Halo 5: Guardians

Platformlar XBox One
Halo 5: Guardians
  • Yapımcı - Yayıncı 343 Industries - Microsoft
  • Çoklu Oyuncu: Var
  • Oyun Türü: First Person Shooter
Merlin Puanı 85
Artılar Eklenen yeni Spartan hareketleri çok sağlam. Çoklu oyuncu modu inanılmaz eğlenceli. İlerleme hissiyatı zirvede. Grafikler görsel şölen yaşatıyor. Kare saniye hızı tatmin edici
Eksiler Senaryo modu olmamış. Master Chief'in oyundaki rolü skandal gibi. Takım arkadaşlarımızın yapay zekası berbat. Yeni kart sistemi ödeme konusunda tedirgin edici
Özel İnceleme
Emin Çıtak 30.10.2015 - 12:47
343 Industries seriye kendi imzasını atmak isterse...
Elinizdeki oyun gerçek bir efsane olduğunda insan nasıl başlayacağını bilemiyor. Halo hakkında konuşmak kolay ama oyun sektörünü tamamen değiştiren bir oyunu nasıl en iyi şekilde size aktarabilirim?

Halo 2001 yılında piyasaya çıktığında sadece Xbox'ı özel bir konsol haline getirmedi, aynı zamanda FPS oyunlarında çığır açtı. Öncelikle -daha önce defalarca söylemiş olduğum gibi- Halo: Combat Evolved çok önemli bir şeyi kanıtladı; konsollarda FPS oynamak gayet mümkündü. Sadece bu da değil, daha ortada Battlefield yokken, geniş alanlar, araçlı çoklu oyuncu modu ve tüm bu özelliklerin üzerinde kaymak olan harika bir senaryo modu ekledi.

Bungie şüphesiz ki Half-Life'tan sonra gelen en önemli FPS oyununa imza atmıştı. Halo önemli bir seriydi ve Microsoft da oyunun basitleşmesine hiçbir zaman izin vermedi. Her zaman en yukarıya oynadı ve Bungie'nin Halo: Reach ile vedasına kadar her zaman yılın oyunu olmaya aday oldu.

Öncelikle bize yalan söylediler. HEPİMİZE!
Gönül isterdi ki Bungie asla Halo'yu bırakmasın. Ama oyun dünyası çok nadiren insaflıdır. Ekip Halo: Reach'in ardından Micsoft'tan ayrıldı ve yılların birikimini başka bir konsol oyununa aktardı. Destiny  geçtiğimiz ay çıkan The Taken King ile birlikte çıkış yakalarken, sıra Halo serisinin yeni sahibi 343 Industries'e geldi.

343 Industries daha önce Halo: Combat Evolved'un re-make projesinde görev almıştı. Ardından Xbox 360'ın son büyük oyunu Halo 4'ü hazırladılar. Halo 4 kesinlikle başarılı bir oyundu ama ilk kez Halo'nun puanlarının düşmesine neden olmuştu. Gerçi 2-3 puanlık bir düşüş ne kadar kötü olabilir ki?

Adamın dibi keşke oyunda daha fazla görünseymiş.
Sıra geldi Gardiyanlara. Buram buram Destiny göndermeleriyle dolu olan Halo 5, aynı zamanda 343 Industries'in Bungie'ye son bir selamı. Çünkü yeni ekip Bungie'nin Halo'sunu değil kendi oyunlarını yapmak istiyordu. Halo 4 bu yönde arada kalmış bir yapım olsa da Halo 5: Guardians kesinlikle kendi çizgisinde ilerliyor.

Ha, bu ilerleme bazı noktalarda Bungie'yi mumla aramamıza neden olsa da bazı noktalarda eskisinden bile daha eğlenceli oluyor.

