Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp inceleme

Talha Aynacı 22.04.2023 - 17:23
Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp inceleme içeriğimizde eski bir klasiğin yenilenmiş haline göz atıyoruz.
Platformlar Nintendo Switch
Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp inceleme
  • Yapımcı - Yayıncı WayForward - Nintendo
  • Çoklu Oyuncu: Yok
  • Oyun Türü: Sıra Tabanlı Strateji
Merlin Puanı 78
18 Kişi Oyladı
Okur Ortalaması%66
Artılar + 2 enfes GBA efsanesi tek pakette
+ Sunumdaki renkli ve eğlenceli yapı
+ Günümüz standartları için rahat erişilebilirlik
+ Öğrenmesi kolay savaş sistemi
+ Gelişen ve değişen galibiyet şartları
+ Vakit geçirilebilecek ek modlar
Eksiler - 3B grafikler ucuz duruyor
- Temel olarak orijinal oyunla benzer oynanış

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp inceleme: Kabul ediyorum. Bu Remake, Remastered, Definitive Edition konularında iki yüzlüyüm biraz. Bir yeniden yapım duyurusuna “ya ne gerek var kardeşim!” diye çıkışıyorum, diğerine “ooooooo süpeeeer, çıksın da oynayalım!” diye çıldırıyor.

Ama The Last of Us gibi eskimemiş bir oyuna güncelleme yapmakla, 15 yıldır devamı gelmeyen bir oyunu yenilemenin oyuncu üzerinde farklı etkileri olacaktır takdir edersiniz. 

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp inceleme / Nintendo Switch

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp inceleme

Nintendo'nun 1988 yılında, ta NES döneminde Famicom Wars adıyla tanınan strateji RPG oyunu Gameboy Advance’de Advance Wars adıyla tekrar oyuncularla buluşmuş (Advance Wars & Advance Wars 2: Black Hole Rising) ve Nintendo DS’de yayınlanan son 2 oyunu (Advance Wars: Dual Strike & Days of Ruin) sonrası uzun yıllar sessizliğini korumuştu. Öte yandan oyunun geliştiricisi Intelligent System, Fire Emblem serisiyle büyük bir başarı elde etti yakın zamanda. 

Nintendo Switch için elden geçirip güncellenen GBA’nın enfes sıra tabanlı strateji oyunları Advance Wars & Advance Wars 2: Black Hole Rising’in tek pakette buluştuğu Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp uzunca süredir merakla beklediğim bir paketti. Tematik benzerliklerden ötürü Rusya’nın Ukrayna’yı işgal etmesi nedeniyle çıkışı epey geciken yenilenmiş sürüm, 15 yıllık bir hasreti sonlandırıyor!

Neredeyse her sıra tabanlı strateji oyununda olduğu gibi satranç tahtasına benzer, karelerden oluşan bir savaş alanında; yine satranç taşlarına benzer biçimde her birimin farklı bir yetenekle öne çıktığı bir oyun alanımız var Advance Wars’da. Açılış saati ve ilk bir kaç görevde sade, basit hatta sığ görünen yapısı ilerleyen saatlerde oyuncuyu tatmin edecek ve zorlayacak bir seviyeye ulaşıyor.

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp incelemesi

Burada önemli bir ayrıntının altını ısrarla, şiddetle, ehemmiyetle çizmem gerek. Advance Wars serisinin alameti farikası, GBA gib kısıtlı donanıma sahip bir konsolda olabilecek en derin oynanışı sunuyor olmasıydı. Demem o ki bu oyunları masaüstü konsol, hele hele PC’deki bir strateji oyunuyla kıyaslamak anlamsız olur. Advance Wars, kısıtlı donanım üzerinde öyle etkileyici bir oynanış derinliği sunuyordu ki X-COM serisinin babası Julian Gollop gaza gelip, “ula bu el konsolunda nasıl yapmış adamlar bunu, dur ben de yapacam!” diyerek Rebelstar: Tactical Command adında bir oyun geliştirdi GBA için. 

Oyunun hikayesi

İki oyunu bir arada barındıran Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp hoş bir arayüzün eşlik ettiği renkli, eğlenceli, kaliteli çizimlerle betimlenmiş animasyonlarıyla çekici bir hikaye sunumuna sahip. Bazı önemli diyaloglar seslendirilerek bu renkli ve canlı sunum desteklenmiş. 

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp ön inceleme yazısında da belirttiğim üzere hikaye Advance Wars’da amaçtan çok araç hizmeti görüyor. Takip etmesi eğlenceli basit ve eğlenceli. Her ne kadar savaş temalı bir oyun olsa da muharebeyi sert mizaçla anlatan bir oyun değil. Komşusu Blue Moon’un toprakları işgal etmesi ile başlayan savaşta Orange Star adlı ulusun ordusunu farklı kumandalarla yöneterek hikayede yaşanacak olaylara eşlik ediyorsunuz.

