O artık bir oyun değil, bir oyun geleneğinin devamı!
Son zamanlarda kötü bir alışkanlığım var. Neredeyse her akşam bir kere Bloodborne videosu izliyorum. İzlerken ellerim kaşınıyor, sabırsızlanıyorum ve soluğu Dark Souls’ta alıyorum ama… aynı tadı alamıyorum. O kadar çok oynadım ki artık Dark Souls’u tüketmiş durumdayım. Scholar of the First Sin geliyor olabilir ama benim farklı bir Dark Souls oyununa ihtiyacım var. Gelsin, oynayayım, iş dönüşlerinde değerli zamanımı ona yatırayım, bol bol sinir olup gamepad’i duvara fırlatayım istiyorum.
Günümüz oyunlarının bebek bakıcılığı yaptığı doğrudur. Her şey size sunulur ve siz de sonuca ulaşmanız için gerekenleri sırasıyla yerine getirirsiniz. From Software’ın hakkını verirken bu oyunları kötülemeye gerek yok. Her zaman söylüyoruz, artık oyun sektörü Hollywood’u bile geride bırakmış durumda. Oyunlar mümkün mertebede en yüksek satışı hedeflemekte. Zaten şaşılan durum Soul serisinin hem puan olarak hem de satış olarak yakaladığı başarı. İlk başta oldukça düşük bütçeyle başlayan seri, şimdilerde sınırları aşmış durumda.
Gelip burada, eskiden oyunlar şöyleydi artık böyle oldu diyerek kafanızı şişirmek istemiyorum. Bu yaptığım hem Miyazaki’nin ekibinin başarısını hakir görmek, hem de çıkan sürüsüyle kaliteli oyuna hakaret olur. Evet, şu bir gerçek: Bir daha asla ama asla Dragon Age: Origins gibi bir parti bazlı AAA RYO göremeyeceğiz. Bitti, gitti. Nedenini bana sormanıza gerek yok, satış rakamlarına bakmanız yeterli olacaktır. AAA oyunlar hava gazıyla geliştirilmiyor ve satışlar düşükse size maalesef yol görünüyor.
Bloodborne’u izlerken veya yapımcılar konuşurken aslında bahsettikleri şeyin Dark Souls olduğunu fark ettiniz mi? Evet, Bloodborne özünde aynı oyun. Soul serisinde gördüğünüz her şey –daha fazlasıyla beraber- Bloodborne’da da var. Sebebini tartışmak ve bu ön incelemeye farklı bir hava katmak gerekiyor. Yoksa zaten her yerde bas bas yeni çıkacak oyunlar hakkında bilgiler anlatılıyor. Bu noktada kendinizi şu eleştiriye hazırlayın: Bloodborne hiçbir yenilik sunmuyor ve önceki oyunlarla aynı mekanikler kullanılıyor.
Oyunun her noktası eleştirilebilir, yerden yere vurulabilir. Bakarsınız, vaat edilen oyun hiç de umduğumuz gibi çıkmayabilir. Yapımcılar yalan söylemiştir falan filan… Ama eğer yukarıda yazdığım sözü söyleyen bir kişi bile olursa onun ağzına acı biber sürmek suretiyle konuyu kapatınız. Çünkü bahsedeceği şey, TES serisinin açık dünya olmasını eleştirmekle aynı olacaktır.
From Software bugün böylesine saygı duyulan, hardcore oyuncular arasında sevilen bir firmaysa bunun sebebi getirdiği oyun geleneğidir. Souls serisi bir gelenektir. Artık o oyunda kullanılan ve eşi benzeri olmayan mekanikler firmanın içine işlemiştir. From Software’ın kendine has hikaye anlatımı, oynanış mekanikleri ve oyun görüşü vardır.
Firmanın geleneği olması ne kadar önemlidir? Naughty Dog’un kaç tane oyununu oynadınız bilmiyorum ama, Uncharted’ın kovalama sahneleri hiç dikkatinizi çekti mi? Bu sahneler Crash Bandicoot’la aynı mekaniğe sahipler de o yüzden dedim.
Fallout’un ilk iki oyununu oynadınız mı? Bethesda Softworks yıllardır TES oyunu yapıyor (bahsettiğim direkt oyunu geliştiren firmanın ismi) ve gerçekten de bu artık onların geleneği olmuş. Fallout 4 çıktığında bir kez daha konuşuruz. Bana hak vereceğinize eminim.