Öncelikle bize yalan söylediler. HEPİMİZE! Bir yıldır sürdürülen viralin doğru olmadığını içten içe biliyordum ama "onu" görmeden asla emin olamayacaktım. Bize Master Chief'in öldüğünü söylediler. Fragmanlarda hep Osiris'i gösterdiler. Hep Chief'i geri plana attılar. Dev adamı gayet güzel bir şekilde sakladılar. Hayır, bir de utanmadan gidip, adamın ölümünü anlatan bir fragman yayımladılar. Eğer son çıkış fragmanı olmasaydı inanın "Aha gitti dağ gibi adam." diye kendi kendime hayıflanacaktım. Neyse ki Master Chief tüm ihtişamıyla Halo 5: Guardians'tan rol çalmayı başarıyor.

Rol çalma derken? Evet, ilk kez bir Halo oyununda ana karakterimiz Master Chief değil. Hatta bu sizi üzecek kadar büyük bir değişiklik. Bungie daha önceleri Halo için Locke'u ana karakter olarak düşünmüş ama asla böyle bir oyun geliştirmemişti. Dünya üzerindeki en karizmatik adamın yerini alamayacağını elbette biliyorlardı. 343'se bunu başarmak için elinden geleni yapmış ama John-117'nin Halo 5'e etkisi gerçekten minimal ölçüde tutulmuş.
Eğer daha önce Halo oynamadıysanız sizin için pek bir önem teşkil edeceğini sanmıyorum. Halo 5'in senaryo modu tıpkı Call of Duty oyunları gibi tadında bir aksiyon/eğlence dengesi tuttursa da bazı şeylerin yokluğunu çok net hissediyorsunuz. Master Chief'in böylesine bir oyun dünyası ikonu olmasını sağlayan tüm Halo felsefesi, hikaye anlatımı ve hatta oynanışı çöpe atılmış durumda. Halo 5: Guardians senaryo modunda günümüze ayak uydurmak için çok fazla şeyden vazgeçiyor. Bir Halo oyununda Master Chief'in başrolde olmaması bile yeterince büyük bir sorunken, "Av" konseptinin oyuna yedirilememiş olması, her bölümde sürekli bir şeylerin havada kalması rahatsız edici bir durum.

Spartan'ların neden ayrı düştüğü, John-117'nin nasıl Rogue konumuna geçtiği, Locke'un hırsı... Bunların hiçbiri tam manasıyla cevap bulamıyor. Üstüne bir de Borderlands bozması oynanış gelince Halo'nun büyük umutla beklenen senaryosu buhar olup uçuyor.

Senaryonun aksine Halo 5 çoklu oyuncu modunda parıldıyor.
Yanlış anlamayın. Halo 5'in senaryo modu yine de eğlenceli ama yeni co-op modeli ve onunla gelen mekanikler atmosferi ciddi ölçüde baltalıyor. Önceden de böyle bir durum vardı. Bazı oyunlara co-op gerçekten yakışmıyor. Halo'nun çoklu oyuncu desteğini ekstra oyun bölümleriyle sağlaması gerekiyor. Bir arkadaşınızla sohbet ederken, aynı zamanda oyun deneyimine gömülmeniz, karakterinizle empati kurmanız neredeyse imkansız. Senaryo co-op olacak, oyun satacak diye bazı geleneklerden feragat edilmesi rahatsız edici.

Oynanış olarak da bazı sıkıntılar mevcut. Senaryo modunda ölmek diye bir şey yok. Eğer düşük zorluk seviyesinde oynuyorsanız canınız tükendiği anda yere çöküyorsunuz. Ardından bir arkadaşınız veya yapay zeka anında gelip sizi ayağa kaldırıyor. Düşük zorluk seviyelerinde ölmeden oyunu  bitirmeniz bile mümkün. Zor moda geçtiğinizdeyse bu sefer yapay zeka ile oynamak çıldırtıcı bir seviyede oluyor.