Harita yapısına bakınca Blue Moon’un Rusya bölgesi, Orange Star’ın da bir Doğru Avrupa olduğunu anlamak işten bile değil. Ve Nintendo bu oyunu 20 yıl önce yapmış! Bu sebeple oyun çıkışından önce defalarca ertelenerek beklenen çıkış tarihinden 2 sene geç buluştu oyuncularla.

Advance Wars 1+2 inceleme

GBA’da sprite grafiklerlerle betimlenen savaş alanı yenilenen pakette yerini “plastik gibi görünen”  3 boyutlu bir sanat tasarımına bırakmış. Acaba nostaljinin yeline mi kapılıyoruz, yoksa eski grafikler daha mı etkileyiciydi diye yanılmamak için açıp, eski grafiklere şöyle bir göz gezdirdim. Dönemine ve çıktığı donanımın limitlerine göre Advance Wars başarılı bir iş çıkarmış ve savaşları anlamlandıracak ufak ayrıntıları dahi es geçmemiş.

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp, orijinalinin dönemi için yaptıklarına kıyasla ucuz görünen bir geliştirme olmuş. Ufak ayrıntılar halen var ama genel görsel tarzı, saatler sonra bile sindiremedi gözlerim. Keşke bu görsel tarz yerine Square Enix’in eski oyunlarının grafiklerini güncelleme yöntemi olan HD-2D kullanılsaymış. 

Müzikler konusunda yapılan güncellemeyi beğendim. Serinin ikon parçalarından olana Andy’s Theme mesela; 20 yıl önceki gibi kıpır kıpır, etkileyici ve bana Rock müziğin baş tacı olduğu zamanları hatırlattı bir kez daha. 

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp Switch inceleme

Fire Emblem’in geliştiricisi tarafından yapıldığı için Advance Wars’a basitçe Fire Emblem’ın farklı bir varyasyonu gözüyle bakılıyor. Oysa Advance Wars, Fire Emblem’le tür olarak paylaşabileceği bazı benzerlikler taşısa da savaş kuralları, görev dizaynı ve zafer etme şartları tamamen değişiyor. Oynanış tarafında temel dinamikler aynen korunurken erişim rahatlığı sağlanacak geliştirmelere imza atılmış. Her an erişebileceğiniz rehber oyunun kuralları ve detaylarıyla ilgili her ayrıntıyı sunarak hafızanızı tazelemenize yardımcı oluyor. 

İncelemenin başında bahsettiğim üzere, Advance Wars basit bir oynanışa sahip görünen ama her bölümde, görev tasarımı ve galip gelme şartlarıyla gelişip değişen yapısıyla ilginç olmayı başaran bir strateji oyunu. Kareler halinde oluşturulan savaş alanında ünitelerinizin yetenekleri kadar coğrafi konum ve hatta ele geçirdiğiniz bölgeler dahi savaşın gidişatında büyük bir etkiye sahip. Misal, tanklarınızı düz, korunaksız bir arazide savaştırırsanız ek bir defans olmaksızın düşmanla burun buruna gelmiş oluyorsunuz.

Öte yandan ormanlık alanlara ya da şehre girince tanklarınız için haneye ek defans gücü yazılıyor ve biriminizin yok edilmesi zorlaştırılıyor. Ya da piyadelerinizi tepeye çıkararak hedef alınması güç bir noktadan düşmana saldırı düzenleyebiliyorsunuz. Mesela personel taşıma aracı arazide 3 kare ilerleyebiliyorken, asfalt yolda ulaşımı 6 kareye çıkıyor… Tüm bu du detaylar başarılı arayüz ile oyuncuya ulaştırılıyor. Haritanın her bir karesinde hangi bölge ne gibi avantaj ya da dezavantajlara sahip görebiliyorsunuz. 

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp inceleme

Advance Wars’da zafere giden yolda ikmal kilit bir rol oynuyor. Tüm araçlarınızın ve piyadelerinizin belli miktarda erzağı, yakıtı ve mühimmatı var. Bunlar savaş esnasında yol alırken ve saldırıya geçerken harcanıyor. Araçlarınzın savaş dışı kalmaması için ikmal sağlayan personel taşıma aracığı gibi vasıtalarla ya da yalnızca piyadeler yoluyla ele geçirebildiğiniz şehirlerde bir kaç tur bekleyerek ikmali sağlayabiliyorsunuz. Ele geçirdiğiniz bölgeler aynı zamanda birimlerinizin de yenilenmesini sağlıyor.

