worlds, oyunu EU ve NA'ya getireceğini duyurdu. Sandbox devasa online oyun severler bu haberin ardından büyük bir heyecana kapıldı. EU ve NA versiyonu için heyecanla bekleyen oyuncular varken, oyunun Kore versiyonu için durumlar hiç açıcı şekilde ilerlemiyordu. ArcheAge Kore'de günden güne oyuncu kayıpları yaşamaktaydı.
Şimdiyse yapım EU ve NA versiyonlarıyla oyuncuların karşısına çıkmış durumda. Peki Trion Worlds oyunun lokalizasyon işlemlerinde başarılı olabildi mi? Oyun Kore'de yaşadığı zor durumların ardından EU ve NA'da nasıl bir başarı elde edecek? Şimdi isterseniz bu soruların yanıtlarına birlikte bakalım.