Halo 5, senaryo modunda günümüze ayak uydurmak için çok fazla şeyden vazgeçiyor.
Halo 5 canlandırma mekaniğine güvenerek düşmanları hayli öldürücü hale getirmiş. Düşman grupları kısa bir süre içinde sizi çevreleyebiliyor ve canınızı anında tüketebiliyor. Böyle bir durumda yapay zekaya "beni kurtar" emri verdiğinizde sizi çatışmaya geri getirmelerini bekliyorsunuz. Başlarda olay sorunsuz işliyor ama oyun ilerledikçe AI dostlarınız saçmalamaya başlıyor. Bir türlü yanınıza gelemiyorlar ve öyle kalıyorsunuz. Duvara takılanlar mı dersiniz, siper almadan gelip düşenler mi? Ne ararsanız var. Tüm bunların üstüne Master Chief'i topu topu 3 bölümde görmek eklenince Halo 5: Guardians'ın senaryo modu işkenceye dönüşüyor.

Bu demek değil ki Halo 5'in bize sunduğu şeyler hep kötü. Halo 5 anlatımda ve konseptteki sıkıntılarını bambaşka yönleriyle ikame etmeyi başarıyor. Bunlardan en önemlisi Aim-Down-Sight ve yeni hareket kabiliyetleri olarak ön plana çıkıyor. ADS olarak kısaltacağım özelliği bilmeyenler varsa, silahın nişangahından hedef almak olarak açıklayabilirim. 2003 sonrasında ciddi bir popülerlik kazanan bu özellik, Counter-Strike gibi eski topraklarda belli silahlar dışında halen kullanılmasa da artık shooter oyunların %99'u ADS sistemiyle hazırlanıyor. Bu sistemin Halo'ya çok şey kattığı kesin. Özellikle uzaktaki hedefleri artık daha rahat bir biçimde alabiliyorsunuz. Söylemekte fayda var, diğer FPS oyunlarının aksine Halo 5'te hasar aldığınızda ADS kapanıyor. Yani ateş ederken dikkat etmekte fayda var.

Spartanların kazandığı diğer bir özellikse hareket kabiliyetlerine yansıyor. Belli bir şarj süresi içerisinde kendimizi ileri atabiliyor, düşmana güçlü melee saldırılar yapabiliyor, üzerlerine yeri titreterek atlayabiliyor ve aynı zamanda saldırılardan anlık olarak kaçınabiliyoruz. Yeni hareket sistemi kolay anlaşılabilir yapıda. Hem tekli hem de çoklu oyunculu moda farklı bir hava kattığı aşikar.

Benim Halo 5 ile ilgili en çok hayran kaldığım şeylerden biri kesinlikle silah çeşitliliği oldu. Oyunun daha ilk dakikalarında 10'larca farklı silah kullanıyoruz. Plazma silahları, lazer silahları, farklı teknolojiler derken ipin ucu bir noktada kaçıyor ve oyunu tonla silahı deneyerek bitiriyoruz. Vuruş hissinin her zamanki gibi alanında bir numara olması da cabası.
Halo 5'in senaryo modu yine de fena değil ama bu sefer çoklu oyuncu diğer her şeyin önüne geçiyor. 343 Industries belki senaryo da bocalamış olabilir ama çoklu oyunculu kısımda eski köye yepyeni adetler getiriyor.

Oyunun çoklu oyunculu modunda iki farklı playlist bizleri karşılıyor: Arena ve Warzone. Arena geleneksel çoklu oyuncu tecrübesine odaklanırken (Slayer, Strongholds, Capture the Flag gibi), Warzone'da işler çığırından çıkıyor. Tamamen yeni bir mantığın ürünü olan Warzone 24 kişiye kadar destek sağlıyor ve belki de Halo macerasının en sağlam, en eğlenceli çoklu oyunculu deneyimini sunuyor.

Halo 5 hem izlenesi hem dinlenesi bir oyun olmayı başarıyor.
Warzone'u birçok oyuna benzeten var ama ben bu modu Titanfall ve Battlefield arasında bir yerde görüyorum. Tıpkı Battlefield Conquest'te olduğu gibi belli bir düzen  var ama aynı zamanda Titanfall'un kaosunu da içinde barındırıyor. Biz oyuncular dışında savaşan minyonlar da bulunuyor ve "Halo evreninde gerçek bir savaş" deneyimi yaşatıyor. Oyunda şimdilik 15 farklı çoklu oyuncu haritası olduğunu da ekleyelim. İleride bu sayı elbette artacaktır.