Askeri birimler, türlerine bağlı olarak belli bir sayıda bir arada bulunuyorlar. Mesela bir piyade birimi savaşa başladığında 10 kişilik bir ekip oluyor ya da bir helikopter birimi 5 araçtan oluşuyor veya bomba atar bir uçak tek birim olarak temsil ediliyor. Hasar aldıkça enerjisi düşen birimler kayıp da vermeye başlıyor.

10 birimlik piyade tek saldırıda 5-6’ya düşüyor; hatta taş-kağıt- makas sisteminin öne çıktığı savaş sisteminde doğru bir saldırı yöntemiyle tek turda o birimi ortadan kaldırabiliyorsunuz. Haritadan silenen birime çare yok ama kayıp vermiş üniteleriniz size ait binalarda bekleyerek mühimmal ve yakıt ikmali yanı sıra takviyeyle yeniden gücüne kavuşuyor.

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp inceleme

Advance Wars, elindekilerle çekici bir strateji oyunu olmayı başarıyor. Bazı haritalarda savaşa başladığınız ünitelerinizle zafer elde etmeniz isteniyor, bazı bölümlerde üretim fabrikaları ile her turda gelen kaynak para limitinize bağlı ordunuzu genişletebiliyorsunuz. Bazı haritalar sisli olduğu için ilerlerken aniden planlamadığınız biçimde düşmanla burun buruna gelebiliyorsunuz.

Birinde tamamen düşman birimlerini haritadan silerek zafer elde ediyorsunuz bazense birim olarak daha güçlü olan düşmanın genel merkezini ele geçirerek galibiyet elde ediyorsunuz.  Bir diğerindeyse amaç düşmandan önce haritaya konuşlanmış 12 bölgeyi ele geçirmeniz isteniyor. Sürekli değişen senaryo ve oyuna adım adım eklenen yeni ünite ve savaş kurallarıyla oyun sonuna değin temposunu ve çekiciliğini yitirmiyor Advance Wars. Advance Wars 2: Black Hole Rising’de ünite çeşitliliği ve harita değişkenliğiyle daha da derin bir içerik bekliyor oyuncuları.

Sıra tabanlı oyunlarda bir yerden sonra animasyonları beklemek vakit kaybı gibi hissettirebiliyor. Bu alanda yenilenen paket pek çok farklı seçenek sunmuş. Kendi birimlerinizin animasyonlarını, düşman animasyonlarını, bu animasyonlar içinde dilerseniz savaş dilerseniz ele geçir gibi farkl kategorilerde animasyonları tek tek kapatmak mümkün. Fire Emblem’a getirilmiş tek tuşla savaşları hızlandırma modu da gelmiş. Tetik tuşuna basılı tutarak karşılaşmaları hızlıca ileri sarma imkanı da verilmiş.

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp inceleme

Yenilenen paket kendi haritalarınızı tasarlayıp paylaşabileceğiniz bir mod; arkadaş, eş, dost ile yan yana oynayabilmeniz için yerel co-op ve online kapışabileceğiniz bir diğer moda sahip. Bölümlerde zafer elde ettikçe kazandığınız para birimiyle de oyuniçi mağazadan müzik albümü, sanat tasarımı ve benzeri koleksiyonluk eşyaları açabiliyorsunuz. Ya da hikaye modu bittikten sonra kendinizi farklı zorluklarda sınamak isterseniz kesinlikle tatmin olacağınız War Room moduna saatlerinizi gömebilirsiniz.

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp hasretle beklediğim serinin “geri dönme ihtimaline” karşı atılmış ilk önemli adım. GBA’daki oyunlar üzerine günümüz erişebilirlik standartlarında iyi bir iş çıkarılmış; temel oynanış dinamikleri korunmuş.

Üzerinden geçen 20 yılın ardından bu yenilenen sürümün, orijinal oyunların sahip olduğu etkileyiciliğin benzerine sahip olduğunu söylemek imkansız. Fakat Nintendo Switch’i götürdüğünüz her yerde derinlere dalabileceğiniz, taşınabilir konsol yapısına uygun eğlenceli bir yapım Advance Wars. 

Yorumlar 2
MK Okuru
MK Okuru 3.12.2024 20:21
Kalan Karakter: 300 Gönder
MK Okuru
MK Okuru 26.04.2023 11:49
Üst kalite mobil oyun tarzında olmuş.Eski grafiklerde gayet hoşdu.Şimdikilerde güzel fakat biraz plastik gibi duruyor.En iyi özelliği çevrimiçi arkadaşlar ile kapışmak olmuş bence.Eski oyundan hiçbir özellik kaybetmemesi de çok hoş olmuş orijinaline sadık kalınmış.Talha abi güzel inceleme??
Kalan Karakter: 300 Gönder
MK Okuru
MK Okuru 24.04.2023 20:55
Güzel inceleme olmuş ellerine sağlık
Kalan Karakter: 300 Gönder
Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp inceleme
İlginizi Çekebilir