Oyunun bir diğer ilginç yönüyse ilerleme sistemi. Oyunda yaptığımız her doğru hareket ödüllendirilirken oyunun yeni ödüllendirme sistemiyle tanışıyoruz. REQ adı verilen yeni sistem biraz işimizi şansa bırakıyor. Kart paketleri açıyoruz ve yüksek seviye olanlara ulaşmamız için hayli çatışmamız ve uğraşmamız gerekiyor. Bu durum biraz F2P oyunları andırıyor ve ne kadar eğlenceli olursa olsun insanı "Acaba?" diye düşündürüyor.

Kartlar ve özellikleri bana fena halde Titanfall'u hatırlattı.
Bahsetmek istediğim son şeyse elbette grafikler. Halo 5: Guardians 60fps ile çalışıyor ve oyun cidden akıyor. Konsol özel oyunu olarak hem detaylarda hem de kare/saniye oranında müthiş bir performans söz konusu. Kaplama çözünürlüğü, akıcı oynanış ve harika efektler de eklenince Halo 5 Xbox One oyuncularına görsel şölen sunmayı başarıyor. Kesinlikle "en iyi" grafiklere sahip oyunlardan biri değil ama her karesiyle özel bir oyun olduğunu kanıtlıyor Halo 5. Bunun üzerine serinin genelinde kulaklarımıza bayram yaşatan müzikleri de ekleyince Halo 5 hem izlenesi hem dinlenesi bir oyun olmayı başarıyor.

Sonuç olarak; Halo 5: Guardians olmuş. Hem de çok güzel olmuş. Seriye yeni eklenen bazı özellikler hiç sırıtmazken, 343'ün seriyi Bungie'den ayırma yönündeki ilk adımı olmuş. Ne var ki yeni nesil FPS'e dönüşeyim derken senaryosundan ve bazı oynanış mekaniklerinden feragat etmek zorunda kalmış. Peki, bu neyi değiştiriyor? Halo sevenlerin bazı şeyi çok ama çok özleyeceğini gözler önüne seriyor. Yine de Halo 5: Guardians yılın en iyi yapımlarından biri olmayı başarıyor ve her Xbox One sahibinin kütüphanesine şeref konuğu olmayı hak ediyor.
Yorumlar 79
MK Okuru
MK Okuru 19.12.2024 15:03
Kalan Karakter: 300 Gönder
MK Okuru
MK Okuru 17.01.2022 18:26
halo5
yiğit
Kalan Karakter: 300 Gönder
MK Okuru
MK Okuru 1.05.2018 16:00
Halo 5 guardins portlarını bilen var mı?
Kalan Karakter: 300 Gönder
crashris
crashris 5.11.2015 21:43
Valla halo 4 e kadar halo bir baş yapıttır pc xbox nerdeyse orda oynadım hayatımın oyunudur tekrar xbox alıp kendime halo köşesi bile yapacağım ancak halo 4 le konuyu iyi ki bitirdiler. çünkü halo 4 topallıyordu konu olarak. halo 5 ise bitmiş gibi. geow serisi de bitti artık xbox piyasadan çekilirse şaşırmam devir ps4 gibi oldu
MK Okuru
MK Okuru 12.02.2017 13:14
Oha ama xbox bitek geow ve halo dan mı ibaret forza motorsport ve forza horizon var
Kalan Karakter: 300 Gönder
cyrus
cyrus 12.02.2016 03:20
Ben PS4 gamer olarak Xbox tan excl ve kaliteli oyunlar yapmasini bekliyorum ve diliyorum. Rekabet bize de yarar. 10 yil LoU veya Uncharted veya Infamous gibi oyunlarla gitmez.
Kalan Karakter: 300 Gönder
MK Okuru
MK Okuru 31.12.2015 16:00
Silahlar teknolojik olmasına rağmen shotgun silahı hala teker teker mermi koyarak dolduruluyor aşırı saçma olmuş
Kalan Karakter: 300 Gönder